פורטל:היסטוריה/חדשות המחקר/ארכיון/10

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

נחשפו שרידים מההמאה השלישית לספירה בחפירות סוסיתא[עריכת קוד מקור]

סוסיתא נוסדה כעיר מדינה (פוליס) ככל הנראה באמצע המאה הב' לפני הספירה בידי הממלכה הסלאוקית. העיר הוקמה על כל שטח רמת הר סוסיתא. ההר המוקף מצוקים מכל עבריו, מחובר באוכף במזרחו לדרום-מערב רכסי רמת הגולן כאשר רומו המרבי 144 מ' מעל פני הים והוא מצוי כ- 2 ק"מ מזרחית לכנרת. לעיר היו שני מעגנים בכנרת. הקדום והראשי מבין המעגנים נבנה בין קיבוץ עין-גב וכפר הנפש עין-גב של היום. שרידי שוברי הגלים של המעגן נחשפים מעת לעת כאשר מפלס הכנרת נמוך במיוחד. העיר השתייכה לדקאפוליס (עשר הערים) שהיו קשורות יותר בתרבותן ליוון ורומי מאשר לאוכלוסייה השמית בסביבתן.

החפירות בסוסיתא חודשו בשנת 2000 בראשות הארכאולוגים ארתור סג"ל ומיכאל איזנברג מטעם המכון לארכאולוגיה ע"ש זינמן, אוניברסיטת חיפה והן כוללות גם משלחות חפירה מחו"ל. בחודש יולי 2010 החלה העונה האחד-עשר החפירות מתמקדות במספר אתרים בעיר: הפורום של העיר, המקדש לקיסרי רומי (קליבה), הטמנוס (מתחם הלניסטי מקודש), שערי העיר הרומית, אודיאון (תיאטרון קטן) רומי, בסיליקה מן התקופה הרומית, מערך ביצורים מן התקופה הרומית, שלוש כנסיות ביזנטיות ובתי מרחץ. במסגרת עונה זו נחשפו עתה מספר ממצאים ייחודיים מהתקופה הרומית. המרשים בממצאים הוא תבליט של האל הרמס-מרקוריוס. בתחילה נחשף רק ראש התבליט, שבו נגלים פניו הזועפים של גבר עם זקן פרוע. שברי תבליט אחרים כוללים את חזה של הדמות ושכמייה הקשורה באופן מיוחד המכונה "קשר הרקולס". תגליות אחרות שנחשפו הן ציור קיר של טיכה, אלת המזל היוונית, ולוחית עצם שעליה תבליט המתאר סצנה המיוחסת לאל דיוניסוס. החוקרים מיחסים את יצירות האמנות לשלהי התקופה הרומית או תחילת התקופה הביזנטית. בעונה האחרונה גם החלה להיחשף הבזיליקה של העיר, מהתקופה הרומית - מבנה ציבורי שהיה חלק מכל פורום רומי- האזור הציבורי המרכזי בערי רומא העתיקה. הפורומים עוצבו בצורה של כיכר או מספר כיכרות מחוברות ולפי קווי המתאר של הפורום רומאנום בעיר רומא עצמה.

אסף שטול-טראורינג, תבליט רומי של הרקולס נחשף ברמת הגולן, באתר הארץ, 21 בינואר 2011

גילויים חדשים על המצוד אחר אדולף אייכמן[עריכת קוד מקור]

אדולף אייכמן היה מבכירי המנגנון הנאצי בגרמניה, בדרגת אובר-שטורמבנפיהרר (סגן-אלוף) באס אס, מהאחראים הראשיים לביצועה בפועל של תוכנית הפתרון הסופי להשמדת יהודי אירופה במהלך השואה. בשנת 1960 נחטף על ידי המוסד בארגנטינה והובא למשפט בישראל. הורשע, נדון למוות בתלייה, והוצא להורג במאי 1962. המגזין בגרמני בילד חשף מסמכים המעידים כי מקום מסתורו של אדולף אייכמן היה ידוע כבר שנים קודם למעצרו, לפי המסמך המסווג, שירות הביון הגרמני ידע כבר ב-1952 כי הפושע הנאצי, מסתתר בבירת ארגנטינה. חשיפה זו שופכת אור נוסף על הפרשה שתחילתה בחשיפת מסמכים מסווגים של ארגון הCIA ב-2006 המעידים כי ה-CIA דיווח לסוכנות הביון הגרמנית ב-1958 כי אדולף אייכמן חי בארגנטינה החל מ-1952. ממשלת גרמניה מסרבת עדיין לפתוח תיקים ישנים ובהם אלפי מסמכים הנוגעים לתנועותיו של אייכמן אחרי המלחמה. עיתונאית בשם גבי ובר היושבת בארגנטינה, תובעת זה שנים לפתוח את כל המידע העוסק באייכמן וגם העיתון "בילד" תובע את הדבר. בית משפט גרמני הורה על פתיחה חלקית ביותר של החומר.

תום שגב, גילוי המסמכים על אדולף אייכמן: מה מסתירה גרמניה החדשה?, באתר הארץ, 9 בינואר 2011

הביון הגרמני ידע שאייכמן מסתתר בארגנטינה כבר ב-1952, באתר הארץ, 8 בינואר 2011