סטאם א-סוקמי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
סטאם א-סוקמי
سطام السقامي
לידה 28 ביוני 1976
ערב הסעודיתערב הסעודית ריאד, ערב הסעודית
התאבד 11 בספטמבר 2001 (בגיל 25)
ארצות הבריתארצות הברית ניו יורק, ניו יורק, ארצות הברית
מדינה ערב הסעודיתערב הסעודית ערב הסעודית
ידוע בשל תכנון והשתתפות בפיגועי 11 בספטמבר
השכלה אוניברסיטת המלך סעוד
השקפה דתית אסלאם עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

סטאם מוחמד עבד א-רחמן א-סוקמיערבית: سطَّام مُحَمَّدُ عَبْدِ اَلرَّحْمَـٰن السُّقامي; 28 ביוני 197611 בספטמבר 2001) היה טרוריסט סעודי שהיה אחד מחוטפי טיסה 11 של אמריקן איירליינס, שהתנגשה בבניין הצפוני של מגדלי התאומים במסגרת פיגועי 11 בספטמבר.

ראשית חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

א-סוקמי, יליד ריאד, היה סטודנט למשפטים באוניברסיטת המלך סעוד. בהיותו שם ייתכן שהצטרף למג'ד מוג'ד (אנ') במתחם אימונים עבור אל-קאעדה ליד קאבול. בנובמבר 2000 טסו השניים יחד לאיראן מבחריין.[דרוש מקור]

ההכנות לפיגועי 11 בספטמבר[עריכת קוד מקור | עריכה]

לפי ה-FBI, א-סוקאמי הגיע לראשונה לארצות הברית ב-23 באפריל 2001, עם ויזה שאפשרה לו להישאר בה עד 21 במאי. עם זאת, לפחות 5 אנשים טענו שהם מזהים את תמונותיו של א-סוקאמי וגם של סאלם א-חזמי (אנ'), אחיו הצעיר של נוואף א-חזמי (אנ') (גם הם השתתפו בפיגועי 11 בספטמבר), שהתגוררו במתחם סן אנטוניו הסמוך אליהם בשנת 2001. עם זאת, אנשים נוספים שהכירו את החוטפים טענו שבתצלומי ה-FBI שמות שלושת החוטפים הפוכים.[1] דיווחים אחרים העלו באופן סותר שא-סוקמי שהה עם ואליד א-שחרי בהוליווד, פלורידה, ושכר טויוטה קורולה שחורה.

ב-19 במאי, א-סוקמי וואליד א-שחרי טסו לפריפורט. אולם בהיעדר תיעוד מתאים, הם נעצרו עם הנחיתה וחזרו לפלורידה באותו היום.

ב-3 ביולי הונפקה לו תעודת זהות של פלורידה. בערך בזמן הזה, הוא גם השתמש ברישיונו הסעודי כדי לקבל רישיון נהיגה במדינה הנושא את אותה כתובת מגורים של ואיל א-שחרי. למרות זאת, הוועדה לחקר אירועי 11 בספטמבר טוענת שא-סוקמי היה החוטף היחיד שלא היה לו שום מסמך זיהוי אמריקאי.[דרוש מקור]

ראש ה-CIA ג'ורג' טנט אמר מאוחר יותר כי "כנראה נאמר להם מעט יותר מזה שהם מועדים למשימת התאבדות בתוך ארצות הברית."

פיגועי 11 בספטמבר[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערכים מורחבים – פיגועי 11 בספטמבר, טיסה 11 של אמריקן איירליינס

ב-10 בספטמבר 2001 חלק א-סוקמי חדר בבית מלון בבוסטון עם שלושה מחוטפי טיסה 175 של יונייטד איירליינס: מרואן א-שייחי (אנ'), פאיז בניחמד (אנ') ומוהנד א-שחרי (אנ').

ביום הפיגועים, עשה א-סוקמי צ'ק-אין באמצעות דרכונו הסעודי ועלה על טיסה 11 של אמריקן איירליינס. הוא נרשם על ידי מערכת מיון הנוסעים הממוחשבת (Computer-Assisted Passenger Prescreening System (אנ')) מה שחייב את תיקיו לעבור בדיקה נוספת לאיתור חומרי נפץ. לאחר מכן לא בוצעה בדיקה נוספת.

לפי יונייטד פרס אינטרנשיונל, א-סוקמי הוא שרצח את הנוסע דניאל לוין,[2] קצין בוגר סיירת מטכ"ל, מדען מחשבים ויזם עסקי ישראלי-אמריקאי, וכן מייסדה של חברת "אקאמאי טכנולוגיות". הוועדה לחקר אירועי 11 בספטמבר העלתה השערה שא-סוקמי דקר את לוין כך שלא יכול היה למנוע ממוחמד עטא ועבד אל-עזיז אל-עומארי, שישבו מולו, לחטוף את המטוס.

גילוי דרכונו[עריכת קוד מקור | עריכה]

דרכונו של אל-סוקאמי נמצא על ידי עובר אורח ברחוב וסי (אנ'),[3] לפני קריסת המגדלים. ערוצי חדשות רבים דיווחו בטעות כי זהו דרכונו של מוחמד עטא. בעלת טור בעיתון הבריטי הגרדיאן פקפק באמינות הדיווח, ותהה אם דרכון מנייר יכול לשרוד את התופת בעוד שהקופסאות השחורות של המטוס מעולם לא נמצאו. מלבד דרכונו של א-סוקמי, הדרכונים של זיאד ג'ראח (אנ') וסעיד א-גאמדי (אנ') (מחוטפי טיסה 93 של יונייטד איירליינס) נמצאו במקום ההתרסקות של טיסה 93 של יונייטד איירליינס.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא סטאם א-סוקמי בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Joe Conger, 2 hijackers identified as former S.A. residents, MySanAntonio, ‏1 באוקטובר 2001
  2. ^ UPI hears..., באתר יונייטד פרס אינטרנשיונל, ‏6 במרץ 2002
  3. ^ Ashcroft says more attacks may be planned, באתר CNN, ‏18 בספטמבר 2001