מסביב לעולם בשמונים יום (סרט, 2004)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מסביב לעולם בשמונים יום
Around the World in 80 Days
כרזת הסרט
כרזת הסרט
מבוסס על מסביב לעולם בשמונים יום עריכת הנתון בוויקינתונים
בימוי פרנק קורצ'י
הופק בידי ביל בדלטו
תסריט לפי ספרו של ז'ול ורן
דוד טיטכר
דוד בנולו
דוד גולדשטיין
עריכה טום לוויס עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ראשיים ג'קי צ'אן
סטיב קוגן
ססיל דה פראנס
מוזיקה טרבור ג'ונס
צילום פיל מיהוקס עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
חברת הפקה Walden Media, Spanknyce Films, סרטי וולט דיסני, Mostow/Lieberman Productions עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה Walt Disney Pictures
שיטת הפצה הפצה לאולמות הקולנוע, וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה ארצות הבריתארצות הברית 16 ביוני 2004
משך הקרנה 120 דקות
שפת הסרט אנגלית
סוגה סרט ילדים, סרט מבוסס יצירה ספרותית, סרט קומדיה, סרט הרפתקאות, סרט פעולה עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב 110 מיליון דולר
הכנסות 72,178,895 דולר
הכנסות באתר מוג'ו aroundtheworldin80days
האתר הרשמי
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מסביב לעולם בשמונים יום הוא סרט הרפתקאות וקומדיה אמריקאי משנת 2004, בהפקת פרנק קורצ'י. הוא מבוסס על הרומן של ז'ול ורן "מסביב לעולם בשמונים יום". אמנם, בסרט מתבצע המסע מסביב לעולם בשמונים יום אבל טיבם של המשתתפים בו, המניע שלהם ליטול חלק בו ואפילו מסלולו שונים בסרט זה מן הספר המקורי ומהסרט במהדורת 1956. מבקרי קולנוע סבורים שזו גם אחת הסיבות לכישלון הקופתי של הסרט. בתפקידים ראשיים בסרט משתתפים: ג'קי צ'אן, המומחה לאמנויות לחימה סיניות, בתפקיד לאו קינג, גנב "בודהת הירקן" מבנק אנגליה, שמקבל על עצמו להיות המשרת הצרפתי פאספרטו, סטיב קוגן בתפקיד הג'נטלמן האנגלי, פיליאס פוג, והעלמה הפריזאית, השחקנית הבלגית, ססיל דה פרנס, בתפקיד מוניקה לה רוש, המצטרפת למסע מסביב לעולם כבר ביום הראשון למסע, בפריז.

הסרט מתרחש בעולם של המאה ה-19. במרכזו פיליאס פוג ממציא במקצועו (inventor) המפתח המצאות בתחום התחבורה המוטורית. למסעו מסביב לעולם הצטרף פאספארטו, משרת סיני, אשר לו מטרה מיוחדת ליטול חלק במסע: להחזיר לכפרו "לנדזו" בסין פסל עתיק של הבודהה - "בודהת הירקן", שנבזז ממנו. חברי כנופיית "העקרבים השחורים" בפקודת הגנרלית פאנג (בעברית: שן כלב), השחקנית אקא קרן מוך (aka Karen Mok), שהביאה את הפסל לבנק של אנגליה למטרה למכור אותו תמורת העזרה הצבאית מבריטניה. חברי הכנופיה מקיימים מרדף אחרי לאו קינג ונאבקים עמו ב"קונג פו" לאורך כל הדרך.

בסרט משתתפים שחקנים חשובים נוספים כמו: ארנולד שוורצנגר בתפקיד הנסיך הטורקי, המנסה לחטוף את מוניקה היפה, ריצ'רד ברנסון, מפעיל הבלון בפריז, הקומיקאי האמריקאי "דוד שניידר" בתפקיד הקבצן בסן פרנסיסקו וקתי בייטס בתפקיד המלכה ויקטוריה. הפקת הסרט הסתיימה בכישלון קופתי גדול: הפסד של כ-40 מיליון דולר. הסרט היה מועמד לשני ציונים שליליים בשנת 2005, האחד, על העדר רציפות בסצינות, והשני, על משחקו של ארנולד שוורצנגר.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתחילת הסרט אנו צופים בגנב, הוא לאו קינג (ג'קי צ'אן), הבורח מבנק אנגליה עם שללו - "בודהת הירקן" - לגן עירוני. בגן נמצא הממציא פיליאס פוג (סטיב קוגן), הבוחן נסיעה באופנוע ממונע. כאשר משרתו בורח ממנו, לאו קינג מופיע בפניו ומציע עצמו למשרה שהתפנתה. שוטר המגיע למקום אינו מזהה את המשרת החדש כגנב. הוא רוכש את אמון אדונו כשהוא מנסה רכב קיטור מסילתי, ומצליח להגיע למהירות שיא של חמישים מייל לשעה.

פוג הולך לביקור היומי ב"אקדמיה המלכותית למדעים". באקדמיה הם מחליפים דעות בנושא גנבת הפסל הירוק מהבנק האנגלי. פוג הביע את שמחתו על הגנבה, שכן הבנק אינו ממלא את תפקידו בקידום המצאות האנושות. הוא מוסיף כי ממילא בתוך חודש הגנב יגיע בסין (המשטרה סבורה כי הגנב הוא סיני), כיון שלהערכתו כבר ניתן להקיף את העולם תוך 80 יום - לכן פוחת הסיכוי שהגנב ייתפס. יושב ראש האקדמיה, לורד קלווין, מציע התערבות: אם יצליח המסע, פיליאס פוג יהיה שר המדע של הממלכה הבריטית, תפקיד בו מכהן הלורד - כך יוכל לקדם את ניסוייו המתוכננים על ידו. והיה אם יכשל, כף רגלו לא תדרוך יותר על מפתן האקדמיה למדעים.

גנבת הפסל מהבנק האנגלי מעוררת את רוגזה של הכנופיה האחראית לעסקה עם האימפריה הבריטית - העקרבים השחורים. גנרל פאנג הפקידה את הפסל "בודהת הירקן", בבנק היוקרה האנגלי לשם ביצוע עסקה. לורד קלווין קובע: "אין בודהה - אין דיל", וחיילים בריטיים לא יסייעו לכנופיה הסינית. כך מתחיל מרדף של חברי הכנופיה אחרי המחזיק בפסל, לאו קינג. פוג, בתחילה, אינו מבין מדוע יש מהומה סביב משרתו. פוג ופאספרטו מגיעים לפריז ברכבת ומבקרים בגלריה לציור. שם הם פוגשים במוניקה לה רוש (ססיל דה פראנס), נערת מלתחה, המתמצאת בציור בסגנון האימפרסיוניזם. היא מבקשת להצטרף למסע סביב העולם.

מפאריז לאיסטנבול[עריכת קוד מקור | עריכה]

בפריז עולים הם לכדור פורח ובגרמניה עוברים לרכבת אוריינט אקספרס. פיליאס פוג מבקש להיפטר ממוניקה, אך היא מאיימת על פאספרטו כי היא תגלה שרודפים אחריו. פאספרטו מספר לפוג כי מוניקה הנה קרובת משפחה פריזאית שלו. מוניקה מקסימה את נהג הקטר ומחישה את הנסיעה, מפעילה את קסמהּ הנשי גם על פוג ומצטרפת לצוות. ביום ה-10 למסע הם מגיעים לאיסטנבול, שם נעצרת הרכבת בפקודת הנסיך "האפי" ארנולד שוורצנגר. חייליו מביאים את מוניקה היפה לארמונו. הוא ממתין לה בבריכת השחיה ומייעד אותה להיות אשתו השביעית. בכניסה לארמון ניצב חיקוי של הפסל של רודן, האדם החושב, בדמות הנסיך. פאספרטו מאיים לנפץ אותו אם מוניקה לא תשוחרר. היא משוחררת, אך הפסל נשמט ומתנפץ - הם נסים על נפשם.

בלונדון מתקבלת הודעה מהבלש פיקס (יואן ברמנר), ששהה ברכבת, כי גנב "בודהת הירקן" נמצא עם ויליאס פוג. לורד קלווין סבור שייתכן ופוג כלל אינו יודע שהגנב מנצל אותו על מנת לברוח בחברתו. יוצאת הוראה שבכל רחבי האימפריה יוצגו תמונות "מבוקש" עם תמונות פוג ופאספארטו.

הודו[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביום ה-24 למסע הם נעצרים בעיר אגרה במרכז הודו, ברכבת מבומביי לכלכותה. הצבא הבריטי מתכנן "מבצע צבאי" לכתר ולתפוס את ה"מבוקשים". בנסיעה ברכבת, פוג עובר חוויה הודית טיפוסית: עז - בהמה קדושה בהודו - בולעת דף מיומנו. פאספרטו, הוא הלוחם הסיני לאו קינג, מנצל את הזמן ומספר למאזיניו על "עשרת הנמרים של קנטון" - הם הלוחמים הטובים ביותר. הם "אחים לנשק", השומרים על הצדק והסדר בסין. המפורסם ביותר מביניהם הוא וונג פיי הונג.

הרכבת נעצרת. החיילים הבריטיים, בראשות הבלש פיקס, מנסים - ללא הצלחה - לאתר את המבוקשים. גם הכנופיה הסינית עם פאנג ממתינה בעיר. פוג חושד ביוזמה של קלווין לנצח בהתערבות. במהומה, פוג ופאספארטו מתחפשים לנשים הודיות וחומקים מהמקום. הגנרלית פאנג נאבקת במוניקה, הגוברת עליה. הנוסעים מגיעים למסקנה שאין להם אפשרות להמשיך בנסיעה דרך סינגפור והונג קונג, מפני שהאימפריה הבריטית שולטת בחופי אסיה. הם מחליטים לחצות את הרי ההימליה ומגיעים לסין. לאו קינג מרוצה, ביודעו שהם עומדים לעבור את כפר הוריו, ויוכל להחזיר למקדש בכפרו את "בודהת הירקן" שנשדד ממנו.

סין[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביום ה-41 למסע הם מגיעים לכפר "לנדזו" - כפרו וביתו של פאספרטו/לאו קינג, והוא מתקבל בשמחה על ידי משפחתו ובני הכפר. פוג משתתף בחגיגות, משתכר מעט, ואפילו משחק את הלוליין. הוא אינו מבין כיצד משרתו קשור לכפר. פאספרטו מנסה ליזום שתושבי הכפר יתייחסו לפוג כמשרתו ולפוג מספר כי זהו היחס לכל התיירים. האידיליה נפסקת כאשר פוג מגלה בחדר בו יישן, בבית לאו קינג, מברק ששלח משרתו מלונדון ובו כתב: "אעשה הכל כדי לשוב במהירות האפשרית לסין". הוא מבין שנפל קרבן לקנוניה שאחראי לה משרתו, ומוניקה שותפה לה. הוא מחליט לעזוב את שני חבריו שהונו אותו ולהמשיך בדרכו לבד.

בינתיים, מגיעה לכפר לנדזו כנופיית "העקרבים השחורים", הכולאים את שלשתם בכלובי עץ עד שישיבו את הפסל. לאו קינג מבצע דו־קרב מול מנהיג הכנופיה במיטב הקלאסיקה של קונג פו. מאי שם, מגיחים תשעה מתוך "עשרת הנמרים של קנטון", עליהם סיפר קינג למאזיניו ברכבת בהודו. מנהיגם, וונג פי האנג, נחלץ להציל את החבר העשירי של "הנמרים" הוא לאו קינג.

פיליאס פוג אינו מקבל את התנצלויות חבריו. הוא נותן סכום כסף לפאספרטו ומבקש שישיב את מוניקה לפריז. הוא צועד לדרכו על חומת סין, מפליג באוקיינוס השקט ומגיע לסן פרנסיסקו.

בארצות הברית[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביום ה-66, נמצא פיליאס פוג במערב הפרוע בעיר סן פרנסיסקו (אותה מכנה "העיר המודרנית והתרבותית בעולם"). פוג נופל קרבן לכייסת, שעושה בזכותו "קופה גדולה" - ולפוג לא נותר אלא לאסוף נדבות ברציף הדייגים כדי לממן לעצמו מזון ומקום לינה. מקבצן מקצועי (רוב שניידר), הוא מקבל "הדרכה מקצועית" כיצד לקבץ נדבות. בינתיים, הוא מגלה בתיקו פתק ששירבבה מוניקה על טיוטת ציור שלה: "אני מטיילת בעולם כדי למצוא אדם בעל חלומות". ממרצפת הרחוב, עליה הוא יושב, הוא צופה בחבריו המופיעים לפתע, ומתפלא איך הגיעו אחריו. הם מודיעים לו כי באו לסייע לחבר נאמן, ומבטיחים שיביאו אותו ליעדו לונדון בזמן הנקוב. פאספרטו מסכם: אסייע לשניכם להגשים חלום.

בינתיים, בלונדון, בישיבת בנק אנגליה, מתייצבת גנרל פאנג ומסבירה לנוכחים שבאדמת הכפר "לנדזו" יש אוצרות יקרי ערך בתוככי האדמה, ועדיין ניתן לעשות עסקים עימה. אחד המשתתפים מסכם: ישנה רק בעיה אחת, כיצד להגיע למקום כשחומת סין עומדת בדרכם. פאנג מקבלת על עצמה לעצור את פוג באמריקה, כך שמשרת "שר המדע" הבריטי תשמר לקלווין - ועימו עסקיה.

במערב הפרוע, הכרכרה תקועה. פאספרטו יוצא לחפש עזרה, ושב עם האחים רייט, ממציאי המטוס לעתיד. האחים מכירים את פוג, הממציא הנודע, ומציעים לו את תרשימי המטוס שהכינו, אולי יצליח משהו.

ביום ה-72, עשר דקות לפני הפלגת ספינת הקיטור לאנגליה, מגיע פוג ברכבת לניו יורק. ההמון האמריקאי נלהב ממנו ואינו מאפשר לו להגיע לרציף האוניות. שוטר מופיע, ומבטאו הבריטי גורם לפוג לחשוש - אך זה אומר לו שהוא אירי. הוא מציע לו מסלול עקיף מהיר לרציף האוניות. פוג נופל ב"פח", ומגיע לאולם בו ממתינה לו גנרל פאנג וכנופייתה, ומתפתח קרב - בגללו מאחרים הם את הפלגתם. בסיומו, מוניקה מכריעה את הגנרל ומוצע לה להיות החברה ה-11 בכנופיית "עשרת הנמרים של קנטון".

לכהונה הבכירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

כמו בספר, הם שוכרים אוניית קיטור. הפחם באוניה אוזל, ולאחר דיון אומר רב־החובל לפוג כי כולם מסכימים לשרוף את נעליהם. פוג טוען שאף אלו לא יספיקו, ואז מביט בציפורים. הוא מחליט להכין מטוס (בצורת תלת־אופנוע אווירי) מקרשי האוניה, לפי התוכניות שקנה מ"האחים רייט". רב־החובל מסכים, בתנאי שפוג ימצא מנתח שיתפור את הפטמות שכריש תלש מחזהו. הם עולים לאוויר במטוסם: פוג מטיס, פאספרטו מדווש ומוניקה מפקחת. הם נוחתים במרכז לונדון, מול האקדמיה למדעים, בזמן, במחצית היום (בשונה מהספר), כשציבור לונדוני נלהב מריע לכבודם. יושב ראש האקדמיה, לורד קלווין, יוצא לקראתם ומורה למשטרה לעצור אותם באשמת גנבת "בודהת הירקן". האמת מתגלת בפומבי: קלווין מאושם במסחר בנשק ולפוג נותרו עוד 24 שעות לסיום התחרות. מלכת בריטניה ויקטוריה מופיעה בככר ומכתירה את פוג כשר המדע החדש. תמונת הסיום: פוג ומוניקה בכניסה לאקדמיה מחובקים ומתנשקים.

אתרי צילום הסרט[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט צולם בשבעה אתרים בגרמניה. בין השאר:

  • אולפנים: Babelsberg, Potsdam, Brandenburg, Germany
  • המצודה: Charlottenburg Castle, Charlottenburg, Berlin, Germany

וכן בניו-יורק, סן פרנסיסקו, סין ותאילנד.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

(באנגלית)