סמל העיר אשדוד

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
סמל העיר אשדוד
סמל העיר החדש, שאומץ לרגל חגיגות ה-60 להיווסדה
סמל העיר החדש, שאומץ לרגל חגיגות ה-60 להיווסדה
גרסאות
סמלה הקודם של העיר,
שהיה בשימוש בשנים 19612016
פרטים
המחזיק בסמל עיריית אשדוד
תאריך אימוץ 1961 (עוצב מחדש ב-2016)

סמל העיר אשדוד הוא סמלה הרשמי של אשדוד ועירייתה.

ברוב שנותיה של העיר, הסמל היה העוגן והאריה בעיצובו של יצחק בכר. ב-2016 הוחלף לסמל המפרשים וראש האריה, בעיצובו של שמואל יהודה אויש.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

סמל המפרשים וראש האריה (-2016)[עריכת קוד מקור | עריכה]

סמל המפרשים וראש האריה הוא סמלה הנוכחי של העיר אשדוד. ב-2016 לציון 60 שנים להקמת העיר, אימצה אשדוד סמל חדש. הסמל מייצג עיר מודרנית ומחבר בין העבר, העושה שימוש בראש אריה, על ידי אחד מסמלי העיר הבולטים – המפרשים בכיכר יהודי סלוניקי ("המפרשים"),[1] בעיצובו של ישראל הדני – הצבועות בצבעים מאפיינים: כחול – ים, ירוק – קיימות, כתום – אנרגטיות וחום המאפיינים את תושבי העיר, וראש האריה בצהוב – צבע הדיונות והחולות שמהם צמחה אשדוד.[2]

הסמל שזכה בתחרות מבין 67 הצעות הוא פרי עיצובו של שמואל יהודה אויש, ממשרד המיתוג "כיוון" באשדוד.[3][4] בתחתית הסמל, לצד הכיתוב "אשדוד" באנגלית, מופיע הסמל המקורי של העיר.

בסקר שערך המקומון "אשדוד נט" בשנת שינוי הסמל, נמצא כי הוא אינו אהוד בקרב התושבים.[5]

סמל העוגן והאריה (1961-2016)[עריכת קוד מקור | עריכה]

מעטפה שעוצבה לרגל ההכרזה על אשדוד כעיר, 1968

סמל העוגן והאריה הוא סמלה הישן של העיר אשדוד.[6] הסמל מורכב מראש אריה ומעוגן, המחוברים על ידי קו המסמל ספינה תנ"כית עתיקה. הסמל תוכנן כך שיכיל בתוכו אלמנטים של אשדוד העתיקה ושל אשדוד המתחדשת. ראש האריה מסמל אגרסיביות, שמאפיינת את הקמתה של אשדוד בעמל ויגע רב לאחר הקמתה של מדינת ישראל, וגם את שבט יהודה, שבחלקו נפלה העיר בחלוקת הארץ לשבטים (בדומה לסמל העיר ירושלים המציג את גור אריה יהודה). העוגן מסמל את נמל אשדוד והשימוש בים לתועלת החברתית של בני האדם. הסמל עוצב על ידי האמן יצחק בכר, ונבחר על ידי ראש המועצה המקומית הנבחר הראשון, רוברט חיים.

הרב משה כהן שאולי, חבר מועצת העיר לשעבר והרב הראשי ליהדות איראן בישראל ובתפוצות בעבר, ראה באשדוד סמל לפיתוח הארץ ושער לירושלים[7] בהיותה עיר הנמל הקרובה לבירת ישראל. תיאורו למשמעות סמל העיר:

ראויה את עירי שתענדי לראשך כתר מלכות, כתר הערים בישראל. שהרי סמל את לפיתוחה של ארץ מכורתנו, לשגשוגה, ופריחתה ברחמי האל... בסמלך עירי חקוק "אריה" מלך החיות, סמל היותך חדורת עוז ותעצומות. גם עוגן בסמלך מצויר כי לשבי ציון ופזורי גולה, את שער. כעוגן הצלה את לנו הותיקים ולאחינו העולים. בך שבטים ועדות מתלכדים. איה עוד עיר בתבל, שפעלה כה רבות למושג "יחד שבטי ישראל".

דגל העיר[עריכת קוד מקור | עריכה]

דגל העיר אשדוד
דגל העיר מאז 2016
דגל העיר מאז 2016
סוג הדגל דגל מוניציפלי דגל מוניציפלי
גרסאות היסטוריות

עיריית אשדוד עושה שימוש כיום בדגל המציג את סמל המפרשים וראש האריה במרכז על רקע לבן. עד לאימוץ הסמל החדש ב-2016, דגל העיר הרשמי הציג את סמל העוגן והאריה בלבן, על רקע כחול כהה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא דגל העיר אשדוד בוויקישיתוף

עיינו גם בפורטל

פורטל אשדוד הוא שער לכל הנושאים הקשורים בעיר אשדוד. בפורטל תמצאו מידע נגיש אודות ההיסטוריה של העיר, אתריה והאנשים המרכיבים אותה, הרבעים וכל מה שיש לדעת אודות העיר הגדולה במחוז הדרום בישראל.

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא סמל העיר אשדוד בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ שמה הרשמי של הכיכר לפי עיריית אשדוד הוא "כיכר יהודי סלוניקי", אך היא מוכרת בציבור בשם "כיכר המפרשים", או כשיבוש הלשון "המפרשיות", על שם הפסל הניצב בה – המפרשים, בעיצובו של ישראל הדני.
  2. ^ על פי אתר עיריית אשדוד
  3. ^ נבחר הלוגו החדש לעיר אשדוד, באתר אשדוד אונליין, ‏7 באפריל 2016
  4. ^ שמואל יהודה אויש, פרויקט סמל העיר אשדוד החדש, באתר כיוון
  5. ^ האשדודים כועסים על שינוי הסמל של העיר – כך עולה באופן ברור מסקר אשדוד נט, באתר אשדוד נט, ‏9 באפריל 2016
  6. ^ משנים את הסמל (לוגו) של העיר אשדוד, באתר אשדוד נט, ‏22 בפברואר 2016
  7. ^ נצח הבשם, מרכז רוחני קהילתי "שאולי", תשנ"ד, 1994