פאוק סלוניקי (כדורסל)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פאוק סלוניקי
Π.Α.Ο.Κ. Θεσσαλονίκη
מידע כללי
תאריך ייסוד 1928
מדינה יוון עריכת הנתון בוויקינתונים
אולם ביתי היכל פאוק, סלוניקי (8,650 מושבים)
ליגה ליגת העל היוונית
ליגת האלופות
בעלים סרביהסרביהברניסלב פרלביץ'
מאמן יווןיווןסואוליס מרקופולוס
תארים
אליפויות 2
גביעים 3
תארים אירופאים 1 גביע מחזיקות גביע
1 גביע קוראץ'
תלבושת
מדי בית וחוץ של פאוק סלוניקי
תלבושת תלבושת בית
צבעי הקבוצה
תלבושת בית
תלבושת תלבושת חוץ
צבעי הקבוצה
תלבושת חוץ
paokbc.gr/el
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פאוק סלוניקייוונית: ΚΑΕ Π.Α.Ο.Κ.) היא קבוצת כדורסל יוונית מעיר הנמל סלוניקי, המתמודדת בליגת העל היוונית ובליגת האלופות.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מחלקת הכדורסל של אגודת הספורט פאוק נפתחה בשנת 1928 כשאלקסוס אלקסיאדיס, חברה הצעיר של מנהלת מועצת העיר לקח על עצמו את הרעיון למועדון כדורסל לאגודה. בנוסף לזאת, גייס מספר שחקנים מקומיים ששיחקו באופן חובבני במגרשי הפארק העירוני של העיר. מועדון הכדורסל של פאוק סלוניקי החל לשחק בליגה החדשה שהוקמה ובשנת 1959 זכה בתוארו הרשמי הראשון - אליפות יוון, קודם לכן המועדון זכה במספר לא מבוטל של אליפויות אזוריות וטורנירים חצי מקצועניים. ארבע שנים לאחר מכן, הליגה היוונית הוכתרה כליגה מקצוענית והמועדון הורד לליגת המשנה. למרות זאת, חזר המועדון בסיום השנה לליגה הבכירה. מאז העלייה, המועדון לא ירד ליגה ואף לא נאבק במאבקי הירידה, למעט בעונת 1976/77.

בעונת 1981/82, הגיע המועדון לראשונה לגמר הגביע היווני ואף זכה לראשונה בתולדותיו בגביע לאחר ניצחון בפער של שתי נקודות על פנאתינייקוס. זאת לאחר שמשחק הגמר נערך באולם הכדורסל הביתי דאז של הקבוצה, אלכסנדריו מלטרון. עונה לאחר מכן, המועדון סיים במקום השני לאחר יריבו העירוני, אריס סלוניקי. המועדון הפסיד את האליפות לאחר שפיגר אחר אריס במשחק אחד בלבד. למרות זאת, הוא העפיל עונה נוספת למשחקים האירופיים. הצלחתם של שני מועדוני הכדורסל באמצע שנות ה-80 ותחילת שנות ה-90 של סלוניקי הובילו להתעניינות רבה מצד התקשורת והאוהדים הסלוניקיים לאחר שבמשך שנים רבות מועדוני הכדורגל היו המעניינים והבולטים ביותר בספורט המקומי.

בעונת 1983/84, זכה המועדון בפעם השנייה בתולדותיו בגביע היווני לאחר ניצחון בגמר על אריס סלוניקי, 70:74. לאחר הזכייה, פאוק נכנס למספר שנים של בצורת ללא תואר כלשהו, למרות זאת המועדון היה לאחד מבין המועדונים הטובים ביוון לאחר שבמדיה שיחק גדול שחקניה וסמל בפני אוהדי המועדון בשנות ה-80 וה-90, ברניסלאב פרלביץ'. בעונת 1990/91, המועדון שבר את בצורת התארים כשזכה בתואר האירופי הרשמי הראשון שלו, לאחר ניצחון בגמר גביע המחזיקות על מועדון הכדורסל הספרדי, קאי סרגוסה, 62:77. בוענה זו מאמן הקבוצה היה דרגן שקוטה.

בעונה שלאחר מכן, בעונת 1991/92, הגיע המועדון שוב בפעם השנייה ברציפות לגמר גביע המחזיקות, אך הפעם הפסיד בתום הארכה לריאל מדריד, 65:63. באותה עונה, זכה באליפות יוון בפעם השנייה בתולדותיו כשמדיח את אריס סלוניקי בחצי הגמר ובגמר הליגה מנצח את אולימפיאקוס. בעקבות זאת, השתתף המועדון לראשונה בגביע אירופה לקבוצות לאחר שפעם קודמת שזכה באליפות המקומית, מפעל זה עדיין לא נוסד. במפעל היוקרתי, פאוק הצליח לעלות למשחקי הפיינל פור, אך הפסיד בשלב חצי הגמר לבנטון טרוויזו מאיטליה שהובלה על ידי כוכבה הקרואטי, טוני קוקוץ', בתוצאה של 77:75.

בעונת 1993/94 שחזר המועדון את ההצלחה במפעלים האירופיים, כשזכה בגביע קוראץ' בסדרת משחקים של בית וחוץ מול פלקנסטרו טריאסטה בפער כולל של 9 נקודות. בעונה שלאחריה (עונת 1994/95), המועדון זכה פעם נוספת בגביע היווני ובסך הכול בפעם השלישית בתולדותיו. במשחק הגמר, שחקני פאוק הפגינו משחק מצוין והביסו את פאניוניוס בפער של 19 נקודות, 53:72. בעונת 1998/99, המועדון זכה בגביע היווני בפעם הרביעית בתולדותיו כשבגמר מנצח את אא"ק אתונה, 54:72. זכייה זו באה לאחר חמש שנים ללא תואר מקומי או אירופי.

ב-13 במרץ 2000 עבר המועדון לשחק באולם ביתי חדש, אולם הספורט של פאוק שמכיל 8,650 מקומות ישיבה. בכך סיים המועדון היסטוריה רבת שנים באולם הכדורסל הישן, אלכסנדריו מלטרון שנותר ביתה של אריס בלבד. מתחילת העשור ומפרישת שחקנה הדגול, ברניסלאב פרלביץ', המועדון יד מגדולתו לאחר השתלטות התארים מצד קבוצות הפאר, פנאתינייקוס ואולימפיאקוס. למרות זאת, במשך עונות רבות שותף המועדון במסגרת אירופית אך אינו זכה להצלחה רבה במפעלים ביוון. נכון לעונת 2017/18, משחק המועדון בליגה הבכירה כ-58 עונות רצופות.

תארים והישגים[עריכת קוד מקור | עריכה]

כדורסלני ומאמני עבר מפורסמים[עריכת קוד מקור | עריכה]

כדורסלני עבר מפורסמים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מאמני עבר מפורסמים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פאוק סלוניקי בוויקישיתוף


ליגת האלופות בכדורסל 2023/2024 - שלב הבתים

בית א'
ספרדספרד אוניקאחה מאלגה
הונגריההונגריה פלקו סומבטהי
יווןיוון פריסטרי אתונה
צרפתצרפת לה-מאן

בית ב'
צרפתצרפת דיז'ון באסקט
ליטאליטא ריטאס וילנה
יווןיוון פרומיתאס פטרס
צ'כיהצ'כיה אופבה

בית ג'
ספרדספרד טנריפה
טורקיהטורקיה דרושפאקה
לטביהלטביה VEF ריגה
צרפתצרפת שולה באסקט

בית ד'
יווןיוון א.א.ק. אתונה
גרמניהגרמניה לודוויגסבורג
איטליהאיטליה דינמו סאסארי
פוליןפולין קינג שצ'צ'ין

בית ה'
טורקיהטורקיה פינאר קרשיאקה
בלגיהבלגיה אוסטנדה
גרמניהגרמניה אולדנבורג
צרפתצרפת שטרסבורג

בית ו'
ישראלישראל הפועל חולון
גרמניהגרמניה טלקום בון
טורקיהטורקיה בורסאספור
ספרדספרד ריו בראוגן

בית ז'
ישראלישראל הפועל ירושלים
טורקיהטורקיה גלאטסראיי
יווןיוון פאוק סלוניקי
פורטוגלפורטוגל בנפיקה ליסבון

בית ח'
טורקיהטורקיה טופאש בורסה
בוסניה והרצגובינהבוסניה והרצגובינה איגוקאה
ספרדספרד מורסיה
איטליהאיטליה דרטונה באסקט