לדלג לתוכן

משתמש:Eran D/נערה בהפרעה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
נערה, בהפרעה
Girl, Interrupted
מבוסס על על פי הספר "נערה בהפרעה" מאת סוזנה קייסן
בימוי ג'יימס מנגולד
הופק בידי דאגלס וייק
קתי קונרד
תסריט ג'יימס מנגולד
ליסה לומר
אנה המילטון פלן
עריכה קווין טנט
שחקנים ראשיים וינונה ריידר
אנג'לינה ג'ולי
קליאה דובאל
בריטני מרפי
אליזבת מוס
ג'ארד לטו
ג'פרי טמבור
ונסה רדגרייב
וופי גולדברג
מוזיקה מיכאל דנה
צילום ג'ק נ' גרין
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
חברת הפקה סרטי קולומביה
רד ואגון
חברה מפיצה סרטי קולומביה
סרטי סוני
הקרנת בכורה ארצות הבריתארצות הברית 21 בדצמבר 1999
ישראלישראל 4 בפברואר 2003 (הפצה ב-DVD)
משך הקרנה 127 דקות
שפת הסרט אנגלית
תקציב 40 מיליון דולר
הכנסות 48.3 מיליון דולר
פרסים פרס אוסקר לשחקנית המשנה הטובה ביותר (אנג'לינה ג'ולי)
פרס איגוד מבקרי הקולנוע האמריקאי לשחקנית המשנה הטובה ביותר (אנג'לינה ג'ולי)
פרס גלובוס הזהב (אנג'לינה ג'ולי)
פרס גילדת שחקני המסך (אנג'לינה ג'ולי)
שחקנית משנה אהובה (אנג'לינה ג'ולי)

נערה, בהפרעהאנגלית: Girl, Interrupted) הוא סרט דרמה פסיכולוגי ביוגרפי אמריקאי, שבוים על ידי גיימס מנגולד, על פי תסריטו, ליסה לומר ואנה המילטון פלן, ומבוסס על ספר בעל אותו שם של סוזנה קייסן משנת 1993. בסרט מככבים וינונה ריידר, אנג'לינה ג'ולי, קליאה דובאל, בריטני מרפי, אליזבת מוס, ג'ארד לטו, ג'פרי טמבור, ונסה רדגרייב ו-וופי גולדברג. עלילת הסרט עוקבת אחר אישה ששוהה במוסד בית חולים פסיכיאטרי עקב ניסיון התאבדות.

הסרט עלה לאקרנים בארצות הברית ב-21 בדצמבר 1999. הסרט קיבל ביקורות מעורבות וחיוביות מצד המבקרים והקהל; ושיבחו את הופעותיהן של ריידר וג'ולי. בנוסף, הסרט הכניס 48 מיליון דולר ברחבי העולם.

גילומה של ג'ולי בסרט זיכה אותה בפרס אוסקר לשחקנית המשנה הטובה ביותר, פרס איגוד מבקרי הקולנוע האמריקאי לשחקנית המשנה הטובה ביותר, פרס גלובוס הזהב ובפרס גילדת שחקני המסך. לאחר מכן, הסרט זכה להערכה מחודשת 20 שנה לאחר צאתו לאקרנים.

עלילת הסרט[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1967 בניו אינגלנד, הנערה, סוזנה קייסן, סובלת מהפרעה נפשית שטרם התגלתה, וצורכת במנות יתר של אספירין ואלכוהול. בניגוד לרצונה, היא נבדקת בבית החולים הפסיכיאטרי, קלימור. במחלקה הפסיכיאטרית, מתיידדת סוזנה עם פולי קלארק, ילדה המתמודדת עם סכיזופרניה. סניתיה קראולי שנטייתה להתלבש כמו גבר, כיוון שקרוביה לא רוצים לראותה. דייזי רנדון, שסובלת מהפרעות אכילה, הפרעה טורדנית-כפייתית ופגיעה עצמית. ג'ורג'ינה טוסקין, שקרנית פתולוגית ושותפתה לחדר של סוזנה. וג'נט ובר, נוהגת ללעוג ולבוז לאנשים שבסביבתה וסובלת מאנורקסיה. נמשכת סוזנה ומתיידדת עם ליסה רו, סוציופתית ומרדנית. כתוצאה מהתיידדות, מעודדת ליסה את סוזנה להפסיק לקחת את התרופות ולהתנגד לטיפול.

סוזנה מתחילה מערכת יחסית סתמית עם טובי, צעיר שגויס לשרת במלחמת וייטנאם. טובי מבקר את סוזנה ומפציר בפניה לברוח איתו לקנדה, מסרבת וטוענת שכבר היא מתיידדת עם המטופלות האחרות ותרצה לעזוב יותר מאוחר אך לא אתו. באותו לילה, פולי מתרחשת התמוטטות נפשית ונשלחת אל חדר מבודד, ועל כך מנחמות ליסה וסוזנה את פולי באמצעות שיר, וסדרן בית החולים, ג'ון, מתחיל להתיידד עם סוזנה וטוען כי הוא מחבב אותה. בבוקר, ואלרי מוצאת את השלושה ישנה על רצפת המסדרון, ומענישה את השתיים.

צולחת ליסה לצאת מן בית החולים, ומשכנעת את סוזנה לברוח איתה לפלורידה. השתיים מוסעות באמצעות טרמפ לדירתה החדשה של דייזי, אשר שוחררה מבית החולים לאחרונה. כאשר השתיים מגיעות, הן משחדות את דייזי בדיאזפאם למטרת לינה בדירה, ומשתכנעת. לאחר מכן, מתעקשת וטוענת דייזי כי היא נרפאה ממחלתה, ומתעמתת עם ליסה שמגלה כי היא חתכה את עצמה בזרועה כפגיעה עצמית; לועגת ליסה לדייזי, וטוענת כי היא נהנית שאביה מתעלל בה מינית. לאחר מכן, מאחלת דייזי לשתיים שיבלו בפלורידה. בבוקר, מוצאת סוזנה את דייזי תלויה בחדר השירותים, ליסה גונבת את הכסף שהיה בכיסה של דייזי וסוזנה מזמינה אמבולנס. מבינה סוזנה שהיא אינה רוצה להיות בקרבתה של ליסה, וחוזרת לבית החולים בזמן שליסה בורחת לפלורידה.

כשחזרה לבית החולים, המצב הנפשי של סונזה השתפר וכעת עוסקת בציור ובכתיבה. יום לפני שחרורה של סוזנה מבית החולים, נתפסת ליסה ומחוזרת לבית החולים. בלילה, גונבת ליסה את יומנה של סוזנה שבו כתוב דבריי לעיגה לשאר המטופלות ומראה זאת לשתי המטופלות, ג'ורג'ינה ופולי. מצהירה סוזנה בכעס ושפיטה כי ליסה היא אדם קר ואפל, וליסה תוקפת ורודפת אחר סונזה. סוזנה הזועמת, טוענת כי כבר ליסה מתה מבפנים כתוצאה מהתנהגויותיה. בעקבות זאת, מתכוונת ליסה להתאבד, וג'ורג'ינה משכנעת אותה שלא תעשה זאת. בבוקר, לפני שחרורה של סוזנה, היא הולכת לבקר את ליסה, שכעת בחדר מבודד. השתיים מתפייסות, וליסה מציינת כי סוזנה היא לא אשת זדון, ונפרדות בטוב. נפרדת סוזנה מכולם, ומתנצלת בפני ג'ורג'ינה ופולי. באפילוג, מציינת סוזנה כי חלק מטופלות בית החולים שוחררו, חלקן היא פגשה, וחלקן לא.

צוות השחקנים והדמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]