מסקר ההכתרה של הצי המלכותי, 1953

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הסיירת השוודית גוטה לז'ון במהלך המסקר. משמאל נראית הסיירת הסובייטית סברדלוב

מסקר ההכתרה של הצי המלכותיאנגלית: Coronation Fleet Review, 1953) התקיים ב-15 ביוני 1953. הוא נערך במסגרת חגיגות ההכתרה של אליזבת השנייה, מלכת הממלכה המאוחדת, שהתקיימה ב-2 ביוני 1953. נטלו בו חלק 465 כלי שיט מכל הסוגים, צבאיים ואזרחיים, בריטיים וזרים והוא היווה הפגנת עוצמה ימית של האימפריה הבריטית. מספר כלי השיט במסקר עלה על מספרם במסקר של 1937 (שנערך לכבוד הכתרת המלך ג'ורג' השישי), אך רבים מכלי השיט היו בו קטנים יותר.

המסקר[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרטי כלי השיט המשתתפים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מהלך המסקר[עריכת קוד מקור | עריכה]

המסקר - מסורת בריטית בת 600 שנה - התקיים בספיטהד (Spithead), חלקו המזרחי של מצר הסולנט (Solent), המפריד בין האי וייט לבין חוף אנגליה, שמצפונו נמצא נמל פורטסמות'. כלי השיט המשתתפים הגיעו מבסיסיהם בבריטניה ומחוץ לה. הם עגנו במצר ב-18 שורות, שכללו כל אחת מספר שונה של כלי שיט. בשורה הארוכה ביותר ניצבו 44 כלי שיט, ובשורה הקצרה ביותר - שלושה. היאכטות המשתתפות עגנו בארבעה ריכוזים מצפון ומדרום לשורות כלי השיט.

הפריגטה סורפרייז (Surprise) נקבעה לשמש כיאכטה המלכותית למשך המסקר. בבוקר יום המסקר עלתה המלכה על סיפון הפריגטה ועל תורן האונייה הונף הנס המלכותי. לפני הצהריים אירחה המלכה על הפריגטה את מועצת האדמירליות, פגשה קברניטים של חלק מן האוניות וקיימה ארוחת צהריים. בהמשך עלו על הפריגטה המלכה האם, הנסיכה מרגרט וחברים נוספים במשפחה המלכותית.

בשעה 15:00 הפליגה הפריגטה מפורטסמות', כשהיא מלווה בחמש אוניות אחרות שנשאו על סיפוניהן אישים רמי מעלה לרבות ראש הממשלה וינסטון צ'רצ'יל וקודמו קלמנט אטלי. המלכה ובעלה הנסיך פיליפ, שהיה לבוש במדי הצי, התייצבו במרפסת תצפית שנבנתה על גבי המבנה העילי של הפריגטה. בעת שהתקרבה אל שורות כלי השיט ירו כל תותחי הצי בו זמנית לכבוד המלכה מטח הצדעה של 21 יריות.

בשעה 15:30 נכנסה היאכטה המלכותית אל בין שורות כלי השיט. בכל אחד מהם, בריטי כמו גם זר, ניצבו אנשי הצוות במסדר על הסיפונים ובירכו את הפריגטה בעת שעברה לידם בשלוש קריאות הידד למלכה, כאשר הנסיך פיליפ מצדיע להם. בעת שחלפה היאכטה המלכותית ליד אוניית המערכה ונגארד (Vanguard), האונייה הגדולה ביותר במסקר, ניגנה תזמורת הנחתים המלכותיים על סיפונה את ההמנון הלאומי. ההפלגה בין שורות כלי השיט נמשכה עד השעה 17:10. אז עגנה היאכטה המלכותית בקצה אחת משורות כלי השיט, לאחר השלמת שיט של כ-26 קילומטר.

בשעה 17:35 החל מטס מעל הצי של 300 כלי טיס של זרוע האוויר של הצי ושל הצי המלכותי הקנדי והצי המלכותי האוסטרלי. הם המריאו משלושה שדות תעופה ביבשה.

בשעה 20:30 עלתה המלכה על סיפון האונייה ונגארד לארוחת ערב. אחרי רדת הלילה, ב-22:30, הופעלו בכלי השיט מיליון נורות בסך הכל, אשר האירו את צלליות כל כלי השיט שבמסקר. ההארה נמשכה עד חצות הלילה. בשעה 22:40 החלה תצוגת זיקוקין די נור מול הצי העוגן, שנמשכה כעשרים דקות.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]