סיבוב שערי הר הבית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף סיבוב שערים)
סיבוב השערים ליד שער הכותנה

סיבוב השערים הוא טקס תפילה ייחודי שנזכר במקורות יהודיים קדומים כבר לפני אלף שנים. משתתפי הטקס נהגו לסבב את שערי הר הבית או את שערי חומת העיר, תוך אמירת פרקי תהלים, קיום מנהגי אבלות החורבן, החלים על מי שרואה את המקדש בחורבנו, ותפילות מיוחדות לבניין בית המקדש.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

במכתב מסוף המאה העשירית של ראשי היהודים בירושלים הם מספרים כי כאשר עומר בן אל-ח'טאב הרשה ליהודים להתיישב בירושלים התנו עמו היהודים שיורשה להם להתפלל על שעריו "ולא יהיה ממחה בידם". כן מסופר שבקשו לשבת בדרום העיר כדי שיהיו קרובים לשערי הר הבית, כי ברוב הצרות "אין לנו נחמה כי אם בסובבנו על השערים, להשתחוות ולבקש רחמים" וכי הם משלמים לערבים כסף "ולולי כן לא היינו יכולים לסובב על השערים"[1]. הנוהג להתפלל על שערי הר הבית נמשך לכל אורך שלטון הערבים בירושלים[2][3].

יהודי בן המאה ה-19 תיאר מעמד זה: "מנהגנו בעיר הקודש ירושלים תיבנה ותכונן לסבב את החומה מבחוץ לכל חול המועד של יום טוב, אנשים נשים וטף, לקיים את הפסוק בתהלים: סֹבּוּ צִיּוֹן וְהַקִּיפוּהָ סִפְרוּ מִגְדָּלֶיהָ, שִׁיתוּ לִבְּכֶם לְחֵילָה, פַּסְּגוּ אַרְמְנוֹתֶיהָ (פרק מ"ח), והוא מנהג ישראל קדושים משנים קודמות".[דרוש מקור]

בעת החדשה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתקופת המנדט הבריטי חידש פרופ' זאב וילנאי את המנהג, בהקפת שערי העיר העתיקה בערב תשעה באב. על פי עדותו, הגיע מספר המשתתפים לעיתים עד לאלף איש.[4] המנהג חודש על ידו שוב לאחר מלחמת ששת הימים. כיום מקיימת תנועת נשים בירוק צעדה סביב החומות בליל תשעה באב[5]

סיבוב השערים בימינו[עריכת קוד מקור | עריכה]

פעילים של תנועות המקדש ארגנו פעמים רבות סיבובי שערים סביב הר הבית מאז נכבש במלחמת ששת הימים. החל משנת תשמ"ח למשך כעשרים שנה, ארגן מכון המקדש בראשות הרב ישראל אריאל סיבוב על חלק משערי ההר בכל תשעה באב. בשנת תש"ס (2000) התקיימו סיבובי שערים רבים על ידי ארגון "משמר המקדש" שארגן שמירה מסודרת בפתח הר הבית ונתן הדרכה הלכתית לעולים. החל מחודש ניסן תשס"א למשך כארבע שנים, ארגן משמר המקדש בכל חודש בשבת שלפני ראש חודש ("שבת מברכין") שבתות אירוח בעיר העתיקה במסגרתם היו עולים להר הבית ולומדים על המקדש - "שבתות הר הבית". באותן שבתות, היו המשתתפים מתפללים ליד שערים של ההר, ועורכים סיבוב שערי ההר בשבת בצהריים. באותן התפילות השתתפו פעמים רבות חניכי בני עקיבא סניף בין החומות, אשר אמצו את תפילת קבלת השבת שם ומקיימים אותה מדי שבת מאז ועד היום בסמוך לשערי הכותנה והברזל.

החל מראש חודש כסלו תשס"ב (2001) אנשי עמותת אל הר המור ארגנו את סיבוב השערים מדי ערב ראש חודש.[6] שאיפת המארגנים הייתה לבטא באמצעות סיבוב שערי הר הבית את הרצון לבניית בית המקדש ולהעלות את הנושא לסדר היום הציבורי. לדבריהם, "זו דרכנו לחיזוק הקשר התודעתי והנפשי של הציבור היהודי להר הבית, מקום המקדש".[7] בדרך כלל כולל סיבוב השערים אמירת פרקי תהילים ותפילת ערבית של ראש חודש.

את האירוע מאבטחים, בדרך כלל, עשרות שוטרים בגלל הרגישות הביטחונית במעבר ברובע המוסלמי. לעיתים נדירות, המשטרה מבטלת את האירוע עקב התראות או התנגשות של חודש הרמדאן עם תאריך סיבוב השערים.

בשנים האחרונות מתקיים סיבוב שערים מדי ליל שישי, שמשתתפיו הם בעיקר בחורי ישיבות ואברכים חרדים. מטרת הסיבוב היא ליצור השפעה ציבורית בנושא הרב הבית ובית המקדש בחברה החרדית, אף לאלו שאינם נוהגים להיכנס להר הבית. גם סיבובים אלה כוללים אמירת פרקי תהילים ותפילת ערבית, לצד אמירת דברי תורה. אותה קבוצה מקיימת גם תפילת שחרית בימי שישי עם הנץ החמה בשער הכותנה, ולאחריה סיבוב שערים נוסף. בסבב הזה יש סדר תפילות מיוחד עם פיוטים מיוחדים לאמירה בשערי הר הבית.

לעיתים תכופות נתקלים מסובבי השערים העצמאיים ביחס מפלה מצד המשטרה שמונעת באופן קבוע כניסה לרחבת שער השלשלת ושער המשגיח (המג'לס), וכן חסימות לפרקים של שער הכותנה, הצאן (ע'וואנמה), החשוך, הסליחה (באב א'ל חוטה) והשבטים. למרות פסיקתו של השופט שמואל הרברסט האוסרת פגיעה בחופש הדת של יהודים הבאים להתפלל בשערי הר הבית.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • עזרא פליישר, לעניין תפילתם של עולי רגל על שערי ירושלים, משאת משה, תשנ"ח.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ אברהם יערי, אגרות ארץ ישראל, תל אביב, תש"ג, עמ' 47-53, באתר היברובוקס
  2. ^ יוסף ברסלבי (ברסלבסקי), "מדריך ירושלים מן הגניזה הקאהירית", בתוך: ארץ-ישראל: מחקרים בידיעת הארץ ועתיקותיה, ספר ל.א. מאיר (תשכ"ד), עמ' 72
  3. ^ אברהם יערי, האם הייתה קיימת שכונה יהודית סמוך להר ציון בתקופת שלטון הערבים?, ידיעות החברה לחקר ארץ ישראל ועתיקותיה, א-ב, תשט"ו, עמ' 108
  4. ^ על ההיסטוריה של סיבוב שערים, באתר הקרן למורשת הכותל המערבי
  5. ^ הערב: צעדה מסביב לחומות ירושלים, באתר ערוץ 7
  6. ^ מנהג "סיבוב השערים" חוגג יומולדת, באתר ערוץ 7, 1 בנובמבר 2002
  7. ^ נדב שרגאי, במהרה בימינו, באתר הארץ, 4 באפריל 2008