משתמש:המקיסט/הטילדה הרביעית-גיליון 31

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ביטאונה של קהילת ויקיפדיה העברית
קיצור דרך: וק:הה
חתמו על מינוי לעיתון
מספר גיליון: 31
תאריך הוצאה: 2 באפריל 2019
עורך: המקיסט
כותבים: Daryag, כובש המלפפונים
עזרה מיוחדת: אלדד, קובץ על יד
למשוב, הערות ותיקונים, גשו לדף השיחה של הגיליון.

דבר העורך

מאת המקיסט

שלום לכולם, מצטער על הגיליון הקצר יחסית- לגיליון הנוכחי היה לי קשה יותר למצוא כותבים, כותבות וכתבות מוכנות, ועברתי כבר ממזמן את תאריך היעד בו רציתי לפרסם את הגיליון (במקור דצמבר- ינואר).

בכל מקרה, מקווה שתהנו מקריאת הגיליון! :)

לוגו לטילדה הרביעית שהוסף באדיבותו הרבה של קובץ על יד

אירועים עיקריים

~ויקיפדיה העברית חגגה 15 שנים להקמתה ב-8 ביולי 2018. וציינה זאת במפגש קיץ ב10 באוגוסט. כמו כן, התקיים מפגש חורף ב-11 בינואר השנה.

~כנס גלאם נערך בת״א בתאריכים 5-2 בנובמבר האחרון.

~בחודש פברואר השנה נמצא כי TMagen, שהייתה מפעילת מערכת ומנהלת המיזמים המבורכים ויקי נשים ונשים באדום, שמטרתם להגדיל את מספר הערכים של נשים ועליהן בוויקיפדיה, הפעילה מספר בובות קש ובאמצעותן הטתה דיונים והצבעות. הנני מצטער לשמוע על כך וכולי תקווה כי לא יהיו עוד מקרים כגון זה בוויקיפדיה.

~מאז הגיליון האחרון אלי גודין נבחר למפעיל מערכת לראשונה וBlueHorizon,Corvus, ערן, IKhitron, היידן, אביעדוס, Lionster, Assayas, דולב, וכן מתניה העמידו את המשך כהונתם כמפעילים להצבעת הקהילה פעם נוספת ונבחרו. בהצלחה ויישר כוח!

על מפגש קיץ 2018 לציון 15 שנים לוויקיפדיה העברית

מאת כובש המלפפונים

בבוקר קיצי אחד, ביום שישי, יצאתי על אופניי נרגש ומלא ציפיות למפגש הקיץ של עורכי ויקיפדיה העברית, שהתקיים במגדל השחר שבתל אביב. לא ידעתי אז כיצד יעבור המפגש, במי אפגוש, אילו דברים חדשים אלמד, ואם אצא מהמפגש בלב שמח.

הגעתי לאתר המפגש לאחר רכיבה ממושכת וקשרתי את אופניי לעמוד בכניסה לבניין. עליתי במעלית הרחבה לאין שיעור לאולם המפגש. חלק מהמשתתפים כבר היו באולם, משוחחים האחד עם השני ומסדרים את המחשבים, וחלק טרם הגיעו. התיישבתי על אחד מהכיסאות, ממתין לבואם של השאר. ככל שהזמן חלף, יותר ויותר אנשים נכנסו לאולם, ביניהם היו כמה מידידיי. טעמנו מעט מן האוכל שהוגש במפגש, ולאחר מכן החלו ההרצאות.

ההרצאה הראשונה הייתה הרצאת אורח על SpaceIL, עמותה השואפת, לא פחות ולא יותר, להנחית גשושית ישראלית על אדמת הירח! האזנו בקשב להרצאה, החל מהולדת הרעיון של העמותה כפוסט הומוריסטי בפייסבוק, וכלה בדרכי הפעולה המרתקות של העמותה לצורך הגשמת משימתה. העמותה מבקשת להנחיל את ערכי המדע לדור הצעיר בישראל, כדי לגרום להתעניינות במקצוע זה ובסופו של דבר למחקר, בדומה למה שקרה בארצות הברית לאחר שנות השבעים, במהלכן מומשה תוכנית אפולו.

התמונה הקבוצתית שלנו

לאחר הרצאת האורח על SpaceIL, החלו הרצאות העורכים: את ההרצאה הראשונה נשא Deror avi, והוא הציג פעילויות, כדוגמת עריכה וצילום, שהעבירה קרן ויקימדיה בשנה החולפת. את ההרצאה הבאה נשאה אמא של גולן, והיא הציגה את מיזם "ויקינָשים" – מיזם שתכליתו היא כתיבת ערכים בוויקיפדיה על אודות נשים מפורסמות, לשם חיזוק מעמדן. ההרצאה עסקה בקשיים שבהם נתקל המיזם ובהישגיו.

הרצאה נוספת, של Mr.Shoval, הציגה מכתבי קוראים שנשלחו לאנציקלופדיה העברית בזמנה, כמעין הקבלה, פרפרזה, לכתוב בדפי השיחה של ויקיפדיה. חלק מהמכתבים שיבחו את מאמרי האנציקלופדיה, בעוד האחרים העבירו ביקורת על הכתוב באנציקלופדיה, והציעו היכן יש לתקנה.

האחרונה הייתה ההרצאה של המקיסט, שהציגה את נתוני ההיסטוריה של ויקיפדיה לאורך השנים באמצעות גרפים, טבלאות ונתונים.

לאחר שההרצאות תמו, התפנינו לאכול ולשוחח זה עם זה. בין המאכלים הערבים לחך היו כריכים, עוגיות, סלטים, וכמובן עוגת יום ההולדת המפורסמת (איך אפשר לשכוח ). כמו תמיד, שררה במפגש אווירה ידידותית ונעימה. התרועעתי עם עורכים, שאת חלקם זכיתי להכיר לראשונה, ואת חלקם האחר לא ראיתי זה זמן רב. לאחר סיום המפגש, רכבתי בחזרה לביתי שמח וטוב לב

סדנאות עריכה בספריה הלאומית

מאת Daryag


בינואר אנחנו מתחילים את השנה החמישית של סדנאות עריכה בספריה הלאומית. מדובר בסדנאות שמסבירות מהי ויקיפדיה, כיצד היא עובדת, ומלווה את העורכים בצעדיהם הראשונים באתר. הסדנאות מתקיימות בימי שישי (בדרך כלל יום שישי הראשון בכל חודש) ומגיעים אליהם אנשים מכל רחבי הארץ.

את הסדנאות מלווים מתנדבים מסורים דרור, אבי, שני, ערן, יואב נכטיילר, ניר, ואמיר אהרוני. אלה הם האנשים שאני פגשתי שהתחלתי לערוך בוויקיפדיה. ואת קבלת הפנים החמה שהעניקו לי (ומעניקים לכל אחד) לא אשכח לעולם.


הסדנאות מתחילות תמיד בהסבר על מהי ויקיפדיה. אנחנו נוגעים בנושאים השונים כמו שיתופיות, ומהמנות. מסבירים על מיזם העולמי (על שלל השפות שלו) ומסבירים על המנגנונים הפועלים. השאלה הכי נפוצה שאנחנו נשאלים היא: "אבל מי מחליט בסוף?" והתשובה היא תמיד: "אנחנו. אני אתה, את, כולנו ביחד." למרות שהרעיון שעומד מאחורי חכמת ההמונים אינו חדש כבר, אנשים לא מצליחים להבין איך הוא פועל. והאמת שאני מבינה לליבם. משהו חכם אמר (אני לא זוכרת מי) שוויקיפדיה עובדת רק בפועל. באופן תאורטי, היא אמורה להיכשל. להמשך קריאת הכתבה יש ללחוץ כאן


ויקימימז

מאת המקיסט

פינה חדשה שמוקדשת לממים על השגרה הוויקיפדית

תמונות חדשות

מאת המקיסט

ישנן 5 תמונות בגלריה. ניתן להקיש על תמונה להגדלתה