משתמש:Idoheinemann/תמר דיין

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תמר דיין
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
לידה 28 בדצמבר 1957 (גיל: 66)
ענף מדעי זואולוגיה
מקום מגורים ישראל
תרומות עיקריות
מחקרים שנעשו בתחום המינים הפולשים

תמר דיין (נולדה ב-28 בדצמבר 1957) היא זואולוגית ישראלית, פרופסור במחלקה לזואולוגיה אוניברסיטת תל אביב, מנהלת מוזיאון הטבע ע"ש שטיינהרדט, מנהלת אוספי הטבע של אוניברסיטת תל אביב ופעילת איכות סביבה. מחקריה עוסקים באקולוגיה של חברות, בשמירת טבע, בשינויים במגוון הביולוגי, בארכאוזואולוגיה ובמינים פולשים.

חיים מוקדמים והשכלה[עריכת קוד מקור | עריכה]

דיין נולדה בשנת 1957 ברחובות כתמר תלמי. אביה הוא הפיזיקאי חתן פרס ישראל, יגאל תלמי. בשנת 1977 החלה דיין לימודי תואר ראשון בתחום הארכאולוגיה, שסיימה בשנת 1984. בשנת 1978 החלה לימודי תואר ראשון במדעי החיים באוניברסיטת תל אביב ובשנת 1981 סיימה תואר בהצטיינות יתרה. בשנת 1981 החלה לימודי תואר שני באוניברסיטת תל אביב בתחום הזואולוגיה ובשנת 1983 סיימה תואר שני בזואולגיה. בשנת 1983 החלה דיין את עבודת הדוקטורט שלה בנושא ההצלחה והמבנה התקשורתי של טורפים במזרח התיכון במרחב ובזמן, אותה עשתה באוניברסיטת תל אביב בהנחיית פרופסור יורם יום טוב ופרופסור איתן צ'רנוב. בשנת 1990 סיימה דיין את עבודת הפוסט דוקטורט הראשונה שלה בנושא אקולוגיה, שעשתה באוניברסיטת פלורידה, ובשנת 1991 סיימה את הפוסט-דוקטורט השני שלה בנושא פלאוביולוגיה, שעשתה באוניברסיטת הארוורד.

נשואה לעוזי דיין ואם לשלושה ילדים.

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קריירה אקדמית[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1999 מונתה דיין לפרופסור חבר ובשנת 2003 לפרופסור מן המניין. כמו כן, לימדה בעבר באוניברסיטה העברית בירושלים ובאוניברסיטת חיפה, כיום מלמדת במחלקה לזואולוגיה בפקולטה למדעי החיים ע"ש ג'ורג' ס. וייז באוניברסיטת תל אביב.
במהלך חייה פרסמה דיין למעלה מ-100 מאמר מדעיים.
דיין ביצעה מחקרים רבים בתחום האקולוגיה והזואולוגיה, ביניהם מחקר שנעשה על למידת האקולוגיה הקהילתית של עכברי המדבר הסלעיים על מנת להבין את הלחצים הסלקטיביים שמניעים דפוסי פעילות מסוימים ולמידה על השפעת זיהום אור על המערכת האקולוגית של עכברי המדבר הסלעיים.
בין מחקריה הבולטים של דיין הינו מחקר שנעשה בנושא ניתוח אקולוגי וביוגאוגרפי של מיני בעלי חיים פולשים בישראל, עם דגש על נמלת האש הקטנה[1], אותו ביצעה דיין יחד עם מרב וונשק ופרופסור אברהם חפץ. במהלכו יצאו דיין ושותפיה למחקר לבדוק את התפשטות הנמלה באזור קיבוץ אפיקים וקיבוץ בית זרע, במחקר נמצא כי קצב ההתפשטות של נמלת האש הקטנה גבוה במיוחד, ולא נמצאו סימנים למיני נמלים אחרות במקומות אליהם התפשטה נמלת האש הקטנה. במחקר נמצא כי נמלת האש הקטנה התפשטה לאיזורים מחוץ לקיבוץ אפיקים וקיבוץ בית זרע, וכי התפשטות הנמלה נעשית על ידי אדם, כיוון שהנמלה מקננת בתוך בסיסי עץ ועציצים, אותם מעביר האדם מישוב אחד לאחר. המחקר הוביל להעלאת המודעות על נמלת האש הקטנה והפצתה, וכמו כן למחקרים נוספים על הנמלה ועל דרכים להדברתה שאינן מסכנות את המערכת הביולוגית הקיימת.

דיין מכהנת כחוקרת אורחת באוניברסיטות טנסי והרווארד שבארצות הברית.

מוזיאון הטבע ע"ש שטיינהדרט[עריכת קוד מקור | עריכה]

דיין מכהנת כמנהלת אוספי הטבע הלאומיים באוניברסיטת תל אביב ואחראית על הפעילות להקמת המשכן החדש לאוספי הטבע על שם מייקל שטיינהרדט באוניברסיטת תל אביב, והינה יו"ר ועדת המוזיאון, שתפקידה לקבוע את מדיניות הפיתוח המדעי-מקצועי של המוזיאון, ולנהל את תקציבי המוזיאון. וכמו כן חברה בועדת ההיגוי לשימור ולפיתוח אוספי הטבע האוניברסיטאיים, ובוועדת ההיגוי שמפקחת על התקדמות הבניין. בנוסף, מכהנת דיין כאוצרת אוסף החולייתנים של המוזיאון[2].

חברויות ציבוריות בהן כיהנה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרסים והוקרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]