מלון הר ציון

מלון הר ציון
חדרים 137
בניית המלון
תאריך פתיחה 1882 עריכת הנתון בוויקינתונים
קואורדינטות 31°46′06″N 35°13′36″E / 31.76844722°N 35.22673889°E / 31.76844722; 35.22673889
האתר הרשמי
(למפת ירושלים רגילה)
 
מלון הר ציון
מלון הר ציון
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
שלטי האבירים - פרט

מלון הר ציון הוא בית מלון הממוקם במבנה היסטורי בירושלים בקרבת שכונת משכנות שאננים, על שפת גיא בן הינום ואל מול הר ציון.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בית החולים סנט ג'ון[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – בית החולים סנט ג'ון
התפתחות אגפי המלון

המבנה המקורי המשמש כיום את מלון הר ציון נבנה בשנת 1882 ביוזמת המסדר הדתי הנוצרי הבריטי של יוחנן המטביל (ג'ון הקדוש), במטרה לשמש כבית חולים. חזית מבנה האבן עוטרה בשלטי האצולה של משפחות האצולה הבריטיות שבתרומתם נבנה בית החולים. במהלך מלחמת העולם הראשונה נסגר בית החולים, והצבא הטורקי השתמש במבנים כמחסני תחמושת; המבנה ספג פגיעה קשה בהפגזה במהלך המלחמה, ושוקם רק לאחר כיבוש ירושלים בידי הבריטים.

בשנות ה-30 של המאה ה-20 הורחב בית החולים על פי תוכניות של האדריכל הבריטי קליפורד הולידיי, ונבנו לו שני אגפים - אחד בסמוך למבנה המקורי, דרומית לו, והשני מעבר לכביש בדרך חברון (כיום בית אות המוצר הירושלמי). מבני בית החולים היו מקושרים זה לזה באמצעות מסדרון תת-קרקעי, שעבר מתחת לדרך חברון.

בית החולים פעל עד שנת 1948. במלחמת העצמאות היה המבנה במרכזה של זירת קרבות קשים. הוא שימש כעמדה של כוחות ההגנה, והותקן עליו רכבל הר ציון.

תולדות המבנה לאחר 1948[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1953 נוסדה בבניין בית החולים הישן ישיבת נתיב מאיר, אשר עברה לאחר זמן קצר למבניה הנוכחיים בשכונת בית וגן בירושלים. בשנת 1964 נרכש המבנה על ידי מינהל מקרקעי ישראל אשר מכר את הבניין בשנת 1972 ליזם שתכנן להרוס את המבנה ואף הרס את המבנה הדרומי והמרכזי. מאבק של ארגוני איכות הסביבה ותומכי שימור מבנים עתיקים הביא להצלת המבנה הצפוני ולשיקום המבנים כמלון בשנת 1986, על פי תוכניות של האדריכלים מואיז בן בונן ונחום מלצר.

השיפוץ כלל את הרחבת המתחם במבנה נוסף, המשמש כיום כשער הכניסה הראשי. חדרי המלון ושטחיו הציבוריים עוצבו בהידור מאופק, תוך שימור קפדני של מאפייניו האדריכליים המקוריים של המבנה המיטיבים לשקף את ירושלים. מן החלונות המקושתים של המלון נשקף נוף מרהיב של גיא בן הינום, הר ציון (שעל שמו נקרא המלון) וחומות העיר העתיקה. ממערב למבני המלון, במורדות המשתפלים אל גיא בן הינום, מוקמה בריכת השחייה של המלון ולצידה גן אירועים.

בשנים הראשונות לפעולתו התקשה המלון לפעול במתכונת של מלון היוקרה הייחודי שתוכנן להיות, והוא שימש בעיקר לאירוח קבוצות צליינים נוצרים. בשנת 2006, עם התחדשות תנועת התיירות לישראל בעקבות דעיכת האינתיפאדה השנייה, החלה במלון סדרת שיפוצים נוספת ששידרגה את רמתו, הוחלפה הנהלתו, והוא פועל כיום במתכונת של מלון בוטיק ייחודי בעל 137 חדרים.

בדצמבר 2019 רכשה קבוצת עזריאלי את מלון הר ציון בתמורה ל-275 מיליון ₪. בכוונת הקבוצה להמשיך ולהפעיל את המלון במתכונתו הנוכחית ובמקביל לבצע שיפוץ במלון ולפעול למימוש זכויות הבנייה הנוספות להרחבתו, כך שיכלול, בין היתר, עד 400 חדרים וחניון תת-קרקעי המונה כ-380 חניות. העלות הכוללת של שיפוץ המלון וההרחבה מוערכת בסך של כ-500-600 מיליון ש"ח, והיא כוללת גם שחזור ושימור של חלק מהמבנים הקיימים בנכס[1].

המלון בתרבות[עריכת קוד מקור | עריכה]

המלון שימש כתפאורה לצילומי העונה השלישית של "פולישוק", בו מתמקם המשרד של גיבור הסדרה, השר רובי פולישוק. בתחילת הסרט "המוסד", הייתה סצנה בחצר המלון, בו היה כנס של שירות הביטחון.

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • דוד קרויאנקר, ירושלים, מבט ארכיטקטוני, מכון ירושלים לחקר ישראל, הוצאת כתר, 1996.
  • דוד קרויאנקר, סנט ג'והן – תוכנית רעיונית להחייאת המתחם: שימור, שיפוץ ובנייה חדשה ותוכנית שחזור הרכבל להר ציון, המחלקה לתכנון העיר בעיריית ירושלים, 1978 (האדריכלים מואיז בן־בונן ונחום מלצר עיבדו את התכנית הרעיונית לתוכנית אדריכלית מפורטת, שביצועה הושלם בשנת 1986 עם חנוכת מלון "הר ציון").

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מלון הר ציון בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]