פורטל:המורשת העולמית/מדינת נבחרת/12

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

ביוון, המצטיינת בעושר תרבותי רב שנים, ישנם לא מעט אתרים אשר זכו להכרה כאתרי מורשת עולמית. אתרים אלה שייכים לשלוש תקופות עיקריות - תקופת יוון הקלאסית, התקופה המיקנית שקדמה לה ותקופת ימי הביניים המאוחרת לה.

האקרופוליס באתונה היה ראשון האתרים היווניים שזכו להכרת ארגון אונסק"ו ב-1987. זהו האקרופוליס (עיר עליונה) הידוע ביותר מתקופת יוון העתיקה, והוא מרכז מבנים ושרידים ארכאולוגים רבים מתקופת הזוהר של אתונה העתיקה, ובראשם הפרתנון. אתר נוסף מתקופת יוון העתיקה הוא מתחם אולימפיה, שהתפרסמה בזכות המשחקים האוליפיים בעת העתיקה. המשחקים נערכו באולימפיה אחת לארבע שנים, משנת 776 לפנה"ס לערך ועד שבוטלו בשנת 394 בידי הקיסר הרומי תאודוסיוס הראשון. דלפי במרכז יוון שימשה כמקום מושבו של האורקל מדלפי שנחשב לאורקל החשוב ביותר ביוון הקלאסית. המקום המקודש בדלפי היה מקובל עם כל ההלנים, ואבן האומפאלוס ששכן בו נחשב למרכזם של כדור הארץ ושל היקום.

התיאטרון בדלפי
התיאטרון בדלפי

האתרים הארכאולגיים במיקנה ובטירינס מוקדמים יותר, והם שוכנים בצפון-מזרחו של חצי האי פלופונסוס. התרבות המיקנית התפתחה ביוון בתקופת הברונזה המאוחרת, לקראת המאה ה-16 לפנה"ס. היא עלתה מתוך התרבות ששלטה באזור הים האגאי, תוך ספיגת השפעתה של מינואית מכריתים. מתקופת הזוהר שלה, מ-1400 עד 1120 לפנה"ס, שרדו מצודות וארמונות, ולקראת סופה של התקופה התפתח השימוש בכתב ליניארי ב'. בתקופה זו הייתה מיקנה אחת הערים היווניות החשובות ביותר, והיא שלטה על חלק נרחב ביוון הדרומית ובאגן הים התיכון.

מיקנה
מיקנה

הר אתוס בצפון יוון ידוע גם בשמו הרשמי "מדינת המנזרים האוטונומית של ההר הקדוש". במקום עשרים מנזרים יווניים אורתודוקסיים והוא מהווה מדינת מנזרים אוטונומית שנהנית משלטון עצמי בתוך יוון. למרות שמה הרשמי, המדינה הנזירית בהר אתוס איננה מדינה במובן המקובל של המושג, אלא יחידה שלטונית אוטונומית בחצי האי, וככזו היא הישות הנזירית העתיקה ביותר הקיימת כיום. אתר נוסף מימי הביניים הוא מיסטרס בלאקוניה. במקום שכנה עיר שנוסדה על ידי הפרנקים ב-1249, אך עשר שנים בלבד לאחר הקמתה, נאלצו הפרנקים לוותר על שלטונם במיסטרס ולמסרה לידי האימפריה הביזנטית. בתקופת הזוהר שלה, הייתה מיסטרס בירתה של דספוטט מוראה, ובחלק מהזמן הייתה העיר השנייה בגודלה באימפריה, אחרי קונסטנטינופול. היא הייתה למרכז לימודי ותרבותי, ונודעה לה השפעה על הרנסאנס האיטלקי. לכל אתרי המורשת העולמית ביוון.