אילנה אליה – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
שורה 47: שורה 47:
[[קטגוריה:מוזיקת עולם]]
[[קטגוריה:מוזיקת עולם]]
[[קטגוריה:זמרים השרים בערבית]]
[[קטגוריה:זמרים השרים בערבית]]
[[קטגוריה:יהודים כורדים]]

גרסה מ־14:08, 1 בדצמבר 2017


שגיאות פרמטריות בתבנית:מוזיקאי

פרמטרים [ שנות פעילות ] לא מופיעים בהגדרת התבנית

אילנה אליה
אליה בהופעה בבית הקונפדרציה
אליה בהופעה בבית הקונפדרציה
לידה 24 באפריל 1955 (בת 69)
ירושלים
מוקד פעילות ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1992 עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה מוזיקה אתנית
ilanaeliya.com
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אילנה אֶלִיָּה (נולדה ב-24 באפריל 1955) היא זמרת ישראלית, המבצעת שירה אתנית-קלאסית, מהנשים הבודדות הידועות העוסקות בארץ במוזיקה כורדית, נחשבת קול ייחודי בזירת המוזיקה העולמית הישראלית.

חייה

אליה נולדה בירושלים למשפחה יוצאת כורדיסטן העיראקית, וגדלה בקטמונים. לאורך ילדותה היא נחשפה לשירתו של אביה החזן שהיה מאזין בביתם לרדיו ממחוזות ילדותו, הכפרים ההרריים שלגבול עיראק-טורקיה. בנעוריה לא היה אף מקום שבו ניתן היה ללמוד מוזיקה מזרחית, ולאחר חיפוש שלחו אותה הוריה ללמוד פיתוח קול בימקא, שם שרה אריות וגוספל. השירה השורשית-המזרחית נותרה אפוא בשמיעה, עד לשלב מאוחר יותר.

היא החלה לעסוק בחומרים עממיים-כורדיים רק לאחר שאביה נפטר, ב-1988, ולמעשה, החלה בקרייקה המוזיקלית שלה לא לפני גיל 37. בשנת 1992 יצא תקליטה הראשון, שנשא את השם "ג'אבליו" ("בן-ההרים"), שם שנבחר להישאר גם עם להקת הליווי עימה אליה מופיעה, הכוללת ארבעה נגנים על כלים אותנטיים.

שירתה מתאפיינת בהידהוד, מתח, גרוניות והבעות-פנים והשירים שהיא מעלה הם בנושאים מגוונים וכוללים מחאה פוליטית ומחאה נשית, כמו גם שירי אהבה וחתונה. סגנון שירתה, עם זאת, שואב לתוכו גוון מערבי, עובדה שמיקמה את אליה בדיאלוג מורכב עם קהלים מרקע מגוון.

אליה השתתפה במספר פרויקטים עם יוצרים ישראליים בעלי-שם ובהם מרק קופיטמן ואבי בללי, והופיעה הופעות רבות ברחבי מערב אירופה, שם זכתה לביקורים של מאזינים כורדים. היא שרה בין היתר בפסטיבל למוזיקה יהודית בקרקוב ב-2010, ובאקדמיה למוזיקה של ברוקלין.

דיסקורגפיה

קישורים חיצוניים

תבנית:פרופילי מוזיקאים