משתמש:Gridge/היפים והאמיצים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

היפים והאמיצים (במקור: The Bold and the Beautiful) היא אופרת סבון אמריקנית אשר משודרת ברחבי העולם משנת 1987 ועד היום. הסדרה מופקת על ידי משפחת בל, עבור רשת הטלוויזיה האמריקנית CBS. בישראל הסדרה משודרת החל משנת 1994, תחילה על ידי זכייניות ערוץ 2 וכעת ב־yes הטלוויזיה בלוויין.

היפים והאמיצים (מכונה בקיצור B&B) נוצרה על ידי ויליאם ג'וזף בל (1927 - 2005) ואשתו לי פיליפ בל ב-1987. השניים יצרו גם את הסדרה האחות "צעירים חסרי מנוח" 14 שנים קודם לכן. שלושת ילדיהם של בני הזוג מעורבים בהפקת שתי אופרות הסבון הפופולריות; בתם לורלי בל משחקת למעלה מעשרים שנה ב"צעירים חסרי מנוח". בנם בראדלי בל עומד בראש צוות ההפקה והכתיבה של B&B החל משנת 1994.

היפים והאמיצים ראתה אור בארצות הברית ביום שני ה-23 במרץ 1987. את הסדרה רכשו לשידור רשתות בארצות נוספות, ולא עברו יותר משנים ספורות עד שהסדרה עלתה לשידור בעשרות ארצות ברחבי העולם. B&B נחשבת לאחת מאופרות הסבון הפופולריות ביותר בארצות הברית, ולאופרת הסבון האמריקנית הפופולרית ביותר מחוץ לארצות הברית. כיום (2007) היא משודרת בקרוב למאה ארצות שונות.

שמה של הסדרה שונה באחדות מהמדינות; במרחב הצרפתי היא נקראת "Top Modèles" (דוגמני על) או "Amour, gloire et beauté" (אהבה, זוהר ויופי). בגרמניה זכתה לשם "Reich und Schön" (עושר ויופי). באיטליה הסדרה נקראת "Beautiful".

עלילתה של B&B מתרחשת בעיקר בעיר לוס אנג'לס, קליפורניה. במרכז העלילה משפחת פורסטר, וחברת "יצירות פורסטר", מותג אופנה יוקרתי, שבבעלותם.

שחקנים/דמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

קודם לעלילת הסדרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

סטפני דאגלס, בת למשפחה עשירה ומיוחסת, פגשה את אריק פורסטר, בחור צעיר ומוכשר ששאף להיות מעצב אופנה מצליח ומפורסם, בעת לימודיה באוניברסיטת נורת'ווסטרן בשיקגו. האוהבים הצעירים מיהרו להינשא לאחר שסטפני הרתה. בשלב מסוים הם עברו להתגורר בלוס אנג'לס והקימו חברה לעיצוב וייצור שמלות יקרות. החברה התבססה על כישרון העיצוב של אריק, ועל כספה וכישוריה של סטפני. "יצירות פורסטר" זכתה במהלך השנים להצלחה רבה. בני הזוג זכו להכרה בינלאומית, לפרסום ולכסף רב. הם גידלו יחד את ארבעת ילדיהם: רידג', ת'ורן, קריסטן ופלישיה באחוזתם שבברלי הילס.

עלילת הסדרה החלה בשנת 1987 כאשר ילדיהם כבר בגרו. הפרקים הראשונים היו ברקע ההכנות לחתונתם של רידג' ובחירת לבו, קרוליין.

שחקנים ראשיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

סוזן פלאנרי, ג'ון מק'קוק, קתרין קלי לאנג ורון מוס הם ארבעת השחקנים הראשיים והם היחידים שמלווים את הסדרה מיומה הראשון ועד היום (מעודכן לפרק ה־5000).

  • סוזן פלאנרי (Susan Flannery; נולדה ב־31 ביולי 1939 בניו יורק, ניו יורק) נבחרה לגלם את דמותה של סטפני פורסטר, "המלכה האם" כפי שכונתה בעוקצנות על ידי סאלי ספקטרה. סטפני היא אישה חזקה ותרחיק לכת כדי להגן על הדברים החשובים לה מכל: ילדיה, אריק וחברת האופנה המשפחתית. סטפני משוכנעת שהיא יודעת מה טוב לכולם ובפרט לבנה רידג', ללא ספק האהוב עליה מכל ילדיה. לאורך השנים היא נאבקה בברוק, אהובתו של רידג'. סטפני היא בדיוק הדמות שיכולה להיתפס כטובה על ידי חלק מהצופים וכמרשעת על ידי צופים רבים אחרים. כבר בתחילת הסדרה היא הראתה נחישות כאשר לקחה אחריות על פשע שביצע בנה ת'ורן; ת'ורן ירה באחיו הבכור רידג' ופצע אותו כאשר היה תחת השפעת כדורי שינה ואלכוהול. חוקרי המשטרה היו נחושים להשליך את ת'ורן לכלא, אך סטפני הגנה עליו כאשר טענה כי היא ירתה ברידג': לדבריה הייתה משוכנעת שהוא פורץ שחדר לביתה. היא בילתה לילה במעצר והפרשה הגיעה לסיומה. לאורך השנים היא עשתה המון כדי להגן על האהובים עליה ברצונם ושלא ברצונם. סוזן פלאנרי רשמה מועמדויות וזכיות בפרסים על תפקידה זה. בנוסף לתפקידה כשחקנית, פלאנרי משמשת גם כבמאית בסדרה, אחת מצוות הבמאים.
  • ג'ון מק'קוק (John McCook; נולד ב־20 ביוני 1945 בוונטורה, קליפורניה) נבחר לגלם את דמותו של אריק פורסטר, ראש משפחת פורסטר. קודם לכן הופיע ב"צעירים חסרי מנוח" בין השנים 1975 - 1980. החל משנת 1987 הוא מגלם את אריק, ובמקביל הופיע בתפקידי אורח בסדרות טלוויזיה שונות. מק'קוק הוא אב לארבעה ילדים משתי נשים שונות. ב־B&B הוא מעצב אופנה נחשב ומייסד (יחד עם סטפני) של "יצירות פורסטר". אריק האמין רוב השנים שהוא אביו של רידג', דבר שהתברר כלא נכון. פרט לכך הוא אביהם של ת'ורן, קריסטן ופלישיה מסטפני, וריק (אריק פורסטר הבן) וברידג'ט מברוק. לאריק הייתה בת נוספת מסטפני שלא זכה להכיר; בתו אנג'לה נולדה עם מיקרוצפליה והוסתרה ממנו על ידי סטפני. אנג'לה התגוררה עם רופא והייתה בתרדמת במשך כל חייה. היא נפטרה בגיל צעיר.
  • קתרין קלי לאנג (Katherine Kelly Lang; נולדה ב־25 ביולי 1961) נבחרה לגלם את דמותה של ברוק לוגן. לאנג נולדה בהוליווד לאב ספורטאי ולאם שחקנית; היא למדה בתיכון בברלי הילס. לאנג פנתה למשחק, ובשנת 1981 הופיעה גם בתפקיד קטן בצעירים חסרי מנוח. לאנג היא אם לשלושה ילדים משני נישואיה הראשונים; שני בנים מבעלה הראשון, שניהם הופיעו כילדים בהיפים והאמיצים, ובת מבעלה השני. לאנג רשמה מספר מועמדויות לפרסים על תפקידה בסדרה. ברוק לוגן הייתה בתחילת הסדרה בת למשפחה ממעמד הביניים שהתאהבה במעצב האופנה המפורסם רידג' פורסטר; סיפור האהבה בינה ובין רידג' נמשך יתר מעשרים שנה והיה תמיד קו עלילה מרכזי בסדרה. ברוק נישאה תחלה לאריק פורסטר והחלה לעבוד בחברת "יצירות פורסטר"; במהלך עבודתה היא פיתחה בד חדשני; הפורסטרים התרשלו ולא החתימו אותה על ויתור זכויות, דבר שהוביל בהמשך להשתלטותה על החברה. במהלך עשרים השנים הראשונות של B&B נישאה ברוק עשר פעמים לשישה גברים שונים וילדה ארבעה ילדים.
  • רון מוס (Ronn Moss; נולד ב־4 במרץ 1952) נבחר לגלם את דמותו של רידג' פורסטר. מוס נולד וגדל בלוס אנג'לס וכבר כילד החל לעסוק במוזיקה דבר שהוביל לקריירה מוזיקלית כבסיסט בצעירותו, ואף ללהיט שהוציא לאור (1977) ביחד עם אמנים נוספים: "Baby Come Back". בשנת 1987 לאחר קריירה זניחה כשחקן לוהק לתפקיד שובר הלבבות השחצן ב־B&B. מוס הוא אב לשתי בנות מאשתו שרי שאטוק, שחקנית המוכרת מהסדרה "צעירים חסרי מנוח". הוא רשם מספר מועמדויות לפרס "סופ אופרה דייג'סט" על תפקידו ב־B&B. מוס, מוזיקאי בנשמתו, ממשיך לשיר ולנגן, ולהקתו "Player" זוכה לפופולריות בעיקר באוסטרליה.

שחקנים נוספים[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרט לארבעה האלה, כיכבו ומככבים ב־B&B עשרות שחקנים נוספים לאורך השנים, חלקם נעלמו לאחר קו עלילה בודד ולא שבו וחלקם הופיעו על המסך יותר מעשור שנים. וביניהם: דרלין קונלי שחקנית אמריקנית ממוצא אירי, גילמה את דמותה את סאלי ספקטרה החל מדצמבר 1988 ועד מותה בינואר 2007. סאלי הייתה אשת עסקים ממולחת ואכזרית, אך אם ואישה אוהבת ורכה. בתה של סאלי, מייסי אלכסנדר, אהובתו של ת'ורן, בנם של הפורסטרים, גולמה על ידי בובי איקס. ת'ורן פורסטר גולם לאורך השנים על ידי שלושה שחקנים, תחילה על ידי קלייטון נורקרוס, ובהמשך על ידי ג'ף טראכטה וּ‏וינזור הרמון. את אחותו של ת'ורן, קריסטן פורסטר גילמה תחילה טרי אן לין, ובהמשך טרייסי לינדזי מלכיור. את פלישיה, בתם השנייה של הפורסטרים גילמה תחילה קולין דיון ובהמשך לזלי קיי. פורסטרים נוספים הם בנם ובתם של אריק וברוק, ריק וברידג'ט, שגולמו קודם על ידי תינוקות ולאחר מכן על ידי שחקנים לא מעטים; ריק גולם על ידי סטפן הרטמן, ג'ייקוב יאנג וג'סטין טורקילדסן; החל משנת 2007 הוא מגולם על ידי קייל לאודר. ברידג'ט גולמה על ידי אגנס ברוקנר, ג'ניפר פיניגן ואמילי הריסון; החל משנת 2004 היא מגולמת על ידי אשלי ג'ונס. שחקנית מפתח נוספת היא האנטר טיילו שהחלה בשנת 1990 לגלם את דמותה של טיילור הייז, רופאה יפהפייה שכבשה את לבו רידג' פורסטר. טיילו מגלמת מאז את טיילור, אך לא באופן רציף; היא עזבה את הסדרה בפעמים בהן טיילור נחשבה למתה. את דמותה של קרוליין ספנסר, אהובתו הראשונה של רידג' בסדרה גילמה ג'ואנה ג'ונסון החל מתחילת הסדרה ועד מותה הטרגי של קרוליין, כשלוש שנים לאחר מכן. היא שבה לאחר כעשור לזמן קצר, במהלכו גילמה את אחותה התאומה של קרוליין המנוחה. לאורך השנים היו דמויות לא מעטות של "רעים" בסדרה; רבים מהצופים מזהים את סטפני פורסטר, השחקנית הראשית, כרעה של הסדרה. רעה דומיננטית אחרת היא שילה קרטר. שילה, אחות במקצועה היא מרשעת לא שגרתית בעולם הטלוויזיה; היא גילמה את אותה דמות בדיוק, בשתי אופרות סבון שונות, B&B והסדרה האחות צעירים חסרי מנוח. שילה, שהגיחה לעולמם של הפורסטרים בשנת 1992 גולמה על ידי השחקנית קימברלין בראון. אחד ממאהביה של שילה היה הפסיכיאטר הידוע ד"ר ג'יימס וורוויק, שגולם על ידי השחקן הסקוטי איאן ביוקנן. שחקן בולט אחר הוא דניאל מקוויקר שמגלם את דמותו של מעצב האופנה קלארק גריסון במשך שנים רבות, עם הפסקה ארוכה באמצע שנות התשעים. מעצבת אופנה אחרת ואם בנו הבכור של קלארק היא מרגו לינלי; מרגו הופיעה בסדרה מתחילתה ועד שנת 1992. היא גולמה על ידי לורן קוסלו שמוכרת גם מאופרות הסבון: "צעירים חסרי מנוח" ו"ימי חיינו". ב"ימי חיינו" היא החלה לגלם את דמותה של קייט רוברטס בשנת 1996; אחד ממאהבי העבר של קייט הוא סטפנו דימרה המרושע, שגולם על ידי ג'וזף מסקולו. מסקולו עזב את "ימי חיינו" בשנת 2001 (ושב מאז) ונכנס לחייהם של הפורסטרים ב־B&B זמן קצר לאחר מכן; הוא נבחר לגלם את דמותו של איל הספנות האיטלקי מאסימו מארונה, ידיד עבר של סטפני משיקגו שמתגלה כאביו הביולוגי של רידג'. הוא מתגלה גם כאביו של דומיניק פיין (ג'ק וגנר), בנם המשותף שלו ושל ג'קלין פיין (מגולמת על ידי השחקנית האנגלייה לזלי-אן דאון). שחקנית נוספת שראוי לציין היא אדריאן פרנץ' שגילמה את דמותה של אמבר מור, אהובתו הראשונה של ריק פורסטר. החל משנת 2006 היא מגלמת את אותה דמות בסדרה האחות, "צעירים חסרי מנוח".

מאפיינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

במובנים רבים B&B היא אופרת סבון טיפוסית; רובן המוחלט של הסצינות מצולמות באולפנים סגורים; הפרקים מופקים בקצב של חמישה פרקים בשבוע, כ-250 פרקים בשנה. המאפיין העיקרי שלה הוא אורכם יוצא הדופן של הפרקים. פרק באופרת סבון טיפוסית נמשך כ-40 דקות. פרק של B&B נמשך מחצית הזמן, כ-20 דקות בלבד. זאת ועוד: באופרות סבון ובסדרות טלוויזיה רבות מקובל לשדר בתחילת כל פרק סצינות מסיומו של הפרק הקודם. לא כך הדבר ב-B&B.

מאפיינים אותם חולקת B&B עם אופרות סבון אחרות:

רצף המרחב-זמן[עריכת קוד מקור | עריכה]

תופעה מעניינת אשר ניתנת להבחנה ב־B&B (ובאופרות סבון אחרות) היא תהליך ההזדקנות המואץ של הילדים באופן יחסי להוריהם, וחוסר הפרופורציה בין הגילים של הדורות השונים. התופעה קיימת גם ב־B&B. אשר להפרש הגילים: כבר בתחילת הסדרה המפיקים ליהקו לתפקיד אריק ורידג', אב ובנו, שחקנים שהפרש הגילים ביניהם מצומצם ועומד על שבע שנים בלבד. השחקן ג'ון מק'קוק היה בן 42 בלבד כשהחל לשחק את ראש משפחת פורסטר ואף נדרש לצבוע את שערו לאפור. הסיבה לכך פשוטה: רידג' היה כבן 30 במועד תחילת הסדרה (ורון מוס שנבחר לגם את דמותו בן 35); לו היו מלהקים לתפקיד אביו של רידג' שחקן בן 55 (הפרש גילים סביר), היום, לאחר 20 שנים גילו היה 75 דבר שהיה מונע ממנו לקחת חלק מרכזי בעלילה (לפחות בפן הרומנטי). אך לתפקיד נשכר שחקן בן 42, ולאחר 20 שנה, בגיל 62, הוא עדיין "כשיר" לנהל מערכות יחסים רומנטיות. ישנו הסבר גם לכך שלתפקיד הבן רידג' לוהק שחקן בן 35 ולא בן 25 למשל; הסיבה לכך היא שילדיו הפוטנציאליים של רידג' צפויים "להתבגר" בקצב מהיר מאוד בעצמם. לצורך ההסבר ניקח דווקא את דמותה של ברוק; כשלוש שנים לאחר תחילת העלילה היא ילדה את בנה הראשון, ריק. שבע שנים לאחר מכן דמותו של ריק כבר בגרה והגיעה לגיל 16. כלומר, תוך עשר שנים, ברוק, בחורה צעירה, אולי נערה בלבד כבר הייתה אם לנער בן 16. לו היו מלהקים לתפקידה של ברוק שחקנית בת 20 אזי בגיל 30 היא הייתה כבר אם לנער בוגר, דבר שעלול להיראות אבסורד לצופים. למעשה, סביר שבנה יגולם על ידי שחקן בשנות העשרים לחייו מכיוון שיש העדפה להעסיק שחקנים מבוגרים יותר גם בשל ניסיונם הרב יותר (וגם מסיבות טכניות כפי שהוסבר בעניין אריק ורידג'). אך לתפקיד ברוק לוהקה שחקנית בת 25 ועשר שנים לאחר כאשר לתפקיד בנה לוהק ג'ייקוב יאנג בן ה-18 היא הייתה כבר בת 35, עדיין צעירה, אך הפרש הגילים בינה לבן בנה הטלוויזיוני כבר יותר סביר. הסיבות להתבגרותם המהירה של ילדיהם של הדמויות באופרות הסבון מוכרות היטב לקהל הצופים (לקריאה: ראו קישור במעלה פסקה זו). ריק וברידג'ט ילדיה של ברוק הם לא היחידים שהתבגרו בקצב מהיר על המסך; גם שלושת ילדיהם של רידג' וטיילור ודמויות נוספות שנולדו לאחר תחילת קו העלילה של B&B. הפרש גילים לא סביר אפשר לראות גם בין ניק מארונה לאמו ג'קלין פיין. ניק מגולם על ידי ג'ק וגנר יליד 1959. אמו הטלוויזיונית ג'קלין מגולמת על ידי לזלי-אן דאון ילידת 1954.

זהות האב[עריכת קוד מקור | עריכה]

בואו לעולם של תינוק חדש הוא דבר מרגש מאין כמוהו, אך מעלה בעיות ושאלות לא מעטות להוריו של העולל. באופרות הסבון לידתו, או לידתו הצפויה של תינוק מעלה לעתים קרובות שאלה בכיוון לא צפוי ולא מאוד נפוץ בעולם האמיתי - מי האבא? היפים והאמיצים לא שונה בנקודה זו. מספר לא מועט של תינוקות נולדו לאוויר העולם של היפים והאמיצים כאשר זהות האב שרויה באפלה. זכורה לידתה של ברידג'ט, בתה של ברוק. רידג' פורסטר יילד את ברוק כאשר היו שניהם בבקתה בביג בר. הוא היה משוכנע שברידג'ט היא בתו (והיא אף נקראה על שמו) אך אריק פורסטר סבר שייתכן והוא האב שכן הוא קיים יחסים עם ברוק תשעה חודשים לפני הלידה. נעשתה בדיקת DNA והתגלה שרידג' הוא האב, אז זאת מכיוון ששילה קרטר "התעסקה" עם המבחנות. לאחר מספר שנים כאשר ברידג'ט כבר הייתה נערה התברר שהאב הוא למעשה אריק פורסטר. גם זהות אביו של רידג' פורסטר עצמו היא לא דבר פשוט ומובן מאליו. במשך כל חייו הבוגרים היה משוכנע רידג', והיו משוכנעים כולם, שאביו הוא אריק פורסטר. עד שלפתע נכנס לתמונה אדם בשם מאסימו מארונה. מארונה, איש עסקים איטלקי הוא למעשה אביו האמיתי של רידג' כך התברר בנסיבות שנבעו מאשפוזו של רידג' בבית החולים כתוצאה מפציעה. מאוחר יותר התברר כי סטפני שכבה עם מארונה בסמוך לרומן שניהלה עם אריק פורסטר באותם ימים בשיקגו. בערך באותה עת התגלה למאסימו כי יש לו בן נוסף שלא היה מודע לקיומו - ניק פיין.

בחזרה מהמתים[עריכת קוד מקור | עריכה]

תופעה נוספת המוכרת גם היא לצופי אופרות סבון היא חזרתם מהמוות של דמויות; וגם ב־B&B זכו מספר דמויות לחזור מהמוות, בהן: מייסי אלכסנדר, וטיילור הייז (פעמיים). מותה הראשון של טיילור נכתב באופן שיאפשר להשיב אותה לחיים - היא הייתה נוכחת על מטוס בעת התרסקותו ושרידי גופתה לא זוהו מעולם. גם מותה של מייסי נכתב באופן זהה - מכוניתה התפוצצה וכולם היו משוכנעים שגופתה עפה לנהר הסמוך למקום התאונה, ואבדה. מותה השני של טיילור התרחש בין כותלי בית החולים, אך תסריטאי הסדרה שרצו להשיבה לחיים רקמו סיפור אמין לכאורה שמסביר את חזרתה לחיים, והיא שבה לסדרה. מייסי אלכסנדר מתה גם היא בשנית, הפעם בבית חולים. בשונה מטיילור, היא לא זכתה להזדמנות שלישית ונותרה מתה.

פרסים[עריכת קוד מקור | עריכה]

במהלך השנים זכתה B&B בעשרות פרסים שונים והייתה מועמדת לפרסים רבים יותר. הסדרה הייתה מועמדת לפרסים רבים בקטגוריות שונות של פרס האמי לסדרות יומיות, ורשמה כמה זכיות נאות. השחקנים איאן ביוקנן (ד"ר ג'יימס וורוויק), סוזן פלאנרי (סטפני פורסטר), אדריאן פרנץ' (אמבר מור), ג'סטין טורקלידסן (גילם בעבר את ריק פורסטר), וג'ניפר פיניגן (גילמה בעבר את ברידג'ט פורסטר) זכו בפרס זה בקטגוריית המשחק. נרשמו גם מועמדויות רבות לפרסי "סופ אופרה דייג'סט" ושלוש זכיות: איאן ביוקנן בקטגוריית שחקן משנה וקימברלין בראון, פעמיים בקטגוריית הרע הכי טוב, עבור גילום דמותה של שילה קרטר.

בישראל[עריכת קוד מקור | עריכה]

בישראל, הסדרה עלתה למסכים בשנת 1994. שלוש זכייניות ערוץ 2 באותה עת, קשת, רשת וטלעד, חלקו בה במהלך יוצא דופן של שיתוף פעולה. קצב ההפקה של B&B עומד על חמישה פרקים בשבוע. בעת שהסדרה נרכשה לשידור בישראל כבר צולמו כ-1750 פרקים. הזכיינות החליטו לשדר את הסדרה בקצב של 12 פרקים בשבוע, שניים ביום בימים ראשון עד שישי. הסדרה שודרה בשעה ארבע אחר הצהריים; שני פרקים ביום בשילוב מקבצי פרסום, סך הכול כ-50 דקות לצופה הישראלי. B&B זכתה לפופולריות רבה בקצב הצופה הישראלי, ביחס לשעת השידור. לבסוף הודבק הקצב ולזכייניות לא נותר אלא להשוות את קצב שידור הפרקים עם קצב ההפקה - כלומר הפחתה מ-600 פרקים בשנה, ל-250 בלבד, זאת לאכזבת רבים מהצופים. המתכונת שנבחרה היא שידור של פרק אחד ביום, שישה ימים בשבוע במשך 10 חודשים בשנה. בחודשי הקיץ שודרו פרקים נבחרים בשידור חוזר. בשנת 2005 יצאה טלעד מהתמונה ונותרו בערוץ 2 הזכייניות קשת ורשת. בשלב זה או מעט מאוחר יותר ויתרה רשת על שידור הסדרה והיא שודרה על ידי קשת בלבד בקצב של שלושה פרקים בשבוע. בשנת 2007 נודע כי גם קשת תחדל משידור הסדרה, וטרם נמסר שהיא תירכש לשידור על ידי גוף כלשהו. המעריצים המאוכזבים חששו ששידורה של הסדרה בישראל הגיע לסיומו, אך ביולי פורסם כי היא נרכשה לשידור על ידי Yes. בחודש אוגוסט תמו השידורים בערוץ 2 והחלו בלוויין yes.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]