פונה טונאקי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פונה טונאקי
渡名喜風南
לידה 1 באוגוסט 1995 (בת 28)
סגמיהרה, יפן
מידע כללי
מדינה יפןיפן יפן
השכלה אוניברסיטת טייקיו עריכת הנתון בוויקינתונים
גובה 1.48 מטר
ספורט
ענף ספורט ג'ודו
משקל עד 48 ק"ג
מאזן מדליות
המשחקים האולימפיים
כסףטוקיו 2020עד 48 ק"ג
אליפות העולם
זהבבודפשט 2017עד 48 ק"ג
כסףבאקו 2018עד 48 ק"ג
כסףטוקיו 2019עד 48 ק"ג
אליפות אסיה
ארדטשקנט 2016עד 48 ק"ג
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פונה טונאקייפנית: 渡名喜風南; נולדה ב-1 באוגוסט 1995) היא ג'ודוקא יפנית, המתחרה בקטגוריית המשקל עד 48 ק"ג, סגנית האלופה האולימפית מאולימפיאדת טוקיו 2020 ואלופת העולם (2017).[1]

ביוגרפיה וקריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

טונאקי נולדה בעיר סגמיהרה שביפן בשנת 1995 ובילדותה התאמנה במספר אמנויות לחימה. היא החלה בקראטה ומאוחר יותר עברה לג'ודו. בנערותה היא השתתפה במספר תחרויות בינלאומיות וזכתה בין היתר בשנת 2013 באליפות אסיה עד גיל 21 ובשנת 2015 באליפות העולם לנוער.

ביוני 2015 טונאקי זכתה במדליה הראשונה שלה בתחרות מהסבב העולמי המקצועי כאשר זכתה במדליית כסף בגראנד פרי בודפשט. באפריל 2016 היא זכתה במדליית ארד באליפות אסיה שנערכה בטשקנט ובדצמבר של אותה השנה זכתה במדליית ארד בגראנד סלאם טוקיו היוקרתי.

באליפות העולם 2017 אשר נערכה בבודפשט, זכתה טונאקי במדליית הזהב. היא החלה בסיבוב השני בו ניצחה באיפון את ליילה אלייבה האוזבקית כדקה וחצי מתחילת הקרב לאחר תרגיל בשם קוזורה-קסה-גטאמה. בשמינית הגמר היא התמודדה מול סטפני קויאמה הברזילאית ולאחר שהקרב נגמר בשוויון נקודות כשלשתיהן היה ווזארי אחד, הקרב נכנס לזמן ניקוד זהב במהלכו ניצחה טונאקי כאשר השיגה ניקוד ווזארי נוסף לאחר תרגיל קואוצ'י-מקיקומי. ברבע הגמר גברה טונאקי באיפון על מיליצה ניקוליץ' הסרבית לאחר תרגיל יוקו-שיהו-גטאמה ובחצי הגמר ניצחה בווזארי את אוטגונצצג גלבדראק הקזחית לאחר שהקרב נכנס לזמן ניקוד זהב. בגמר טונאקי התמודדה מול אורנצצג מונקבאט המונגולית וניצחה בווזארי 25 שניות לסיום לאחר תרגיל בשם קוסוטו-גאקה.

באליפות העולם 2018 אשר נערכהה בבאקו, זכתה טונאקי במדליית הכסף. היא החלה בסיבוב השני בו ניצחה בווזארי את שירה ראשוני הישראלית. בשמינית הגמר היא ניצחה באיפון את קאנג יו-ג'אונג הדרום-קוריאנית לאחר יותר מחמש דקות בתוך זמן ניקוד זהב. ברבע הגמר היא ניצחה באיפון בשנייה האחרונה של הקרב את חוליה פיגרואה הספרדייה לאחר תרגיל קמי-שיהו-גטאמה ובחצי הגמר ניצחה בזכות עונשים את אורנצצג מונקבאט המונגולית. בגמר טונאקי התמודדה מול דריה בילודיד האוקראינית והפסידה באיפון.

באליפות העולם 2019 אשר נערכה בטוקיו, זכתה טונאקי בפעם השנייה ברציפות במדליית הכסף. היא ניצחה את שלושת קרבותיה הראשונים באיפון. בחצי הגמר היא ניצחה באיפון את דיסטריה קראסניקי הקוסוברית לאחר תרגיל סיאו-נגה מוצלח ובגמר היא התמודדה מול דריה בילודיד האוקראינית בשחזור הגמר משנה קודם לכן והפסידה בווזארי.

באולימפיאדת טוקיו 2020, זכתה טונאקי במדליית הכסף. לאחר ניצחון בקרב הראשון, היא ניצחה ברבע הגמר את פאולה פארטו הארגנטינאית בזכות איפון. בחצי הגמר היא התמודדה מול דריה בילודיד האוקראינית וכשלוש דקות בתוך זמן ניקוד הזהב, הצליחה טונאקי לבצע ריתוק מוצלח שהעניק לה איפון. בגמר טונאקי התמודדה מול דיסטריה קראסניקי מקוסובו והפסידה בווזארי בדקה האחרונה לקרב.

זכיות בתחרויות מהסבב העולמי[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנה קטגוריה עיר מדינה
2015 גראנד פרי צ'ינגדאו הרפובליקה העממית של סיןהרפובליקה העממית של סין סין
2016 גראנד סלאם טיומן רוסיהרוסיה רוסיה
2017 גראנד פרי דיסלדורף גרמניהגרמניה גרמניה
2017 מאסטרס סנט פטרסבורג רוסיהרוסיה רוסיה
2018 גראנד סלאם אוסקה יפןיפן יפן
2019 גראנד סלאם דיסלדורף גרמניהגרמניה גרמניה
2019 גראנד פרי בודפשט הונגריההונגריה הונגריה
2019 גראנד סלאם אוסקה יפןיפן יפן
2021 גראנד סלאם קאזאן רוסיהרוסיה רוסיה

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פונה טונאקי בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ מידע על הג'ודוקא באתר JudoInside.