מקלט באפלה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מקלט באפלה
סוגה מתח
מדע בדיוני
פנטזיה
על טבעי
יוצרים דמיאן קינדלר
בימוי מרטין ווד עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים אמנדה טאפינג
רובין דאן
אמילי אולרופ
ריאן רובינס
כריסטופר היירדאל
אגם דרשי
פסקל יוטון
זוכים אמנדה טאפינג
ראיין רובינס
פרסים פרס ליאו 2009:
אמנדה טאפינג - שחקנית בסדרת דרמה
ראיין רובינס - הופעת אורח בסדרת דרמה
ארץ מקור קנדה
שפות אנגלית
מספר עונות 4
מספר פרקים 8 פרקי רשת, 59 פרקי טלוויזיה
הפקה
מפיקים בפועל דמיאן קינדלר
אמנדה טאפינג
מרטין ווד
סאם איגאן
הפצה אנטרטיינמנט ואן עריכת הנתון בוויקינתונים
מוזיקה אנדרו לוקינגטון עריכת הנתון בוויקינתונים
אורך פרק 42 דקות
שידור
רשת שידור Syfy
רשת שידור בישראל yes Action HD
תקופת שידור מקורית

פרקי רשת: 14 במרץ 2007 - 30 באוגוסט 2007

סדרת הטלוויזיה: 3 באוקטובר 2008 - 30 בדצמבר 2011 – 30 בדצמבר 2011 עריכת הנתון בוויקינתונים
קישורים חיצוניים
www.sanctuaryforall.com
דף התוכנית ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מקלט באפלהאנגלית: Sanctuary)‏ הייתה סדרת טלוויזיה קנדית, שהופקה עבור רשת Syfy. הסדרה, בת 4 עונות, שודרה מ-2007 ועד 2011. היא עוסקת בד"ר הלן מגנוס, מדענית בת 157, העומדת יחד עם צוותה בראש ארגון המאתר יצורים בלתי אנושיים בעלי תבונה.

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסדרה עוקבת אחרי ד"ר הלן מגנוס (אמנדה טאפינג מ"סטארגייט SG-1"), מדענית מבריקה, יפה, ומסתורית בת 157 העומדת יחד עם צוותה בראש ארגון המאתר יצורים בלתי אנושיים בעלי תבונה, יצורים שלעיתים מפחידים המתחבאים בין בני אדם. היצורים הם למעשה מפלצות, ומכונים "אבנורמלים", חלקם יצורים אנושיים בעלי יכולות מיוחדות כגון התעתקות, וחלקם דומים יותר לבעלי חיים. חלק מהיצורים היא צריכה לכלוא על מנת להגן על בני האדם, ועל חלק מהם היא צריכה להגן מפני בני האדם. הסדרה עוסקת בחשיפת התעלומות הכרוכות בקיום היצורים האבנורמליים וגם במלחמתם על המקלט בניהולה של ד"ר מגנוס נגד ה"קאבל", ארגון צללים כוחני שלוכד, לומד ועורך ניסויים ביצורים אבנורמליים, כשהוא מאמין כי יצורים אלו מהווים סכנה לאנושות. לשם כך היא נעזרת בד"ר ויל צימרמן, פסיכיאטר מבריק בעל יכולת אבחנה בפרטים; בבתה האמיצה אשלי, שגדלה בתוך עולם זה; ובהנרי, הגאון הטכני.

סקירת סדרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

העונה פרקים תאריך השידור המקוריארצות הבריתארצות הברית
הפרק הראשון הפרק האחרון
רשת 8 14 במרץ 2007 30 באוגוסט 2007
1 13 3 באוקטובר 2008 5 בינואר 2009
2 13 9 באוקטובר 2009 15 בינואר 2010
3 20 15 באוקטובר 2010 20 ביוני 2011
4 13 7 באוקטובר 2011 30 בדצמבר 2011

פרקי הרשת[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסדרה התחילה כסדרת רשת בת 8 פרקים קצרים, ובעקבות הצלחתה שם נרכשה לאחר שבעה חודשים ברשת, על ידי ערוץ Sci Fi Channel, ופותחה לסדרת טלוויזיה בת 13 פרקים. בעוד שכל פרק בסדרת הרשת אורכו 15-20 דקות, אורך כל פרק בסדרת הטלוויזיה הוא כ-45 דקות. הסיפור בפרקי הרשת והסיפור בפרקי הטלוויזיה הוא אותו סיפור, אבל נוספו סצנות, וחלק מהסצנות המוכרות צולמו או נערכו מחדש. השינוי המשמעותי היחיד הוא בעבודה המקורית של ד"ר וויל צימרמן, שהפך בסדרת הטלוויזיה לפסיכיאטר משטרתי, להבדיל מעבודתו כמומחה לדם בפרקי הרשת. הסדרה היא סדרת קרוס מדיה, הידועה כסדרה הדרמטית עם תקציב ההפקה הגבוה ביותר לסדרות מסוג זה. הסדרה הנה סדרת האינטרנט הדרמטית הראשונה שהופקה ברמת שידור HD לטלוויזיה, דבר שנעשה מלכתחילה עבור המעבר בין הפלטפורמות. זוהי גם הסדרה הראשונה שצולמה ללא פילם או טייפ. הצילומים נעשו ישירות לכונני זיכרון ניידים ונייחים, ומשם נלקחו ישירות לחדר העריכה. מקלט באפלה היא גם אחת הסדרות הראשונות שצולמו על מסך ירוק.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עונה ראשונה (13 פרקים)[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסדרה עוקבת אחרי ד"ר הלן מגנוס, מדענית מבריקה, יפה ומסתורית בת 157, העומדת, יחד עם צוותה בראש ארגון המאתר יצורים בלתי אנושיים בעלי תבונה (הידועים כ"בלתי נורמליים"), יצורים לעיתים מפחידים המתחבאים בין בני אדם. היצורים הם למעשה מפלצות, ומכונים גם "אבנורמל", חלקם יצורים אנושיים בעלי יכולות מיוחדות כגון התעתקות, וחלקם דומים יותר לבעלי חיים. חלק מהיצורים היא צריכה לכלוא על מנת להגן על בני האדם, ועל חלק מהם היא צריכה להגן מפני בני האדם, אך בכל מקרה היא עוסקת בחשיפת התעלומות הכרוכות בקיום היצורים האבנורמליים, והמקלט משמש "מקלט לכולם" (Sanctuary). לשם כך היא נעזרת בד"ר וויל צימרמן, פסיכיאטר מבריק בעל יכולת אבחנה בפרטים; בבתה האמיצה אשלי שגדלה בתוך עולם זה; ובהנרי, הגאון הטכני. בצעירותה הייתה ד"ר מגנוס חלק מקבוצה ניסיונית של מדענים שכונתה "החמישה", וכללה את ניקולה טסלה, נייג'ל גריפין, ד"ר ג'יימס ואטסון וג'ון דרואיט. מטרתם כקבוצה הייתה להרחיב את גבולות הידע אודות הקיום הפיזי בעזרת אמצעים לא קונבנציונליים. במהלך העבודה המשותפת השיגה ד"ר מגנוס בקבוקון של דם ערפד טהור, וכל החמישה הזריקו אותו לעצמם. אחרי ההזרקה כל אחד מהם קיבל יכולות ייחודיות עבור עצמו: ד"ר מגנוס זכתה באריכות ימים ויכולת לשרוד מחלות; נייג'ל גריפין זכה ביכולת להפוך בלתי נראה; ד"ר גיימס ואטסון זכה ביכולת להגיע לשיא של יכולת שכלית ומחשבתית; ג'ון דרואיט זכה ביכולת להתעתק; ניקולה טסלה הפך לערפד. גם ג'יימס ואטסון עצמו זכה באריכות ימים לתקופה מסוימת, אך מת בסופו של דבר. לעומת זאת, לא ברור אם ג'ון דרואיט זכה גם הוא באריכות ימים, או שמא יכולת ההתעתקות שלו היא זאת שמאפשרת לו לחיות זמן רב, בגלל הקפיצה בזמנים.

עונה שנייה (13 פרקים)[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעונה השנייה אשלי מופעלת כבר 6 שבועות בידי הכבאל. היא גונבת כונן קשיח עליו נמצאים סודות בנוגע לפעילות המקלט בעבר במונטריאול. ג'ון ומגנוס הופכים את העולם בחיפוש אחר אשלי, ומנסים לעצור גם את הכבאל. הקבוצה פוגשת בקייט פרילנדר, אמנית ההונאות שיש לה קשרים עם כאבל. קייט מסוגלת לברוח מהם, אבל לא מסוגלת לברוח מעונשם של הכאבל שיודעים שהיא נכבשה על ידי המקלט ולכן היא נמלטת למחבוא ומספרת למגנוס כל מה שהיא יודעת על הכבאל כולל על כך שהיא ביקרה באחד המתקנים שלהם באלברטה. כשהם מגיעים לשם הם נתקלים באשלי. מתברר שהכבאל העתיקו את הדנ"א של אשלי, וכעת יש חמישה ערפדים היברידיים שמכריזים מלחמה על המקלט. אשלי וחמשת ההעתקים שלה משתמשים בכוחות שלהם כדי להשמיד מספר בסיסים של המקלט. מנגד, טסלה והנרי עובדים על נשק שיוכל להפסיק את ההתקפות מבלי להרוג את אשלי. בתגובה, טסלה משדרג את הנשק כך שיהיה קטלני להיברידים, לרבות אשלי. בנוסף, חבר לא צפוי קם לתחייה ומגיע לעזור לחברים בקרב נגד ההיברידים. בין שחקנים האורחים שמשתתפים בעונה השנייה: אריקה סרה בתפקיד המנהיגה של חברות טלפתיים, מייקל שנקס בתור ג'ימי חבר של מגנוס, קאלום בלו בתפקיד מנהיגם של שכירי חרב.

עונה שלישית (20 פרקים)[עריכת קוד מקור | עריכה]

(שני חלקים)

מחצית ראשונה של העונה השלישית: הצוות מתמודד עם צונאמי ענק שדוהר לחוף במומביי שבהודו, בניסיון להרוג את ביג ברטה. ביג ברטה על סף חוויית מוות מנסה לעצור את ההרס. וויל לומד שכדי לדבר עם קאלי הוא חייב למות, ובחיים שלאחר המוות הוא מתחנן לקאלי ושאר היצורים שיפסיקו עם הגלים. כדי להציל את ביג ברטה מגנוס מסכנת את חייה. וויל חוזר לחיים בלי שום זיכרון ממה שקרה. שבועות לאחר המקרה, וויל סובל מסיוטים מתמשכים שיצורים מוזרים מנסים לחדור אל זכרונו ופלשבקים של מה שחווה במהלך המוות שלו לא עוזבים אותו. החבורה בהתחלה חושבת שהוא הוזה אך הם מאמינים לו כשמגנוס רואה שני אבנורמלים שלא ראתה מעולם. כשהם מופיעים בפני וויל בעקבות חזרתו לחיים, במטרה להצית את זכרונו מחדש וויל נזכר בהודעה חשובה שגרגורי שלח להלן. הם מצליחים לפענח את ההודעה: עליהם למצוא עיר תחתית החובה בתוכה טכנולוגיה מתקדמת וסודות אך אין להם מושג מה לעשות עם המידע הזה. בהמשך הצוות נוסע לקולומביה בעקבות הודעת SOS של ניקולס טסלה. לאחר שהם מצליחים לחלץ אותו, הם מגלים מעבדה סודית של הכאבל בה הם שומרים את הדם, את אותה המעבדה בדיוק חיפש טסלה מסיבותיו שלו. קייט וביגפוט חוקרים את מותו של כומר בשם ג'ונסון, ומתברר להם שמי שאחראי על הרצח הוא דווקא בלש משטרתי שהיה תחת השפעת כוח ששולט לו על המוח

מחצית שנייה של העונה השלישית: ראנה, המנהיגה של העיר התת-קרקעית פרקסיס, אומרת למגנוס שאנשי העיר מכירים את פועלה וזקוקים לעזרתה. מכיוון שהעיר נמצאת מתחת לאדמה, היא מוקפת בלבה. לאנשי העיר יש הסכם עם אבנורבל בשם קיינן שביכולתו להזיז את הסלע שסוגר את ליבת כדור הארץ, ובכך לאפשר לעיר להישאר חסינה מהלבה. מגנוס מסכימה לעזור להם, בתנאי שתוכל לראות את אביה. כשהאנשים שהיו עם אביה בבית המשפט מוחזרים לחיים, מסתבר שהוא נעלם. פרט לכך, מסתבר שגם אדם הגיע לעיר והוא גונב מקור כוח שהוא מאמין שייתן לו את הכוח האולטימטיבי. בין שחקנים האורחים שמשתתפים בעונה השלישית על שני חלקיה: פיטר וינגפילד, פולי ווקר, אדם קופלנד.

מהו המקלט?[עריכת קוד מקור | עריכה]

רשת המקלטים שהקימה הלן מגנוס כדי להגן על האבנורמליים פרוסה במס' ערים ברחבי העולם. המקלט הראשי, בו פועלת מגנוס בעצמה, הוא מבנה עצום בגודלו, בעל מפלסים רבים וחדרים רבים, מעבדות ושטחים נרחבים עבור האבנורמליים. כמו כן כולל המקלט מתקנים לווייניים המצויים בהודו ובלונדון, וצי ימי. המקלט מחובר לטכנולוגיות מתקדמות ביותר, הכוללות בין השאר מעבדה משוכללת, ושדה אלקטרומגנטי המגן על המבנה מפני התעתקות פנימה והחוצה. מול המקלט בניהולה של ד"ר מגנוס, קיים גם הקאבל (The Cabal), ארגון צללים כוחני שלוכד, לומד ועורך ניסויים ביצורים אבנורמליים, כשהוא מאמין כי יצורים אלו מהווים סכנה לאנושות. במטרה להוכיח את טענתו השתמש ארגון הקאבל בכמות קטנה של נשק ביולוגי בשם "לזרוס" (Lazarus) כנגד יצורים אלו, כמות שגרמה להם להתנהג באלימות ולתקוף את כל מי שנמצא בקרבתם, זאת הייתה דרכו של הארגון להסית את בני האדם נגד היצורים, על מנת לתת להם לגיטימציה להשמידם.

האבנורמלים[עריכת קוד מקור | עריכה]

נובינס - יצור חום, עגול ושעיר, מהיר יותר מארנב, בעל מערכת הסוואה מפותחת, העושה אותו בלתי נראה. ברוב המקרים יצורי הנובינס יעילים מאוד בתפיסת חיות טרף. התגלה על ידי אשלי, בתה של ד"ר מגנוס.

אלכסיי - ילד בעל אבר נוסף דמוי נחש, שיכול להרוג אנשים בקלות, אבל מתפקד בעיקר כהגנה בזמן פחד. ייתכן שהאיבר הנוסף נוצר כתוצאה מקרינה בזמן אסון צ'רנוביל.

איש מתקפל - תת-זן של בן אנוש, אדם בעל יכולת גמישות יוצאת דופן, אף על פי שיכולת זאת גורמת לו לכאבים עצומים. ישנו חומר כימי נוגד כאב, אך ממכר.

לוחמים - יצורים בעלי תוקפנות קיצונית, שהוחיו מחדש על ידי הקאבל, על סמך עבודתו הראשונה של גרגורי מגנוס, אביה של הלן. יצורים אלו ניכרים בכוחם הרב ויוצא הדופן ובכל הסבל שלהם, אך יחד עם זאת הם אינם מקבלים מרות, ולכן הומתו על ידי גרגורי מגנוס, כיוון שלא ניתן היה לפקח עליהם. ארגון ה"קאבל" התגבר על המשוכה הזאת, וכעת, לאחר שהחיו את היצורים האלו, הם מתכננים להשתמש בהם כחיילים בצבאם.

ערפדים ואנשי זאב - אבנורמל שהיו אמורים להתקיים, ניקולה טסלה הפך לערפד וניסה למצוא את הדרך להשיב לחיים את גזע הערפדים לאחר שהגזע הושמד מאה שנה קודם לכן. הנרי פוס הוא איש זאב שהצליח לתפקד כאדם רגיל לכל דבר, וכאשר הוא התבגר והטבע הזאבי שלו ניסה להתעורר, הוא הצליח בעזרתה של ד"ר מגנוס להדחיק אותו ולהפיק מהכישרון הטבעי לו תועלת מבלי לאבד שליטה. זן אנשי הזאב הצליח להסתתר מהעולם הגדול, ומעטים יודעים על קיומם, אך הנרי פוס שימש מטרה לארגון ה"קאבל", ובשלב מסוים הם הכריחו אותו להתחבר לטבע הזאבי שלו.

דמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ד"ר הלן מגנוס (אמנדה טאפינג) – מדענית מבריקה, יפה ומסתורית בת 157, העומדת, יחד עם צוותה בראש ארגון המאתר יצורים בלתי אנושיים בעלי תבונה (הידועים כ"בלתי נורמליים"), יצורים לעיתים מפחידים המתחבאים בין בני אדם. ד"ר מגנוס מנסה להגן על תופעות מאיימות אלה, ויחד עם זאת לגלות את התעלומות הכרוכות בקיומן. את הארגון הקים אביה של ד"ר מגנוס, ובעבודתה עם היצורים השונים היא סיגלה לעצמה אריכות ימים. בעבר הייתה מאורסת לג'ק המרטש, ממנו נולדה בתה, אשלי, העוזרת לה בעבודתה.

ד"ר וויל צימרמן (רובין דאן) - פסיכיאטר מבריק שגויס על ידי ד"ר מגנוס על מנת שיעזור לה בעיקר בטיפול באנשים שקשה להגיע אליהם רגשית, וצריך לעזור להם לבטוח בה.

אשלי מגנוס (אמילי אולרופ) - בתם של הלן מגנוס וג'ון דרואיט, נולדה מתקופת אירוסיה של אמה לג'ק המרטש (אחרי שהלן שמרה את העובר בהקפאה יותר ממאה שנה, אך לא יכלה לסבול יותר את בדידותה). עוזרת לאמה להגן על אבנורמלים.

הנרי פוס (ראיין רובינס) - עובד עבור ד"ר מגנוס במקלט. גאון מחשבים ומעצב נשקים, הוא שומר על הגנת המקלט. הוא גילה שהוא גם אבנורמל מסוג איש-זאב.

ג'ון דרואיט (כריסטופר היירדאל) – ג'ק המרטש, מאהבה לשעבר של ד"ר מגנוס, ואב בתה אשלי.

ביגפוט (כריסטופר היירדאל) - פציינט לשעבר של הלן מגנוס. אחרי שהשתקם סירב לעזוב את המקלט, לכן הלן אימצה אותו ונתנה לו תפקיד בצוות בתור נהג או שומר ראש.

קייט פרילנדר (אגם דרשי) - מומחית בתרגילי עוקץ. יש לה קשרים עם הקבאל וידע רב על הטקטיקות והתנועות שלהם. אחרי שהיא נרדפה על ידי הקבאל היא החליפה צד והפכה לחברה בצוות.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]