פוגאס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פוגאס
Fougasse
Fogaça
מאכלים
סוג לחם שמרים, מאפה עריכת הנתון בוויקינתונים
מוצא צרפת עריכת הנתון בוויקינתונים
מרכיבים עיקריים לחם עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

במטבח הצרפתי, פוגאסצרפתית: Fougasse; באוקסיטנית: Fogaça) הוא סוג של לחם המזוהה בדרך כלל עם פרובאנס, אך נמצא (עם וריאציות) גם באזורים אחרים בצרפת. גרסאות מסוימות מפוסלות או חתוכות לתבנית הדומה לשיבולת חיטה.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ברומא העתיקה, panis focacius היה לחם שטוח שנאפה באפר האח (focus בלטינית).[1] זה הפך בסופו של דבר למגוון סוגי לחמים הכוללים פוקאצ'ות במטבח האיטלקי, חוגאסה בספרד, פוֹגאסה בקטלוניה, פוּגאסה (fugàssa) בליגורית, פוגאצ'ה בבלקן, פוגאצ'ה בהונגריה, פוגאס בפרובאנס (במקור כתבו וביטאו fogatza) ו-fouace או fouée באזורים אחרים בצרפת ובאיי התעלה.[2] סביר שלגרסת פרובנס יהיו תוספות כמו זיתים, גבינה, שום או אנשובי.

פורטוגל היא גם ביתה של fogaça, לחם מתוק. בברזיל, pão sovado הוא פוגאס גדול טיפוסי, בעוד שמתכון בשם pão suíço נפוץ במדינות ריו דה ז'ניירו, אספיריטו סנטו והאזורים הסובבים אותו. ניתן להתייחס ל-Pão suíço כנקודת האמצע בין פוגאס לבין בוליו (Bolillo), הדומה מעט לבריוש קטן ומלוח. הם אולי המתכונים המתוקים ביותר של לחם כפרי בעבודת יד ומלוח שנעשה בדרך כלל בברזיל.

המונח "פוגאס" משמש גם להתייחסות לסוג מאפה ממונקו שמעליו שקדים ואגוזים.[3]

אטימולוגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פוגאס שימש באופן מסורתי להערכת הטמפרטורת תנור העצים. זמן האפייה של הפוגאס נותן מושג לגבי טמפרטורת התנור והאם ניתן להעמיס את שאר הלחמים (ומכאן הביטוי הצרפתי "il ne faut pas brûler la fougasse" כלומר "אסור לשרוף את הפוגאס").

סוגים נוספים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ניתן להשתמש בפוגאס להכנת הגרסה הצרפתית של קלצונה, בדרך כלל ממולאת בגבינה וברצועות בייקון קטנות בתוך הכיס שנוצרו על ידי קיפול הלחם. וריאציות אחרות כוללות פירות יבשים, רוקפור ואגוזים, או זיתים וגבינת עיזים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פוגאס בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Root, Waverley (1992). The Food of France. New York: Vintage Books. pp. 43–44. ISBN 0-679-73897-5. Originally [fouace] was an ash cake, cooked under the ashes of the hearth (focus), a word whose corruption provided its name. (It is known in some parts of France as fougasse, a word a little closer to the original form from which it is derived.)
  2. ^ fouée at Jersey (Norman language)
  3. ^ staplebread (2016-02-10). "MONACO – Fougasse Monégasque". staplebread (באנגלית). נבדק ב-2022-11-28.