משתמש:Safruti/עדו (נביא)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של Safruti.

הערך עדיין איננו מוכן ונדרשת בו עריכה תוכנית או טכנית. לעזרה בקרו בדלפק הייעוץ.

דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של Safruti.

הערך עדיין איננו מוכן ונדרשת בו עריכה תוכנית או טכנית. לעזרה בקרו בדלפק הייעוץ.

עדו הנביא (מופיע גם כעידו) היה נביא בתנ"ך בימי המלכים רחבעם ואביה וכפי הנראה גם בימי המלך שלמה.


איזכור שמו בתנ"ך[עריכת קוד מקור | עריכה]

שמו של הנביא מוזכר בתנ"ך פעמיים בספר דברי הימים.

איזכור ראשון ניתן למצוא בספר דברי הימים ב' פרק י"ב פסוק ט"ו: "וְדִבְרֵי רְחַבְעָם, הָרִאשֹׁנִים וְהָאַחֲרוֹנִים--הֲלֹא-הֵם כְּתוּבִים בְּדִבְרֵי שְׁמַעְיָה הַנָּבִיא וְעִדּוֹ הַחֹזֶה".

איזכור שני נמצא בספר דברי הימים ב' פרק י"ג פסוק כ"ב: "וְיֶתֶר דִּבְרֵי אֲבִיָּה, וּדְרָכָיו וּדְבָרָיו--כְּתוּבִים, בְּמִדְרַשׁ הַנָּבִיא עִדּוֹ".

איזכור נוסף שכנראה מתייחס לעדו מופיע בדברי הימים ב' פרק ט' פסוק כ"ט: "וּבַחֲזוֹת יעדי (יֶעְדּוֹ) הַחֹזֶה, עַל-יָרָבְעָם בֶּן-נְבָט.", כאשר האזכור מופיע בכתיב שונה, כחוזה שמתעד את דברי המלך שלמה וירבעם.

השם עדו מופיע עוד מספר פעמים, כפי הנראה בהקשר של עדו שונה מהנביא עדו המוזכר בספר דברי הימים. בספר עזרא מוזכר עדו כאביו של זכריה ובספר זכריה כסבו של זכריה: עזרא פרק ה' פסוק א': "וּזְכַרְיָה בַר-עִדּוֹא נְבִיַּאיָּא, עַל-יְהוּדָיֵא" זכריה פרק א' פסוק א': "זְכַרְיָה בֶּן-בֶּרֶכְיָה בֶּן-עִדּוֹ הַנָּבִיא".


הרקע לנבואתו ותוכנה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מעט ידוע על נבואתו של עידו, אך בשל איזכורו עם מלכי יהודה הראשונים ובהקשר של נבואותיו נגד ירבעם, מספר פרשנים כדוגמת רש"י, מזהים אותו עם "איש האלוהים" המופיע במלכים א ' פרק י"ג פסוק א' (וְהִנֵּה אִישׁ אֱלֹהִים, בָּא מִיהוּדָה בִּדְבַר יְהוָה--אֶל-בֵּית-אֵל; וְיָרָבְעָם עֹמֵד עַל-הַמִּזְבֵּחַ, לְהַקְטִיר.").

עדו זוהה על ידי יוסף בן מתיתיהו ("קדמוניות היהודים" ח. 8, § 5) והירונימוס (ב "Quaestiones hebraicae in Genesim") כנביא אשר גינה את מזבח ירבעם ונהרג לאחר מכן על ידי אריה (מלכים א' י"ג). הירונימוס מזהה את עדו גם עם עודד שמוזכר בדברי הימים ב ט"ו פסוק ח'.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]


[[קטגוריה:נביאים בתנ"ך]]

[[en:Iddo (prophet)]] [[el:Ιδδώ]] [[sv:Iddo]] [[tr:İddo]]