ואליד א-שחרי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ואליד א-שחרי
وليد الشهري
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
לידה 20 בדצמבר 1978
ערב הסעודיתערב הסעודית מחוז עסיר, ערב הסעודית
התאבד 11 בספטמבר 2001 (בגיל 22)
ארצות הבריתארצות הברית ניו יורק, ניו יורק, ארצות הברית
מדינה ערב הסעודיתערב הסעודית ערב הסעודית
ידוע בשל תכנון והשתתפות בפיגועי 11 בספטמבר
השכלה האוניברסיטה האווירונאוטית אמברי-רידל (אנ')
השקפה דתית אסלאם עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ואליד מוחמד א-שחריערבית: وليد الشهري; 20 בדצמבר 197811 בספטמבר 2001) היה טרוריסט סעודי שהיה ממתכנני פיגועי 11 בספטמבר ואחד מחוטפי טיסה 11 של אמריקן איירליינס, שהתנגשה בבניין הצפוני של מגדלי התאומים.

הוא ואחיו ואיל א-שחרי הגיעו לאפגניסטן במרץ 2000, שם גויסו לבצע את פיגועי 11 בספטמבר. לאחר בחירתם, האחים הועברו לפקיסטן לפני שטסו לאיחוד האמירויות הערביות והחלו בתהליך הכניסה לארצות הברית.

הוא הגיע לארצות הברית באפריל 2001 בעזרת ויזה. ביום הפיגועים השתלטו א-שחרי, אחיו ושאר החוטפים על טיסה 11 של אמריקן איירליינס, בה הטיס מוחמד עטא את המטוס כך שיתרסק לתוך המגדל הצפוני של מגדלי התאומים.

ראשית חייו ולימודיו[עריכת קוד מקור | עריכה]

א-שחרי נולד במחוז עסיר, ערב הסעודית, ב-20 בדצמבר 1978 וגדל באזור עני במדינה, סמוך לגבול עם תימן. בעקבות אחיו הבכור למד להיות מורה.

לפי דיווחים מוקדמים בתקשורת א-שחרי קיבל רישיון טיס בארצות הברית, וסיים את לימודיו באוניברסיטה האווירונאוטית אמברי-רידל (אנ') ב-1997.[1] עם זאת, לאחר חקירה קצרה, התגלה כי לאוניברסיטה לא הייתה כל מעורבות באימוני הטיסה של החוטפים. אחד הסטודנטים לשעבר של האוניברסיטה חלק את אותו השם של אחד החוטפים, אך לא נמצא כל קשר בינו לבין אל-קאעדה.

ההכנות לפיגועי 11 בספטמבר[עריכת קוד מקור | עריכה]

ואליד ואחיו ואיל הגיעו למחנה אימונים באפגניסטן, שם פגשו את אחמד א-נאמי (אנ') וסעיד א-ג'אמדי (אנ'), מחוטפי טיסה 93 של יונייטד איירליינס. על פי הדיווחים, לפני שהארבעה הגיעו למחנה, הם הושבעו אמונים לג'יהאד באביב 2000. את הטקס הוביל ואיל א-שחרי.

ואליד א-שחרי שירת מאוחר יותר בנמל התעופה הבינלאומי של קנדהאר (אנ') עם א-ג'אמדי. לאחר שנבחר להיות ממבצעי הפיגועים, החל להתאמן יחד עם החוטפים האחרים במתחם א-מטר שבאפגניסטן.

א-שחרי חזר לערב הסעודית עם אחיו בסתיו 2000 כדי שיוכלו להשיג דרכונים וויזות לארצות הברית, והם עשו זאת ב-3 וב-24 באוקטובר 2000, בהתאמה.[2]

מספר אנשים דיווחו שהוא ואחיו נעלמו מח'מיס מושייט שבדרום ערב הסעודית בדצמבר 2000.[3]

לפי הוועדה לחקר אירועי 11 בספטמבר, באמצע נובמבר 2000, האחים א-שחרי ואחמד אל-נאמי, שכולם קיבלו ויזות לארצות הברית בסוף אוקטובר, נסעו לביירות שבלבנון ולאחר מכן לאיראן, שם יכלו לנסוע לאפגניסטן מבלי להחתים את דרכוניהם.

לאחר האימונים עבר לדירת מסתור בקראצ'י לפני שנסע לאיחוד האמירויות הערביות. מאיחוד האמירויות הערבות הגיעו החוטפים לארצות הברית בין אפריל ליוני 2001. ייתכן שא-שחרי הגיע לארצות הברית ב-23 באפריל 2001. כמה מקורות מדווחים כי הוא שהה "לפעמים" בדירתו של מנהיג החוטפים מוחמד עטא בהמבורג שבגרמניה[4] למשך תקופה מסוימת בין 1998 ל-2001. אחרים טוענים שהוא שהה בדירתו של זקריאס מוסאוי (אנ') בלונדון.

ראמזי בן א-שיבה (אנ') אומר שאוסאמה בן לאדן מסר לא-שחרי הודעה אותה ביקש להעביר למוחמד עטא. ההודעה מצביעה על כך שבן לאדן העדיף לתקוף את הבית הלבן במקום את הקפיטול.[דרוש מקור]

ב-4 במאי קיבל לבקשתו רישיון נהיגה בפלורידה. ב-19 במאי הוא טס יחד עם סטאם א-סוקמי (אחד מהחוטפים) לפריפורט, שם שכרו שתי מכוניות ביואיק ריגל (אנ'): שחורה ואפורה. עם זאת, הם חזרו לפלורידה באותו יום מכיוון שלא היו להן ויזות. הוועדה לחקר אירועי 11 בספטמבר סברה שהם כנראה יצאו לטיול זה כדי לחדש את מעמד ההגירה של אל-סוקאמי, שכן שהותו החוקית בארצות הברית הסתיימה ב-21 במאי 2001.

בזמן שגר בבוינטון, שכניו דיווחו שהוא אוהד נלהב של מיאמי מרלינס.[5]

ב-16 ביולי שהו האחים א-שחרי בבית מלון בספרד, שם ביקר אותם מוחמד עטא.[6] ב-30 ביולי נסע ואליד א-שחרי לבדו לבוסטון. למחרת טס לסן פרנסיסקו, שם שהה לילה אחד לפני שחזר דרך לאס וגאס.

על פי הספרנית קתלין הנסמן, האחים א-שחרי השתמשו בגישה לאינטרנט בספרייה הציבורית של דלריי ביץ' באוגוסט 2001, שם אולי בדקו מידע על ריסוס אווירי; על פי הדיווחים, הם עזבו את הספרייה עם גבר שמקובל לחשוב שהוא מרואן א-שייחי (אנ') (אחד מהחוטפים), שלפי הנסמן ביקש ממנה שם של מסעדה מקומית.[דרוש מקור]

ב-5 בספטמבר נסעו האחים א-שחרי יחד לבוסטון.[דרוש מקור] הם עשה יחד צ'ק-אין במלון במסצ'וסטס ושהו בו בחדר מספר 432. ייתכן שעבד אל-עזיז אל-עומארי גם בילה לילה באותו המלון לפני שעזב עם מוחמד עטא לפורטלנד, מיין ב-10 בספטמבר. כשעזבו את המלון, ייתכן שהאחים א-שחרי השאירו דף הוראות זרוק בו נכתב כיצד להטיס מטוס סילון חוצה יבשות בחדרם.

פיגועי 11 בספטמבר[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערכים מורחבים – פיגועי 11 בספטמבר, טיסה 11 של אמריקן איירליינס

האחים א-שחרי וסטאם א-סוקמי הגיעו יחד לנמל התעופה הבין-לאומי לוגן בשעה 06:45 בבוקר 11 בספטמבר 2001, לאחר שהותירו את רכבם השכור של פורד פוקוס במתחם החניה בנמל התעופה. לאחר הצ'ק-אין נבדקו שמותיהם במערכת מיון הנוסעים הממוחשבת (Computer-Assisted Passenger Prescreening System (אנ')). מה שאומר שהכבודה הרשומה שלהם הייתה כפופה לבדיקה נוספת. מכיוון שה-CAPPS נועד רק לבדיקת המטען, שלושת החוטפים לא עברו שום בדיקה נוספת.[דרוש מקור]

בשעה 07:40 בבוקר, כל חמשת החוטפים היו על הטיסה, שהייתה אמורה לצאת ב-07:45. האחים א-שחרי ישבו יחד במחלקה הראשונה.[7] המטוס יצא משדה התעופה הבינלאומי לוגן בשעה 07:59, לאחר עיכוב של 14 דקות. החטיפה החלה בשעה 08:14 בערך,[7] אז הפסיק טייס המטוס להגיב למערכת פיקוח הטיסה. על פי החשד, האחים א-שחרי דקרו שתי דיילות במהלך החטיפה. בשעה 08:46:40 ריסק מוחמד עטא בכוונה את המטוס אל הבניין הצפוני של מגדלי התאומים שבמרכז הסחר העולמי. הנזק שנגרם לבניין הרס כל אמצעי מילוט מעל אזור הפגיעה, ו-1,344 בני אדם נלכדו בו.[8] הבניין קרס בשעה 10:28, 102 דקות לאחר שהמטוס התרסק.

אחרית דבר[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-23 בספטמבר 2001 דיווח BBC כי א-שחרי "חי וקיים" בקזבלנקה, מרוקו, ושוחח עם ארגוני תקשורת רבים; עם זאת, עקב בלבול לגבי זהותו וכמה חששות על רקע תאוריות קונספירציה, הוסיף ה-BBC לדיווח את המשפט "אדם שנקרא ...".[9] ב-5 באוקטובר דיווח ה-BBC שא-שחרי הוא אחד מהחוטפים לכאורה.

בתחילה דווח בטעות כי האחים נמצאו, על ידי עורך עיתון סעודי שזיהה אותם כבניו של אחמד אלשהרי, דיפלומט סעודי בכיר.[דרוש מקור] אלשהרי הכחיש זאת ב-16 בספטמבר.

מוחמד עלי א-שחרי, אביהם האמיתי של האחים, זוהה לפני 17 בספטמבר, וסיפר לערב ניוז כי לא שמע מבניו 10 חודשים לפני ספטמבר 2001.[10] כתבה של ABC במרץ 2002 חזרה על כך, ובכתבה ב-NBC שכותרתה הייתה "התנצלות סעודית" ופורסמה ב-25 באוגוסט, כתב ג'ון הוכנברי כי הוא נסע למחוז עסיר, שם ראיין את האח השלישי, סלאח, שהסכים כי שני אחיו מתו וטען שהם עברו שטיפת מוח.

יתר על כן, מאמר אחר מסביר כי טייס המתגורר בקזבלנקה נקרא ואליד א-שחרי וכי חלק ניכר מהמידע של BBC לגבי חוטפים "חיים" היה שגוי על פי אותם מקורות בהם הוא השתמש. בספטמבר 2007 פורסמה הקלטת וידאו בה צוואתו האחרונה של א-שחרי לציון יום השנה השישי לפיגועים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ואליד א-שחרי בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Hijack plotters used S. Florida as a cradle for conspiracy, Miami Herald, ‏15 בספטמבר 2001
  2. ^ Hijackers' Timeline, Federal Bureau of Investigation
  3. ^ Jamal Khashoggi, Hijacker list raises more questions, באתר ערב ניוז, ‏1 באוקטובר 2001
  4. ^ Four Planes, Four Coordinated Teams, באתר וושינגטון פוסט
  5. ^ The FBI's Hijacker List, באתר CBS, ‏27 בספטמבר 2001
  6. ^ FBI Willing To 'Work' With Detainees With Terror Plot Info, 7Online.com, ‏27 בספטמבר 2001
  7. ^ 1 2 "WE HAVE SOME PLANES", National Commission on Terrorist Attacks Upon the United States
  8. ^ 102 MINUTES: Last Words at the Trade Center; Fighting to Live as the Towers Die, באתר הניו יורק טיימס, ‏26 במאי 2002
  9. ^ Steve Herrmann, 9/11 conspiracy theory, באתר BBC, ‏27 באוקטובר 2006 (באנגלית)
  10. ^ Al-Shihri says sons missing for 10 months, באתר ערב ניוז, ‏17 בספטמבר 2001