אוניברסיטת טנסי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אוניברסיטת טנסי
University of Tennessee
חותם האוניברסיטה
חותם האוניברסיטה
אולם איירס
אולם איירס
אוניברסיטה ציבורית
מוטו Veritatem cognoscetis et veritas te liberabit
"דע אמת והאמת תשחררך"
תקופת הפעילות 1794–הווה (כ־230 שנה)
בעלי תפקידים
נשיא דונדה פלאומן
צוות 9,791[1]
סגל מעל 1,700[1]
סטודנטים
כלל הסטודנטים 30,559 (סתיו 2020)[1]
סטודנטים לתואר ראשון 24,254 (סתיו 2020)
סטודנטים לתארים מתקדמים 6,305 (סתיו 2020)
שונות
הון עצמי 1.34 מיליארד דולר (2020)
כינוי קבוצת הספורט "מתנדבים" (Volunteers או בקיצור Vols)
מיקום
מיקום נוקסוויל, טנסי
ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
קואורדינטות 35°57′06″N 83°55′48″W / 35.9517°N 83.93°W / 35.9517; -83.93
UTK.edu
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
מראה מרכז הקמפוס בעיר נוקסוויל
אצטדיון הפוטבול באוניברסיטת טנסי ובו 104,079 מושבים. מהגדולים מסוגו בארצות הברית

אוניברסיטת טנסיאנגלית: The University of Tennessee; בראשי תיבות: UT; נקראת לעיתים אוניברסיטת טנסי בנוקסוויל; באנגלית: University of Tennessee at Knoxville; בקיצור: UTK או UT Knvoxille) היא האוניברסיטה הבולטת בין האוניברסיטאות הציבוריות הממומנות על ידי המדינה במדינת טנסי שבארצות הברית. האוניברסיטה היא בין הוותיקות בארצות הברית (ה-29 מבחינת גילה). הקמפוס המרכזי של האוניברסיטה שוכן בעיר נוקסוויל וכן קיימים קמפוסים נוספים בערים ממפיס, מרטין (אנ') וצ'טנוגה. כמו כן מנהלת אוניברסיטת טנסי, בשיתוף עם מכון הזיכרון באטל (אנ'), את המעבדה הלאומית באוק רידג'.

קמפוס[עריכת קוד מקור | עריכה]

תחילתה של אוניברסיטת טנסי ב-10 בספטמבר 1784 כאשר נוסד קולג' בלאנט על ידי בית המחוקקים של הטריטוריה הדרום-מערבית, זאת בתקופה שבה העיר נוקסוויל הייתה בירתה של הטריטוריה. בשנת 1826 עבר קמפוס האוניברסיטה, אשר נקראה באותה תקופה "קולג' מזרח טנסי", מן העיר התחתית אל קמפוס חדש על שטח של 160 דונם לחלקה שנקראה "גבעת ברברה". המקום, המכונה היום "הגבעה" נמצא בלב הקמפוס הנוכחי של האוניברסיטה ומהווה חלק קטן ממנו.

מתקן האנתרופולוגיה המשפטית של האוניברסיטה, המכונה "יער הגופות", שוכן סמוך למרכז הרפואי האוניברסיטאי, על גדתו הדרומית של נהר טנסי. במקום מספר רב של גופות בשלבי רקבון שונים ובתנאי קרקע שונים, לצורכי מחקר.

הארגון[עריכת קוד מקור | עריכה]

בקמפוס המרכזי של האוניברסיטה, בעיר נוקסוויל, פועלות עשר פקולטות וכן המכון לחקלאות, המכון לשירותים ציבוריים ומספר בתי ספר נוספים. המרכז למדעי הבריאות של אוניברסיטת טנסי (אנ'), הכולל בית ספר לרפואה, פועל בעיר ממפיס. המכון למדעי החלל פועל בעיר טולהומה. נכון לשנת 2007 נלמדו באוניברסיטת טנסי 300 תוכניות שונות לתואר ראשון.

מחקר[עריכת קוד מקור | עריכה]

מרכז המחקר הבולט של אוניברסיטת טנסי נמצא במעבדה הלאומית אוק רידג' (אנ') שהיא אחת ממעבדות המחקר הממשלתיות הגדולות בארצות הברית. במעבדה באוק רידג' מספר מחשבי-על ברמה עולמית, ביניהם כמה מן המחשבים האזרחיים החזקים ביותר בעולם. סך תקציבה השנתי של המעבדה, המנוהלת על ידי האוניברסיטה, הוא 1.4 מיליארד דולר[2], כמחצית מתקציבה הכללי של האוניברסיטה. האוניברסיטה אף מקושרת לרשת מחשוב סריגי מדעי המאפשר למדעני האוניברסיטה לעבד מידע המתקבל ממאיץ LHC בז'נבה. במסגרת האוניברסיטה פועלים עוד מרכזי מחקר רבים בתחומי המדיניות הציבורית, אסטרונומיה, פיזיקה, חקר החלל, חקר התחבורה, חינוך, ועוד.

דירוג האוניברסיטה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אוניברסיטת טנסי דורגה על ידי U.S. News & World Report במקום 52 בין האוניברסיטאות הציבוריות הטובות ובמקום 112 בין כלל האוניברסיטאות בארצות הברית בשנת 2021[3]. בין תוכניות הלימוד הבולטות באוניברסיטה, החוג לאופטלמולוגיה, התוכנית בניהול רשת אספקה ולוגיסטיקה, התוכנית בלימודי תואר שני בדפוס, ותוכנית לימודי הרוקחות. תוכנית לימודי מנהל עסקים למנהלים (MBA) דורגה במקום 54 בעולם בשנת 2021 על ידי הירחון אקונומיסט[4]. בשנת 2020 התוכנית בהנדסה גרעינית דורגה במקום השמיני בארצות הברית[5].

אוניברסיטת טנסי היא היחידה בין אוניברסיטאות ארצות הברית שבה נערכים כתביהם של שלושה מנשיאי ארצות הברית. האוניברסיטה עורכת את כתביהם של שלושה נשיאים שונים אשר באו ממדינת טנסי: אנדרו ג'קסון, ג'יימס פולק ואנדרו ג'ונסון.

ספורט[עריכת קוד מקור | עריכה]

אוניברסיטת טנסי מדגישה את חשיבות פעילות הספורט בקמפוס. במשחקי נבחרות הפוטבול והכדורסל של האוניברסיטה נוכח באופן קבוע קהל של עשרות אלפי צופים ולעיתים אף למעלה מ-100 אלף צופים.

באופן יוצא דופן בין אוניברסיטאות בארצות הברית, באוניברסיטת טנסי שתי מחלקות אתלטיקה נפרדות, אחת לגברים והשנייה לנשים. נבחרת האוניברסיטה בפוטבול מתחרה בליגה למכללות של דרום-מזרח ארצות הברית לצד אוניברסיטאות פלורידה, ג'ורג'יה, קנטקי, קרוליינה הדרומית, אלבמה ואוניברסיטת ואנדרבילט מנשוויל. נבחרת האוניברסיטה בפוטבול זכתה באליפות ליגת המכללות של ארצות הברית בשנת 1998. משחקי הבית של הנבחרת נערכים באצטדיון על שם נילנד שבקמפוס האוניברסיטה ובו כמעט 105,000 מושבים.

נבחרת כדורסל הגברים של האוניברסיטה הצליחה בשנת 2006 להיכנס לראשונה בתולדותיה לטורניר אליפות המכללות בכדורסל. הנבחרת הצליחה להתברג למשחקי הטורניר אף בשנת 2007 והגיעה לשלב 16 הקבוצות. בין השחקנים הבולטים של הקבוצה היו ברנרד קינג, ארני גרונפלד, דייל אליס ואלן יוסטון. ג'רון מיימון שהיה בין כוכבי הקבוצה בשנים 2010–2014 שיחק בהפועל תל אביב.

נבחרת כדורסל הנשים של האוניברסיטה, בהדרכת המאמנת פט סאמיט, היא אחת הבולטות בליגת המכללות בארצות הברית במשך שנים ארוכות. נבחרת הנשים בכדורסל זכתה בשבע אליפויות המכללות בארצות הברית, האחרונה בשנת 2007. במשך 26 השנים האחרונות הגיעה הנבחרת בקביעות ל-16 האחרונות בטורניר אליפות המכללות בכדורסל ורבות מבוגרותיה המשיכו לשחק כדורסל נשים מקצועני במסגרות שונות.

נבחרות הכדורסל של האוניברסיטה מקיימות את משחקי הבית בקמפוס האוניברסיטה, באולם תומפסון-בולינג, בו 24,535 מושבים, זהו אולם הכדורסל הגדול ביותר בארצות הברית. עד לשנת 1987 שיחקו נבחרות הכדורסל באולם האתלטיקה סטוקלי שבשטח הקמפוס ובו 12,700 מושבים. אף אולם זה עדיין פועל בקמפוס.

קמפוסים וקולג'ים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קמפוסים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קולג'ים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • הקולג' לחקלאות ע"ש הרברט
  • הקולג' לאדריכלות ועיצוב
  • הקולג' לאומנויות ומדעים
  • הקולג' למנהל עסקים ע"ש הסלם
  • הקולג' לתקשורת ומידענות
  • הקולג' לחינוך, בריאות ומדעי האדם
  • הקולג' להנדסה ע"ש טיקל
  • הקולג' לרפואה (אנ')
  • הקולג' למשפטים (אנ')
  • הקולג' לרפואת שיניים (אנ')
  • הקולג' לסיעוד
  • הקולג' לעבודה סוציאלית
  • הקולג' לרפואה וטרינרית

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אוניברסיטת טנסי בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 3 "Quick Facts". University of Tennessee Knoxville. 2021. נבדק ב-27 בפברואר 2021. {{cite web}}: (עזרה)
  2. ^ Oak Ridge National Laboratory
  3. ^ University of Tennessee. U.S. News & World Report
  4. ^ Full-time MBA Ranking 2021. The Economist
  5. ^ NE Ranks 8th, Engineering Ranks 32nd Among Publics. The University of Tennessee-Knoxville: Department of Nuclear Engineering, March 17, 2020