מינו ראיולה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מינו ראיולה
Mino Raiola
לידה 4 בנובמבר 1967
נוקריה, איטליה עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 30 באפריל 2022 (בגיל 54)
מילאנו, איטליה עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה Carmine Raiola עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה איטליה, ממלכת ארצות השפלה עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות 1992–2022 (כ־30 שנה) עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

קרמיין "מינו" ראיולהאיטלקית: Carmine "Mino" Raiola;‏ 4 בנובמבר 196730 באפריל 2022[1]) היה סוכן כדורגלנים איטלקי הולנדי, שנחשב לאחד מסוכני הכדורגל הבולטים בעולם. בין מיוצגיו זלאטן איברהימוביץ', ארלינג הולאן, פול פוגבה, אדינסון קבאני, מריו באלוטלי, הנריך מחיתריאן, מתייס דה ליכט וג'אנלואיג'י דונארומה.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראיולה נולד בעיר סלרנו בדרום איטליה. בהיותו בן שנה עברה המשפחה להולנד, ואבי המשפחה פתח פיצרייה איטלקית שבה עבד ראיולה כמלצר. בנעוריו שיחק מעט כדורגל חובבני אך לא הצליח להתמקצע בו. בגיל 23, לאחר שסיים תואר במשפטים, החל להיות מעורב בניהול של קבוצת כדורגל חובבנית בשם HFC הארלם, והחל לייצג שחקנים מהאזור. מספר שנים לאחר מכן פנה אליו סוכן השחקנים ההולנדי רוב יאנסן וביקש ממנו לסייע (בעיקר בתרגום) בהעברת דניס ברגקאמפ מאייאקס לאינטר. לאחר שהעסקה הושלמה, ראיולה החל ללמוד את רזי המקצוע. בשנת 1996 עשה את העסקה הרצינית הראשונה שלו, לאחר שתיווך בעסקה שהעבירה את הכדורגלן הצ'כי פאבל נדבד ללאציו ובהמשך ליובנטוס עבור 41 מיליון אירו. השחקן שבזכותו ראיולה התפרסם הוא זלאטן איברהימוביץ' שחתם בסוכנות שלו בשנת 2000. הוא תיווך במעברים של איברהימוביץ' מאייאקס ליובנטוס ולאחריה לאינטר, לברצלונה, למילאן לפאריס סן ז'רמן ולמנצ'סטר יונייטד, כשעל כל מעבר הוא מרוויח עמלה.

ב-2016 תיווך בהעברתו של פול פוגבה מיובנטוס למנצ'סטר יונייטד תמורת 105 מיליון יורו, שבזמנו הייתה ההעברה הגבוה ביותר בכדורגל העולמי[2]. תמורת העברה בודדת זו הרוויח לפי פרסומים 27 מיליון יורו[3]. באותה שנה הוא רכש אחוזה מפוארת במיאמי, תמורת כעשרה מיליון יורו. לפי פרסומים האחוזה הייתה שייכת בעבר לאל קפונה[4].

לפי פרסום בפורבס, ב-2018 ייצג ראיולה שחקנים החתומים על חוזים בשווי של מעל 600 מיליון דולרים. הוא הרוויח מעמלות על עסקאות שתיווך כשישים מיליון דולרים[5].

לסוכנות השחקנים שלו קראו "מגווייר", על שם דמות סוכן השחקנים הממולח (טום קרוז) בסרט ג'רי מגווייר. ראיולה היה ידוע בראיונות פרובוקטיביים בהם הוא תוקף שחקנים ומאמנים שלדעתו לא התייחסו כראוי למיוצגיו, סגנון לבושו מרושל לעיתים, אך הוא נחשב כסוחר ממולח. היה דובר שבע שפות שסייעו לו לתקשר עם שחקנים שונים בשפתם.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מינו ראיולה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Dan Burke, Mino Raiola's family confirm agent's death aged 54, OneFootball, ‏30.04.2022
  2. ^ =Official: Pogba to Man Utd for €105m, ‏ באתר Football Italia ‏8 באוגוסט 2016
  3. ^ ynet ספורט, העמלה לסוכן של פוגבה: 27 מיליון אירו, באתר ynet, 25 באוקטובר 2016
  4. ^ התפנק: ראיולה רכש את האחוזה של אל קפונה, באתר ערוץ הספורט, 17 באוגוסט 2016
  5. ^ שירות כלכליסט, פורבס קבע: מיהם סוכני הספורט "המשפיעים" בעולם, באתר כלכליסט, 27 בספטמבר 2018