אלן גרנט

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אלן גרנט
Alan Grant
הופעה ראשונה פארק היורה
הופעה אחרונה עולם היורה: עולם חדש
יוצרים מייקל קרייטון
גילום הדמות סם ניל
מידע
מקצוע פלאונטולוג
אזרחות ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ד"ר אלן גרנט הוא דמות בדיונית של מדען מסרטי "פארק היורה" מאת מייקל קרייטון, המהווה את אחד הגיבורים הראשיים של הסדרה. הוא פלאונטולוג, חוקר דינוזאורים בעל שם עולמי, הנוהג לחקור מאובנים ברחבי מונטנה. בעוד בסדרה הוא עוסק בעיקר במחקרים על ולוצירפטורים (שלמעשה לא התקיימו בארצות הברית, אלא במונגוליה), בספר הוא חוקר בעיקר מאובני מאיזאורים. הוא חברה הקרוב של הפלאובוטנית ד"ר אלי סאטלר (בספרים היא דווקא תלמידה שלו). דמותו מבוססת על היועץ המדעי של סרטי הסדרה – ד"ר ג'ון ר. הורנר[1][2] וגם על החוקר ד"ר פיליפ ג' קורי[3].

בסדרת הסרטים דמותו מגולמת בידי השחקן הניו זילנדי סם ניל אשר נאלץ להתאמן על מבטא אמריקאי, לאחר בחינה של מספר שחקנים, בהם טים רובינס, האריסון פורד, קורט ראסל, ויליאם הרט וריצ'רד דרייפוס, שרבים מהם שיחקו בסרטים של הבמאי סטיבן שפילברג. גרנט בגילומו של ניל הוא אחת הדמויות החוזרות ביותר בסדרה, כשהוא מופיע בסרט הראשון, בסרט השלישי, בסרט השישי וגם מדבב במשחקי המחשב: "Jurassic World Evolution" ו-"Jurassic World Evolution 2". הוא גם מוזכר בסדרה "עולם היורה: מחנה הקרטיקון", בעוד דריוס ואביו חיפשו מחקרים חדשים שלו. הוא מופיע גם בספר הראשון ומרומז אף בספר השני, בעודו מרצה בפריז.

תפקיד זה היה לאחד התפקידים הידועים ביותר של סם ניל. דמותו בסרט גם עברה ממים אינטרנטיים, בין השאר ברגע בסרט הראשון בו הוא מוריד משקפי שמש כשהוא רואה דינוזאור וכן בסרט השלישי בעודו חולם במטוס על דינוזאורים המדברים כאנשים[4].

דמותו של אלן גרנט[עריכת קוד מקור | עריכה]

סם ניל, השחקן שמגלם את ד"ר אלן גרנט

אלן גרנט מוצג כאיש סקפטי וחובב מדע המאמין במוצא של העופות מדינוזאורים תרופודים ואובססיבי למחקר על רפטורים שונים, אותם הוא חופר מהאדמה. מוזכר בסרטים שאיננו מחבב ילדים (בשונה מדמותו בספר הראשון) אף שדעתו משתנה לאחר השהות באי. הוא גם מסתייג מטכנולוגיית מחשבים. גם בספר וגם בסרטים אלן כתב מספר ספרים שזיכו אותו למוניטין בכיר והוא פרסם גם ספר נוסף לאחר ביקורו בפארק, אף שמאז עקב פוסט-טראומה הוא הסתייג מאותם דינוזאורים.

בסרט והספר הראשונים[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלן מופיע הן בספר והן בסרט הראשון בתור פלאונטולוג חוקר דינוזאורים וחברה של הפלאונטולוגית ד"ר אלי סאטלר ממונטנה אשר מוצג כאחד שלעולם לא יעזוב את מחקר המאובנים. עם זאת הוא מוזמן בידי המממן של מחקריו, ג'ון האמונד לאי מסתורי (לצד המתמטיקאי ד"ר איאן מלקולם) שעליו "פארק היורה", בתוכו מסתבר שישנם דינוזאורים משובטים שהוחזרו לחיים והוא מוצג מופתע לגלות ברכיוזאורוס רועה בפארק. הוא מופתע עוד יותר מכך שרובוטים מטפלים בצעירי רפטורים לפני גדילתם ומעברם לכלובים, מה שמערער את דעתו על יחסו לסביבה בעלת המגוון האקולוגי הפרהיסטורי הבלתי מוכר. הוא גם מגלה שהוא ייאלץ לחלוק את המסע באי עם שני נכדיו של האמונד: לקס וטים מרפי (בספר בניגוד לסרט הוא דווקא מתלהב מטים, בעוד בסרט מוצג כסולד מילדים). אלן מחליט לנסוע במכונית ששניהם לא נמצאים בה, על אף שאלי מנסה לשכנע אותו "לרדת מהעץ". לאחר שטירנוזאורוס יוצא מכלובו ומתקרב לעבר הילדים, אלן נאלץ להסיח את דעתו ואז מתקרב למכונית. הטירנוזאורוס מגיע אל המכונית וגורר את אלן והילדים אל שולי המבנה, שם הם מתחילים ליפול. אלן יורד עם לקס למטה וטים התקוע במכונית נופל איתה אל ענף גבוה. אלן חוזר להביא אותו ויחד הם ישנים על הגזע בלילה. בבוקר הם ממשיכים לנוע לכיוון מרכז המבקרים אך כשהם מגיעים ומתאחדים עם אלי הם מותקפים בידי רפטורים. הם נמלטים אליהם לחדר בקרה ואחר כך עולים על מוצגים שלדי דינוזאורים אך נופלים. ואולם רגע לפני שהם נטרפים מגיע הטירנוזאורוס וטורף את הרפטורים ומספק לחבורה זמן מספיק לברוח החוצה לעבר הרכב של האמונד. כאשר הם מגיעים גרנט אומר להאמונד שהוא מחליט לא לתמוך בפארק שלו והאמונד משיב לו שהוא הבין את זה לבד. בחזור אלן מרכיב את שני הילדים עליו וצופה בשקנאים מעופפים תחתיהם.

בסרט השלישי[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלן מופיע גם בסרט "פארק היורה 3", בו מתברר שאלי עזבה אותו והתחתנה עם גבר אחר בשם מארק ואף ילדה 2 ילדים איתו, על אף שתמיד יש לה מקום לאלן בלב. הוא סובל מהפרעת דחק פוסט-טראומטית עקב אירועי הסרט הראשון, ומודיע שלעולם לא יתקרב לאי הזה, אך עדיין ממשיך לחקור את מאובני הרפטורים בעזרתו של מתמחה צעיר, בילי ברנן. לאחר פגישה שנערכת לו בידי בני הזוג העשירים פול ואמנדה קירבי, הם מחליטים לעזור לו לממן מחקר יקר בתמורה להדרכה בטיסתם מעל האי. תחילה הוא מחליט לוותר אך לאחר שבני הזוג מעלים את הסכום הוא מחליט שהוא ימריא איתם, בתנאי שלא ינחתו על האי. ואולם בני הזוג לא מקשיבים לו ונוחתים על האי, תוך שעוזרם קופר גורם לאלן לאבד את הכרתו ולנחות על האי השני, בו אלן כלל לא היה. המטוס שלהם מתרסק בגלל מתקפה של ספינוזאורוס והחבורה נאלצת לברוח. בהמשך הם מגיעים למעבדה ובה מתחבאים מפניהם רפטורים המתקשרים ביניהם בדיוק כפי שגרנט הניח. הם כמעט טורפים אותו, אך הילד אריק קירבי, בנם של בני הזוג קירבי שהגיעו לחפש אותו, מציל אותו מהם. לבסוף החבורה מותקפת ליד הנהר מהספינוזאורוס ואלן מתקשר לחברתו אלי אך שיחתם נקטעת מהר. שיחה זו הצילה את חייהם מאחר שבהמשך נשלח צוות הגנה שלם להחזיר אותם הביתה.

בסרט השישי[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלן חוזר בסרט "עולם היורה: עולם חדש", כשהוא מוצג בחפירות בעוד אלי סאטלר מבקרת אותו ומזמינה אותו לחשוף את מזימות "ביוסין" בשליטה על אספקת המזון העולמית בידי שיבוט ארבה פרהיסטורי תוקפני. אף שגרנט מתנגד לחזרה לחיים התוססים הוא מבין את הסכנה ומסכים ויחדיו הם נוסעים, בליוויו של ראמזי קול, לאחר מעבר מ"האגודה לחיות בר פרהיסטוריות" ל"עמק ביוסין". במסעם הם מגיעים לבקר את ד"ר מלקולם, המרצה במבנה ועוזר להם להסתנן למעבדות הסגורות. הם מצליחים לחשוף מספר דגימות מהתבואה המיובאת ומותקפים בידי הארבה. הם נמלטים ושם נתקלים במייזי, הנמלטת כמותם. יחדיו הם עולים על רכבת החוצה מהעמק, אך דודג'סון מכבה את החשמל והם יוצאים החוצה לפארק, שם הם מותקפים בידי מספר דימטרודונים אך ניצלים בידי מלקולם שמגיע עם מכוניתו אליהם. הם נוסעים אליה עד שהיא נתקעת על גזע ומתעקמת ובצאתם ממנה הם נתקלים באוון גריידי, קלייר דירינג וקאילה ווטס וגרמט עור לאוון לכלוא את הרפטורית "בטא". בהמשך החבורה מותקפת בידי גיגאנוטוזאורוס ענקי אך מצליחים להימלט ממנו וטסים במסוק הביתה. אלן מצליח לברוח מהאי, מתאחד שוב עם אלי (שהתגרשה מבעלה) ומעיד נגד "ביוסין".

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אלן גרנט בוויקישיתוף
  • אלן גרנט, באתר shmoop (באנגלית)

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Michael Crichton (interview) (2001). Beyond: Jurassic Park (DVD). Universal Pictures
  2. ^ Cahlan, Sarah (June 21, 2018). "'Jurassic World': Paleontologist who inspired Alan Grant role talks real-life dino science". NBC News. Retrieved May 31, 2021.
  3. ^ Farnsworth, Clyde H. (December 31, 1994). "Drumheller Journal; Rapturous Over Raptors at Canada's Jurassic Park". The New York Times. Retrieved June 29, 2022
  4. ^ Sam Neill defends 'Jurassic Park III' and notorious talking raptor scene, Yahoo. Retrieved June 29, 2022.