מנעי קולך מבכי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
"מנעי קולך מבכי"
סינגל בביצוע הפרויקט של עידן רייכל
מתוך האלבום בין קירות ביתי
יצא לאור יוני 2008
פורמט CD
שפה עברית
אורך 3:36
חברת תקליטים הליקון
כתיבה עידן רייכל
לחן עידן רייכל
הפקה עידן רייכל וגלעד שמואלי
כרונולוגיית סינגלים של הפרויקט של עידן רייכל
"הביתה הלוך חזור"
(2007)
"מנעי קולך מבכי"
(2008)
"חלומות של אחרים"
(2008)
דירוגים מקצועיים
ציוני ביקורות
מקור ציון
יוסי חרסונסקי

מנעי קולך מבכי הוא סינגל של הפרויקט של עידן רייכל שהוקלט על ידי המוזיקאי הישראלי עידן רייכל. השיר יצא לאור ביוני 2008, כסינגל הראשון מתוך האלבום "בין קירות ביתי", על ידי חברת התקליטים הליקון.

רקע וכתיבה[עריכת קוד מקור | עריכה]

השיר נכתב והולחן על ידי עידן רייכל והופק על ידי רייכל וגלעד שמואלי, בדומה לשאר שירי האלבום. השיר נכתב עבור גלגלצ לכבוד יום העצמאות ה-60 למדינת ישראל.[1] השיר הוצע לביצוע על ידי אריק איינשטיין, אך איינשטיין דחה את ההצעה.[2]

השיר מבוסס על הפסוקים בספר ירמיהו המתארים את תגובתו של אלוהים לבכי התמרורים של רחל על בניה, הלא הם עם ישראל, בעת יציאתם לגלות. אלוהים עונה לה:

”מִנְעִי קוֹלֵךְ מִבֶּכִי, וְעֵינַיִךְ, מִדִּמְעָה: כִּי יֵשׁ שָׂכָר לִפְעֻלָּתֵךְ נְאֻם-ה', וְשָׁבוּ מֵאֶרֶץ אוֹיֵב. וְיֵשׁ-תִּקְוָה לְאַחֲרִיתֵךְ, נְאֻם-ה'; וְשָׁבוּ בָנִים, לִגְבוּלָם” (ירמיהו, ל"א, ט"וט"ז)

השיר בא לבטא את התגשמותה של נבואה זו בשיבת עם ישראל לארצו ובתקומתה של מדינת ישראל, וניתן לייחס את הבכי של רחל לבכיו של העם כולו במהלך גלותו הארוכה מלאת התלאות, בכי שנראה שהשתלם בסופו של דבר עם תקומתו מחדש בגבולו.

הצלחה[עריכת קוד מקור | עריכה]

השיר הגיע בשיאו למקום הראשון במצעד השבועי של רשת ג' תוך ששהה שם כארבעה שבועות.[1] במצעד הפזמונים השנתי של התחנה, דורג השיר במקום ה-22.[1] במצעד הפזמונים השנתי של גלגלצ דורג השיר במקום ה-23.[3]

נכון לאפריל 2020, מונה הצפיות של הקליפ לשיר באתר יוטיוב עומד על כ-3 מיליון.[4] כמו כן, מונה ההשמעות של השיר ברשת הזרמת המדיה ספוטיפיי עומד על כ-60 אלף.[5]

השיר מושמע לעיתים בתחנות הרדיו בשעת התפר שבין יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל לבין יום העצמאות, דקות ספורות לפני שידורו של טקס הדלקת המשואות מהר הרצל, המהווה טקס מעבר ממלכתי רשמי בין שני ימים אלו. השמעתו של השיר בשעה זו באה לנסות ולנסוך נחמה בליבם של המאזינים, לאחר יום הזיכרון הנושא עמו מטען רגשי כבד של אבל לאומי, ולבטא את קשרם ההדוק בין האובדן והמחיר הלאומי הגדול של מות הנופלים במערכות ישראל, המגולם בשיר בבכיה של רחל או בבכיו של העם, לבין המטרה הנעלה שלשמה שילם העם את המחיר הכבד ובשלה יהפוך בתוך זמן קצר יום האבל לחג לאומי: תקומתו בארצו לאחר גלות ארוכה, המגולמת במהלך השיר בקריאה לרחל, או לעם כולו: "מנעי קולך מבכי", "כי יש תקווה לאחריתך", "כשישובו לגבולם".

מיקומי שיא[עריכת קוד מקור | עריכה]

‏  מצעדים שבועיים (2008)
מדינה מצעד מיקום שיא
ישראל מדיה פורסט ישראל -
רשת ג' 1
‏  מצעדים סוף-שנה (2008)
מדינה מצעד מיקום שיא
ישראל מדיה פורסט ישראל -
רשת ג' 22
גלגלצ 23

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 3 מנעי קולך מבכי, באתר "פזמונט"
  2. ^ אסף נבו, ‏בחירתו של אריק, באתר ‏מאקו‏, 27 בדצמבר 2013
  3. ^ המצעד השנתי הישראלי תשס"ח, באתר גלגלצ
  4. ^ הפרויקט של עידן רייכל - מנעי קולך מבכי - The Idan Raichel Project, סרטון באתר יוטיוב (אורך: 0:06)
  5. ^ מנעי קולך מבכי - בונוס, נבדק ב-2020-04-11