נשר המדבר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
נשר המדבר
Desert Eagle
Mark XIX Desert Eagle
Mark XIX Desert Eagle
מידע כללי
סוג אקדח
נגזרות Mark I, Mark VI, Mark XIX
תכנון Magnum Research, תעש מערכות עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה מייצרת

ישראלישראל ישראל (עד 2009)

ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית (מ-2009)
יצרן תעשיות נשק לישראל, Magnum Research עריכת הנתון בוויקינתונים
מעצב Magnum Research, תעש מערכות עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת השימוש 1983–הווה (כ־41 שנים)
מדינות המשתמשות פוליןפולין פולין
מידע טכני
קליבר .50 Action Express, 44. מגנום, self-contained cartridge, 357. מגנום עריכת הנתון בוויקינתונים
תחמושת 0.357 מגנום, 0.41 AE, מגנום 0.44, 0.5 AE
פעולה פעולה יחידה
הזנה מחסנית נשלפת
כוונות כוונת ברזל
אורך קנה 6, 10, ו-14 אינץ' (152, 254 ו-356 מ"מ)
מהירות לוע 470 מטר לשנייה
טווח מקסימלי 210 מטרים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

נשר המדבראנגלית: Desert Eagle בתרגום מילולי עיט המדבר) הוא אקדח חצי אוטומטי המופעל על ידי מנגנון גז. האקדח יוצר בישראל על ידי התעשייה הצבאית עבור חברת מגנום ריסרץ' (אנ'), שכיום מייצרת את האקדח בעצמה. החברה, שמקום מושבה בארצות הברית, פיתחה את נשר המדבר הראשון והוא נרשם כפטנט על שמה (האב טיפוס אינו דומה כלל לנשר המדבר הישראלי), אך הייצור נעשה על ידי תע"ש.

מגנום ריסרץ' משווקת גרסאות שונות של האקדח הקצר, יריחו 941, תחת השם "בייבי איגל" ו"נשר המדבר"; כלי נשק אלה אינם קשורים ישירות לנשר המדבר, אך הם חולקים עיצוב ויזואלי דומה.

בניגוד לרוב האקדחים החצי-אוטומטיים המבוססים על מנגנונים מכניים, ייחודו של נשר המדבר הוא מנגנון הגז שלו. מנגנון זה מצוי בדרך כלל ברובי סער ודומה מאוד לזה של רובה ה-M16. היתרון במנגנון זה הוא שימוש בקליעים חזקים יותר מבאקדחים רגילים. האקדח משווק בתור האקדח החצי-אוטומטי החזק בעולם.

פרט נוסף המייחד אקדח זה הוא טבעת אש בקוטר של כ-20 ס"מ שעשויה להיווצר כאשר יורים תחמושת 0.5 AE. טבעת זו נעה למרחק של כחצי מטר ואז נעלמת.

גרסאות[עריכת קוד מקור | עריכה]

לנשר המדבר שלוש גרסאות שונות: סימן I, סימן VII וסימן XIX. סימן I וסימן VII אינם מיוצרים יותר, אך את מסגרות הפלדה או האלומיניום שלהם ניתן להשיג בדגמי ה-357 מגנום, 41 מגנום ו-44 מגנום.

בתרבות הפופולרית[עריכת קוד מקור | עריכה]

נשר המדבר מופיע בשלל צורות בענף הבידור, ובמיוחד בסרטים ובמשחקי וידאו. בנוסף לכך הוא נחשב אחד האקדחים הפופולריים ביותר במשחקים Counter Strike,‏ Tactical Ops,‏ Combat Arms,‏ Call of Duty 4 ,Call of Duty: Modern Warfare 3, Call of Duty: Modern Warfare 2 ,Call of Duty Modern Warfare 2019, WarRock, Grand Theft Auto: San Andreas ו-DayZ Standalone. Pubg, Max Payne

שימושיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

נשר המדבר נוצר במקור לתחרויות ירי למרחק בהן יש להפיל מטרות מתכת כבדות ( Metallic silhouette shooting). בניגוד למה שמוצג בתרבות הפופולרית, הוא אינו אקדח המיועד לנשיאה יומיומית. האקדח גדול וכבד באופן יחסי, וקשה לשאת אותו בצורה מוסתרת. בנוסף, מחיר התחמושת שלו גבוה באופן יחסי. הרתע שמפיק נשר המדבר הוא רב, ודורש מיומנות בירי. עם זאת, משקלו של הנשק מפחית את הרתע לעומת אקדח תופי קל יותר בעל אותו קליבר.

כמו כן, עוצמת תחמושת ה-0.5 AE מחייבת את היורים בה להשתמש בציוד הגנת אוזניים טוב מהמקובל במטווחים בדרך כלל. בעיה זו מתעוררת בעיקר במטווחים סגורים, שבהם רמות הרעש גבוהות יותר. כיוון שקיים חשש שלחלק מהנמצאים במטווח לא יהיה ציוד כזה, אוסרים חלק מהמטווחים המקורים ירי בקליעים רבי עוצמה כמו אלו של נשר המדבר.

אקדח נשר המדבר.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא נשר המדבר בוויקישיתוף