כיסופים

המונח "כיסופים" מפנה לכאן. לערך העוסק באלבום מוזיקה של מרדכי בן דוד, ראו כיסופים (אלבום).
כיסופים
מפת הקיבוץ
מדינה ישראלישראל ישראל
מחוז הדרום
מועצה אזורית אשכול
גובה ממוצע[1] ‎85 מטר
תאריך ייסוד 1951
תנועה מיישבת התנועה הקיבוצית
סוג יישוב קיבוץ
נתוני אוכלוסייה לפי הלמ"ס לסוף 2022[1]
  - אוכלוסייה 294 תושבים
    - שינוי בגודל האוכלוסייה ‎0.7% בשנה
מדד חברתי-כלכלי - אשכול
לשנת 2019[2]
6 מתוך 10
http://www.kissufim.org.il

כיסופים (כִּסּוּפִים) הוא קיבוץ במערב הנגב הצפוני בעוטף עזה, כ-39 ק"מ ממערב לבאר שבע, כ-25 ק"מ מדרום-מערב לשדרות, כ-18 ק"מ ממערב לנתיבות וכ-2 ק"מ ממזרח לרצועת עזה. משתייך לתנועה הקיבוצית.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הקיבוץ נוסד בשנת 1951, על ידי גרעין תנועת נוער מארצות הברית ואמריקה הדרומית.

שטחי הקיבוץ משתרעים על כ-9,500 דונם. בעשרות משנותיו הראשונות פעל בקיבוץ מפעל לייצור משקפיים. ענפי החקלאות הם רפת, לול, מטע אבוקדו, פרדסים וגידולי שדה[3]. בכיסופים מוזיאון ובו ממצאים ארכאולוגיים מן האזור (באר שמע ועוד) והוא נקרא על שם עמי שאול, אביו של הבמאי דרור שאול.

דרור שאול, במאי הסרטים מבצע סבתא ואדמה משוגעת גדל בקיבוץ זה, והסרטים עצמם מבוססים על הקיבוץ, על-אף שלא צולמו שם. שאול זינגר, הסופר והעיתונאי הישראלי-אמריקאי, אחד משני מחברי רב המכר "מדינת הסטארט אפ", התגורר בקיבוץ שנים אחדות, בשנות ה-70.

בשדות הקיבוץ נמצאה בשנות ה-70 של המאה ה-20 שרידיה של כנסייה ביזנטית שרצפתה כללה תיאור של בעלי חיים במחזות ציד וחיים שלווים.

בהיותו יישוב חקלאי או יישוב באזור פיתוח, עובדים המעתיקים את מקום מגוריהם ליישוב וגרים בו לפחות שישה חודשים רצופים, נהנים מכך שאם התפטרו לשם כך מעבודתם, ההתפטרות תיחשב להם כפיטורים.[4] בהיותו אחד מיישובי עוטף עזה, ניתן לתושביו זיכוי ממס הכנסה בהתאם לסעיף 11 לפקודת מס הכנסה.[5] בעבר פעל בקיבוץ גרעין חיילים של תוכנית "עם;וארץ" של עמותת עין פרת.

הטבח בקיבוץ[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – הטבח בכיסופים

ב-7 באוקטובר 2023, כחלק ממתקפת הפתע של חמאס על יישובי עוטף עזה, חדרו עשרות מחבלים פלסטינים מהזרוע הצבאית של חמאס לקיבוץ, וערכו בו טבח. לפחות 12 מחברי הקיבוץ ו-6 עובדים זרים מתאילנד נרצחו, וחבר קיבוץ אחד נחטף לרצועת עזה. מלבד הטבח בקיבוץ, התחולל קרב בין עשרות רבות של מחבלים לחיילי גדוד 51 של חטיבת גולני במוצב כיסופים הסמוך לקיבוץ. חלק מחיילי הגדוד נלחמו במקביל בקרב בתוך הקיבוץ.

לאחר הטבח פונו תושבי הקיבוץ למלון בים המלח.

לאחר הפינוי[עריכת קוד מקור | עריכה]

הקיבוצים נחשונים וכיסופים חתמו על הסכם שיתוף, לפיו חברי הקיבוץ שנפגע יעברו באופן זמני לשטח נחשונים ויסתייעו בשירותי החינוך, הבריאות והתרבות של נחשונים וגם של הקיבוצים השכנים עינת, החורשים וגבעת השלושה.[6] מאוחר יותר פורסם כי רוב תושבי הקיבוץ יעברו זמנית ליישוב עומר.[7]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא כיסופים בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 אוכלוסייה בעיריות, במועצות המקומיות והאזוריות וביישובים בעלי 2,000 תושבים לפחות - לפי טבלה חודשית של למ"ס עבור סוף ינואר 2024 (אומדן), בכל יתר היישובים - לפי טבלה שנתית של למ"ס עבור סוף 2022.
  2. ^ הנתונים לפי טבלת מדד חברתי כלכלי של למ"ס נכון לשנת 2019
  3. ^ ענפי הקיבוץ (ארכיון)
  4. ^ תקנה 12(ב) לתקנות פיצויי פיטורים (חישוב הפיצויים, והתפטרות שרואים אותה כפיטורים), תשכ"ד-1964
  5. ^ בהתאם לסעיף 11 לפקודת מס הכנסה ניתן לתושב יישוב זה זיכוי ממס הכנסה בשיעור מסוים מהכנסתו החייבת מיגיעה אישית, בתנאי שהתגורר ביישוב שנה לפחות. ראו חוברות ניכויים חודשיות - לוח עזר לחישוב מס הכנסה ממשכורת ושכר עבודה, באתר של רשות המיסים
  6. ^ גיא נרדי, "קיבוצים אחים": תושבי כיסופים יעברו לגור בקראווילות בנחשונים, באתר כלכליסט, 30 באוקטובר 2023
  7. ^ מתן צורי, אילנה קוריאל, חברי קיבוץ כיסופים החליטו: יעברו למגורים זמניים ביישוב עומר, באתר ynet, 14 בינואר 2024
גמל מוביל קנקנים המכילים יין, קטע מרצפת פסיפס באתר ארכאולוגי כנסייה ביזנטית ליד כיסופים, מוזיאון ישראל


ערך זה הוא קצרמר בנושא קיבוצים. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.