הפרויקט של עידן רייכל (אלבום)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הפרויקט של עידן רייכל
אלבום אולפן מאת הפרויקט של עידן רייכל
יצא לאור 2002/ 2015 (מהדורת תקליט)
הוקלט 2002
סוגה פופ, מוזיקת עולם
שפה עברית, אמהרית, פאפיאמנטו
אורך 47:57
חברת תקליטים הליקון
הפקה עידן רייכל
כרונולוגיית אלבומים של הפרויקט של עידן רייכל
הפרויקט של עידן רייכל
(2002)
ממעמקים
(2005)

הפרויקט של עידן רייכל הוא שם אלבום הבכורה של הפרויקט של עידן רייכל. האלבום יצא לאור בדצמבר 2002, מכר למעלה מ-150 אלף עותקים[1] עבורם הגיע למעמד פלטינה מרובעת.[2] האלבום זכה במקום הראשון במצעד האלבומים של ישראל ששודר בערוץ 2 ביום העצמאות ה-65 למדינת ישראל.

הפקת האלבום[עריכת קוד מקור | עריכה]

עידן רייכל התחיל את הקריירה המוזיקלית שלו כקלידן בהופעותיהם של זמרים שונים. בשאיפה להתפתח לכיוון של הפקה מוזיקלית, החליט רייכל להקליט מספר שירים המעידים על יכולות ההפקה שלו. כוונתו המקורית של רייכל לא הייתה לאגד את השירים לכדי אלבום שלם, אלא להציג את יכולות ההפקה שלו, ומשום כך הוא השקיע פחות בכתיבת השירים.[3] כך למשל, השיר "בואי" מורכב משני בתים בלבד ללא פזמון חוזר, ובשיר "מדברים בשקט" אחרי הפזמון החוזר מושר פעם נוספת הבית השני של השיר.

את השירים הקליט רייכל באולפן הביתי בביתו שבכפר סבא, עם כשלושים זמרים ונגנים שונים. רובם היו בני העדה האתיופית. השירים היו ברובם בסגנון מוזיקת עולם, תוך שילוב אלמנטים של פופ ורוק. רוב הזמרים באלבום היו אלמוניים לפני כן, ויוצאת דופן הייתה הזמרת דין דין אביב, שהתפרסמה מחברותה בלהקת גאיה. רייכל ניסה לעניין בין השאר את יהודה עדר, אז מנהל המחלקה הישראלית בחברת התקליטים הד ארצי. עדר סיפר כי בתגובה אמר לו "את המשפט הכי גרוע שאתה יכול להגיד: לא שמעתי ואני לא אוהב", מפני שבאותה תקופה סיים לעבוד עם שלמה ארצי על שני תקליטים ו"לא יכ[ו]לתי לשמוע יותר שירים".[4] אבל כשהציג רייכל את השירים לחברת הליקון אהב אותם גדי גידור, ממנהלי החברה, והחליט לאגדם לכדי אלבום שלם.

בנובמבר 2002 יצא הסינגל הראשון מתוך האלבום, "בואי", שזכה להצלחה גדולה במצעדי הפזמונים והושמע תכופות בתחנות הרדיו. בעת יציאת הסינגל האלבום טרם היה מוכן במלואו, אך הביקורות החיוביות שלהן זכה הביאו לעבודה אינטנסיבית של רייכל להשלמת האלבום, שיצא לבסוף כשלושה שבועות לאחר הסינגל.[3] גם שלושת הסינגלים שיצאו אחריו, "מדברים בשקט", "אם תלך" ו"הנך יפה", זכו להצלחה במצעדי הפזמונים.

שירי האלבום ומשתתפיו[עריכת קוד מקור | עריכה]

מילים, לחנים ועיבודים מאת עידן רייכל, אלא אם צוין אחרת.

  1. ברכות לשנה החדשה (מילים: תפילות לראש השנה) (3:33)
    שיר שרובו בשפת הגעז בביצועו של הכהן של כפר סבא קאסהו זימרו. זימרו הוקלט בבית הכנסת של העדה האתיופית שבשיכון יוספטל בעיר. בשיר משולבות תפילות לראש השנה כפי שנאמרו מפי יוסף כהן, שאותו הקליט רייכל בעת קידוש, ללא התראה מראש.[5][6] השיר צורף לסינגל "מדברים בשקט".[7]
  2. בואי (גרסה מלאה) (עיבוד והפקה מוזיקלית: עידן רייכל ועברי לידר) (4:28)
    השיר משלב שירה עברית של יאיר זיו ושירן כהן לצד שירה אמהרית של מימי יוסף ואלמו אגא. שירתו של אגא היא למעשה דגימה משירו "Tew Semagn Hagere", שנכלל באלבום "The Harp of King David" מסדרת "אתיופיק". את יאיר זיו הכיר רייכל מבית ספרו בכפר סבא, ואת שירן כהן מלהקת חיל החינוך שאותה הדריך.[6] בעיבוד השיר השתתף עברי לידר, שגם ניגן בו בקלידים. "גרסת רדיו" של השיר סוגרת את האלבום.
  3. אם תלך (2:51)
    הסולנית היא דין דין אביב, שהתפרסמה קודם לכן מחברותה בלהקת גאיה ומהמופע המשותף "עלידין" עם אמה עליזה אביב. רייכל הקליט את אביב בתחילה ללא ליווי של כלי נגינה, ולאחר מכן חיפש עיבוד מוזיקלי מתאים לשיר. בהשראת הגיטריסט המלאי עלי פארקה טורה בחר לבסוף בליווי גיטרה בלבד, בנגינתו של אבי סינגולדה, וזאת מתוך מטרה להבליט את קולה של אביב.[3] השיר זכה להצלחה גדולה ונבחר כ"שיר השנה" במצעדי הפזמונים השנתיים של גלגלצ ושל רשת ג'.
  4. Ayal-Ayale (מילים ולחן: עממי) (3:38)
    שיר עממי אתיופי בביצועם של זמנוויט זואי גדמו וראס היילי מליקוט.
  5. הנך יפה (עיבוד: עידן רייכל, גלעד שמואלי ומשה קופ) (4:55)
    מילות השיר מעובדות על פי פרק ג' ופרק ד' בספר שיר השירים.[8][9] זהו אחד משני שירים באלבום שרייכל שר בעצמו. את רייכל מלווה בשיר זנה אדחנני, מנהל התיאטרון האמהרי "נטלה" בירושלים, שאותו פגש רייכל כאשר עבד על פסקול להצגה בתיאטרון.[3]
    נגינת התופים בשיר היא למעשה אותה נגינה של השיר "מדברים בשקט".[3]
  6. Brong Faya (מילים ולחן: עידן רייכל וסרג'יו ברהמס) (4:08)
    שיר שרייכל כתב והלחין בשיתוף עם סרג'יו ברהמס, סולן השיר. ברהמס עלה לישראל מהאי קוראסאו, והשיר הוא בשפה המקומית של האי, פאפיאמנטו.[6] ברהמס התפרסם גם כאחד ממקימי להקת מיומנה.
    השיר צורף לסינגל "אם תלך".[10]
  7. מדברים בשקט (עיבוד: עידן רייכל וגלעד שמואלי) (3:57)
    הסולנית היא אורטל אופק, שאותה הכיר רייכל משירותה בלהקת חיל הים שהדריך בשירותו הצבאי. את השיר מלווה נגינת מסנקו (כינור אתיופי) של מולוגטה טדסה. טדסה הקליט את נגינתו לחוד, ומאוחר יותר שילב אותה רייכל בשיר.[5]
  8. שושנים עצובות (עיבוד: עידן רייכל וגלעד שמואלי) (2:37)
    השיר השני באלבום שרייכל שר בעצמו. מלווה אותו בקולות באמהרית טגדה שרון רטה.
  9. טיגסט (מילים ולחן: עידן רייכל וטיגסט דסטה) (4:40)
    שיר שכתב רייכל והלחין עם טיגסט דסטה, סולנית השיר. השיר צורף לסינגל "הנך יפה".[11]
  10. השיר של מימי (2:35)
    הסולנית היא תום רהב.
  11. עת לחיות, עת למות (מילים: מגילת קהלת, פרק ג') (3:55)
    מילות השיר לקוחות מתוך פרק ג' בספר קהלת,[12] בתרגום לאמהרית של מימי יוסף, שגם קוראת את השיר.
  12. בואי (גרסת רדיו) (4:07)
    גרסה נוספת לשיר "בואי", כפי ששודר בתחנות הרדיו. בגרסה נעשה שימוש באותן הקלטות של הגרסה המלאה, אך בסדר מעט שונה, ששם את הדגש על החלק העברי של השיר.

משתתפים נוספים[עריכת קוד מקור | עריכה]

את שניים מנגני האלבום, המתופף גלעד שמואלי והבסיסט גולן זוסקוביץ', הכיר רייכל מלהקת הליווי של עברי לידר שבה ניגן בקלידים. שמואלי השתתף בנגינה ברוב שירי האלבום, וכן בעיבודי חלק מהם. אחד הנגנים המוכרים ביותר באלבום בעת הוצאתו היה הגיטריסט אבי סינגולדה, שניגן בגיטרה בשיר "אם תלך". נגן מוכר נוסף היה הגיטריסט עופר שריקי, שהתפרסם גם כזמר והוציא את אלבומו הראשון זמן קצר לאחר צאת האלבום.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]