משתמש:צופית הדבש/מבצע צלול כיין

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מבצע צלול כיין
אל"מ יאיר פלאי, מצטיין המבצע
אל"מ יאיר פלאי, מצטיין המבצע
מערכה: הסכסוך הישראלי-פלסטיני
תאריכים 20 דצמבר 2008 – הווה (כיומיים)
קרב לפני תקיפת הכור הגרעיני בסוריה
קרב אחרי מבצע חורף חם
מקום רצועת עזה
עילה מעצר מבוקשים, חשיפת מנהרות טרור
תוצאה ????המבוקש נעצר. במהלך המבצע חוסלו מספר מחבלים????
הצדדים הלוחמים

חמאסחמאס חמאס

מנהיגים
אהוד אולמרט (ראש הממשלה חמאסחמאס ?????????? 
מפקדים

 ???????

אבדות

אין הרוגים

????? הרוגים

מבצע צלול כיין היה מבצע צבאי שהתרחש בתאריך י"א בטבת תשס"ח, 20 בדצמבר 2007, שביצע גדוד "הבוקעים הראשון" של חטיבת גולני במרחב מחנה הפליטים "אל-מע'אזי", בעזה, במטרה לעצור מחבלים מבוקשים ולחשוף מנהרות טרור. במהלך המבצע נקלע הכוח האורב למארב של מספר רב של מחבלים ועל אף המיעוט המספרי הצליחו לחסל כמה מהם ולסלקם. בהמשך נקלעה מחלקה 4 של פלוגת החוד של הגדוד למארב נוסף שבסופו נהרגו מספר מחבלים ונפצעו מספר חיילים, בהם אחד באורח אנוש.

בעקבות המבצע קיבל מפקד הגדוד יאיר פלאי צל"ש ממפקד האוגדה, ומפקד מחלקה 4 שמעון סיסו קיבל צל"ש ממפקד פיקוד דרום.

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – עימות חמאס–פת"ח ברצועת עזה

בין ה-12 ל-14 ביוני 2007 השתלט ארגון הטרור חמאס על רצועת עזה. גדודי עז א-דין אל-קסאם והכוח המבצע של חמאס השתלטו על מוסדות השלטון וכל שטחי רצועת עזה, תוך רציחת פעילי פת"ח שניסו להתנגד וכליאתם של רבים אחרים. זמן קצר לאחר מכן החל שלטון החמאס להגביר את פעילות הטרור כנגד ישראל, שהיתה בעצימות נמוכה יותר מאז תחילת האינתיפאדה השנייה.

שם המבצע[עריכת קוד מקור | עריכה]

מפקד גדוד 51 בסיירת גולני באותם ימים, דוד זיני, קרא למבצעים באותם הימים על שם מילות השיר ירושלים של זהב, במטרה לבטא את מרכזיותה של ירושלים במאבק על ארץ ישראל. כחלק מכך קרא למבצע זה "צלול כיין".

מהלך המבצע[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-20 בדצמבר 2007, יצא גדוד 51 של חטיבת גולני למבצע שמטרתו ביצוע מעצרים של מחבלים שתכננו פיגועים נגד ישראל, וחשיפת מנהרות טרור. הכוח נכנס למחנה הפליטים אל-מע'אזי, כמה ק"מ ליד כיסופים, וכוח קטן של פלוגה מהגדוד בפיקודו של יאיר פלאי ארב במטע סמוך, על מנת לחפות על הכוח שמבצע את המעצרים. בשטח הפתוח הסמוך למחנה הוצבה פלוגת טנקים.

חשיפת הכוח[עריכת קוד מקור | עריכה]

באזור 02:00 נפלט כדור מנשקו של אחד החיילים, הכוח נחשף ונאלץ לפעול במהירות בטרם יספיקו המחבלים להתארגן לירי על הכוח. זמן קצר לאחר מכן מתחיל ירי על הכוח מתוך מחנה הפליטים אך לא פוגע בחיילים.

הקרב של הכוח האורב[עריכת קוד מקור | עריכה]

בהמשך התקרבו שני מחבלים אל הכוח שהוצב כמארב במטע, והם נורו ונהרגו על ידי הכוח האורב. בהמשך הופיעה קבוצת מחבלים גדולה שפתחה לעברם בירי מנשק קל מלווה בזריקת רימונים, הכוח חתר למגע על אף מיעוטם המספרי, ובמכת האש הראשונה חוסלו שני מחבלים נוספים. סך הכל חוסלו בהיתקלות זו 12 מחבלים.

הקרב בתוך המחנה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בהמשך המבצע כבר האיר השחר וכוחות השריון נכנסו אף הם לתחומי המחנה. סביב השעה 13:50 הגיע מחבל לחצר בית שאויש על ידי מחלקה 4 של פלוגת החוד של הגדוד, ושימש ככוח המגן שדאג לשמש חומה לכוח הפועל בשטח המחנה. אחד הקשרים מזהה את המחבל ויורה עליו. הקשר מדווח על ההיתקלות לסגן שמעון סיסו שהיה מפקד מחלקה 4, והוא ירה כדור נוסף על המחבל. כתוצאה מכך המחבל מתפוצץ (בעקבות מטען על גופו או רימון), ולאחריו מתחיל ירי כבד של אש רתק מכיוון מחנה הפליטים אל הכוח תוך שהמחבלים מנסים לבודד את הכוח שבבית על מנת לבצע חטיפת חייל. בשלב זה הכוח שבתוך המבנה יוצא להסתערות, ובראשו קלע החוד גבי זיו שחוטף כדור לירך ומפונה למרחב המוגן.

המחבלים איגפו את הבית וירו לעבר הקומה התחתונה שלו טיל RPG שגורם לפציעתם של 7 חיילים ששהו באותה קומה. גבי זיו שנפצע וקסדתו הוסרה לצורך הטיפול בו ספג רסיס בראשו ונפצע אנושות. בשלב זה ירד סיסו עם הקשר שלו וחובש נוסף אל הקומה התחתונה ומקבל החלטה להסתער על המחבלים שממתינים בחוץ. הוא השליך לעברם רימון ולאחר מכן מסתער וירה עליהם, וחיסל שני מחבלים.

בהמשך פינה סיסו את זיו לטנק שהוציא אותו לקבלת טיפול רפואי בבית חולים בו נותח בראשו להוצאת הרסיס. לאחר מכן הועבר לשיקום של שנה וחצי בבית לווינשטיין.[1]

לאחר המבצע[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-27 באפריל 2008 קיבל יאיר פלאי צל"ש ממפקד אוגדת עזה, משה תמיר על חלקו במבצע[2]. גם לשמעון סיסו הוענק צל"ש מטעם מפקד פיקוד דרום.[3]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

[[קטגוריה:צה"ל: מבצעים ברצועת עזה]]