מרגיט בוקור

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מרגיט בוקור
Bokor Margit
לידה 2 באפריל 1900
לושנץ, סלובקיה עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 9 בנובמבר 1949 (בגיל 49)
ניו יורק, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה Wahl Margit עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה הונגריה, האימפריה האוסטרו-הונגרית עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה בית הקברות קלברי עריכת הנתון בוויקינתונים
השכלה האקדמיה למוזיקה פרנץ ליסט בבודפשט (1928) עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר צאצאים 1 עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מרגיט בוקור (במקור מרגיט וואהל-Wahl, בהונגרית: Bokor Margit; לוצ'נץ, 2 באפריל 1900ניו יורק, 9 בנובמבר 1949) הייתה זמרת אופרה (סופרן). היא הייתה סוברט קולורטורה מבוקשת ברחבי העולם יהודייה-הונגרייה. שרה את התפקיד של זדנקה בהצגת הבכורה של "אראבלה" של ריכרד שטראוס, גם בבכורה הבריטית וגם באוסטרית.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

באירופה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מרגיט וואהל נולדה במשפחה יהודית. היא למדה באקדמיה למוזיקה ע"ש פרנץ ליסט בבודפשט ואחר כך בווינה. בשנת 1928, קיימה את הופעת הבכורה שלה באופרה של בטהובן בתור פידליו באופרה של לייפציג. התפקיד לא בדיוק התאים לקול שלה. לאחר שתי עונות, מסתיו 1930 חתמה חוזה ב"סמפראופר" (Semperoper) בדרזדן. שם שרה את התפקיד של זדנקה בפרמיירה של "ארבלה" מאת ריכרד שטראוס (ב-1934 היא שיחקה ושרה את התפקיד בבכורה בקובנט גארדן).היא נאלץ לעזוב את גרמניה ולא חזרה אליה לאחר עליית הנאצים לשלטון בשנת 1933.

בסתיו 1933 היא כבר הופיע בווינה. בחוזה עם האופרה של וינה (Staatsoper). ב-20 בינואר 1934 השתתפה בבכורה נוספת: באופרטה ג'ודיטה של פרנץ להאר בהתפקיד אניטה. באותו הקיץ הופיעה גם בפסטיבל זלצבורג. במהלך שנותיה בווינה סיירה ברחבי אירופה בהופעות אורח. לאחר האנשלוס פוטרה בשל מוצאה היהודי והעניקו לה ארבעה חודשי קיצבה. היא עברה לפריז שהייתה עדיין חופשייה, הופיעה משם באמסטרדם מפריז ארגנה את הגירתה לארצות הברית.

בארצות הברית[עריכת קוד מקור | עריכה]

בוקור הגיעה לארצות הברית בשנת 1939 לאחר סדרת הופעות בריו דה ז'ניירו. בארצות הברית הופיעה בכל בתי האופרה הגדולים (למשל שיקגו, סן פרנסיסקו, מטרופוליטן). בשנת 1947 התקבלה לאופרה של ניו יורק שזה עתה קמה. בשל מחלתה הקשה היא יכלה להופיע שם רק במשך זמן קצר. ישנה רק הקלטה רשמית אחת שלה – דואט מ"ארבלה" על גבי תקליט של חברת "פולידור".

לזכרה הקימו חבריה קרן לחקר הסרטן באוניברסיטת קולומביה (Margit Bokor Memorial Fund for Cancer Research).

תפקידיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מרגיט בוקור בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]