סם ניל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
סם ניל
Sam Neill
סם ניל
סם ניל
לידה 14 בספטמבר 1947 (בן 76)
אומג', צפון אירלנד שבבריטניה
שם לידה Nigel John Dermot Neill עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ניו זילנד, הממלכה המאוחדת, אירלנד עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1977
עיסוק שחקן קולנוע
מקום לימודים
  • אוניברסיטת קנטברי
  • אוניברסיטת ויקטוריה בוולינגטון
  • Medbury School עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג
    • Lisa Harrow (19801989)
  • Noriko Watanabe (19892017) עריכת הנתון בוויקינתונים
  • Laura Tingle (2017–?) עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה קצין במסדר האימפריה הבריטית
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

נייג'ל ג'ון דרמוט "סם" נילאנגלית: Nigel John Dermot "Sam" Neill; נולד ב-14 בספטמבר 1947) הוא שחקן קולנוע ניו זילנדי, אשר היה מועמד לשלושה פרסי גלובוס הזהב ולשני פרסי אמי.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ניל נולד בעיירה אומג' שבצפון אירלנד, בנם של פרסיליה ודרמוט ניל. ניל חזר עם משפחתו לניו זילנד ב-1954 שם למד ב"מכללת קריסטיאן" בעיר קרייסטצ'רץ'. לאחר מכן למד אנגלית באוניברסיטת קנטרברי שם חשף לראשונה את יכולות המשחק שלו.

לאחר סיום לימודיו שם עבר ניל לולינגטון, שם למד באוניברסיטת ויקטוריה בוולינגטון, וסיים בהצלחה את לימודיו עם תואר בלימודי השפה האנגלית.

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר שעבר בחברת ההפקה הלאומית של ניו זילנד שיחק ניל בסרטו הראשון, סרט מקומי בשם "כלבים ישנים". לאחר מכן שיחק ניל בקלאסיקה האוסטרלית "הקריירה המבריקה שלי", לאחר עוד מספר הופעות במספר סרטים: "אות משמיים 3 - הקונפליקט האחרון", "חזקה" ו"הרבה" מעמדו של ניל כשחקן קולנוע בינלאומי עלה והוא הוזכר לגלם את תפקיד ג'יימס בונד בסרט "007 באזור המסוכן" אך לבסוף הפסיד את התפקיד לטימותי דלטון.

בשנת 1985 קיבל ניל מועמדות ראשונה לפרס גלובוס הזהב על משחקו בסדרת הטלוויזיה "ריילי, אס המרגלים" שבה גילם את המרגל הבריטי סידני ריילי.

ב-1990 קיבל ניל תפקיד גדול ראשון בהוליווד ושיתף פעולה עם שון קונרי בסרט המרדף אחר אוקטובר האדום המבוסס על הרומן הספרותי "המרדף אחר אוקטובר האדום", שנה לאחר מכן קיבל ניל את מועמדות פרס גלובוס הזהב השנייה שלו על תפקידו בסדרה "אחד נגד הרוח". שנה קודם לכן, ב-1989, שיחק בסרט האוסטרלי "סיכון רטוב" לצידה של ניקול קידמן.

ניל שיחק בסרטו של סטיבן ספילברג ואחד משוברי הקופות הגדולים ביותר בתולדות הקולנוע: "פארק היורה". בסרט גילם ניל את הפלאונטולוג ד"ר אלן גרנט. באותו העת שיחק ניל גם בדרמה זוכת 3 פרסי אוסקר "הפסנתר" לצד הולי האנטר והרווי קייטל.

בהמשך שנות ה-90 ניל הופיע לצד רוברט דאוני ג'וניור בדרמה זוכת 2 פרסי אוסקר "התחדשות", במותחן המסתורין "סיוט בקצה האופק", "שלגיה: סיפור אימה"", "הלוחש לסוסים", "איש המאתיים" ו"מרלין" שהופעתו בסרט זה זיכתה אותו במועמדות לפרס אמי ולמועמדות שלישית לפרס גלובוס הזהב. בסרט גילם ניל את דמותו של המכשף הנודע מרלין.

בשנת 2001 שיחק ניל בסרט "פארק היורה 3" וחזר לגלם את דמותו של ד"ר אלן גרנט.

בשנים האחרונות מרבה ניל לשחק בסרטים ניו זילנדים מקומיים ומגיח לעיתים להופעות בסרטים הוליוודים. ב-2004 שיחק בסרט הבריטי "וימבלדון - אהבה בלבן" כאביה של קירסטן דנסט, שחקנית טניס מקצוענית הרוצה לזכות בטורניר וימבלדון היוקרתי. בשנת 2007 גילם את תפקידו של החשמן תומאס וולסי, בעונה הראשונה של הסדרה שושלת טיודור.

בשנת 2012 התחיל ניל לשחק בסדרת המתח של ג'יי ג'יי אברהמס, אלקטרז, אודות בית הכלא המפורסם.

ב-2016 שיחק בסרט הניו זילנדי "המצוד אחר אנשי הבר".

ב-2022 חזר להופיע כד"ר אלן גרנט בסרט עולם היורה: עולם חדש.

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ניל גדל בעיר סידני והתחתן עם השחקנית הניו זילנדית ליסה הארוו, להם נולד בן טים (1983), אולם הזוג התגרש כעבור כמה חודשים. ניל התחתן בשנית בשנת 1989 עם נוריקו וואטנב, לזוג נולדה בת אלנה (1990).

ניל תומך בארגונים הבינלאומיים "גרינפיס" ו"הקרן העולמית לשימור חיות הבר".

פילמוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

טלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא סם ניל בוויקישיתוף
הקודם:
1988: ג'ון ווטרס (Boulevard of Broken Dreams)
פרסי מכון הקולנוע האוסטרלי – השחקן הראשי הטוב ביותר
1989: סם ניל (זעקה באפלה)
הבא:
1990: מקס פון סידוב (Father)