פורטל:להט"ב/זהות מגדרית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

  [ עריכה ]

מגדראנגלית: Gender, ג'נדר) הוא מונח במדעי החברה המתייחס לאותן הבחנות בין הגבר לאישה שהן תלויות חברה ותרבות. במדעי החיים מונח זה אינו שגור כלל, ובמקומו משתמשים במונח זוויג (sex) לתיאור הזכר או הנקבה, על-פי מאפיינים פיזיולוגיים ואנטומיים (כגון כרומוזומים ואיברי מין). במשמעותו המקורית המונח מגדר הוא תרגום חברתי–תרבותי של המין הביולוגי, המגדיר כיצד צפויים נשים וגברים להתנהג ולהראות בכל חברה נתונה. הקטגוריות הדומיננטיות במגדר הן הקטגוריות הגבריות והנשיות הנתפסות כהפוכות ומשלימות זו את זו.

זהות מגדרית הוא מונח המתאר את תחושת ההשתייכות של הפרט לאחת מקטגוריות המגדר, גבר או אישה. הוא יכול להתייחס גם לזהות שאותה מייחסים אחרים לפרט, על בסיס ציפיותיהם מתפקידי מגדר שמפגין הפרט. זהות מגדרית יכולה להיות מושפעת מאלמנטים כמו דת, משפחה, מוצא אתני, ועוד. לעיתים הזהות המגדרית של הפרט אינה תואמת את המגדר שאליו סווג על בסיס מינו מלידה.

סמל קהילת הטרנסג'נדר
סמל קהילת הטרנסג'נדר
  • טרנסג'נדר הוא מונח הכולל קשת רחבה של זהויות אשר קשורות לחוסר ההלימה ולהתנהגויות שאינן תואמות בין היות האדם זכר או נקבה, לבין התחושות המגדריות שלו או שלה. אצל מרבית האנשים ישנה הלימה בין מינם הביולוגי לבין זהותם המגדרית, וההערכה היא כי 3% מהאוכלוסייה חשים תחושת של חוסר התאמה (בעוצמות שונות) בין המין הביולוגי שלהם לבין זהותם המגדרית.
  • טרנסקסואליות היא תופעה שבה חשים אנשים כי זהותם המגדרית אינה תואמת לזהות המגדרית המקובלת על פי מינם הפיזיולוגי. גבר טרנסקסואל, הוא גבר שנולד במין נקבה. אישה טרנסקסואלית, היא אישה שנולדה במין זכר. בעוד שטרנסקסואלים לרוב יעברו תהליך כדי לחיות במגדר המתאים, טרנסג'נדרים מבקשים להפוך את המגדר שלהם לנזיל.
מופע דראג במצעד הגאווה בתל אביב, 2009
מופע דראג במצעד הגאווה בתל אביב, 2009
  • דראג הוא כינוי סלנג לפעולת אדם המתלבש כבן המין ההפוך לו. המבצעים פעולה זו נקראים לרוב "מלכי דראג" או "מלכות דראג" בהתאם למין אליו התחפשו. התופעה נקשרת לרוב בהומוסקסואליות, אם כי במקרים רבים לבישת הבגדים מתבצעת עקב רצון לביטוי עצמי כלשהו, לאו דווקא מטעמי זהות מינית.
  • גֶ'נְדֶרְקְוִויר הוא מי שזהותו המגדרית אינה רק "גבר" או רק "אישה". ג'נדרקווירים אינם רואים עצמם כבעלי זהות גברית או נשית באופן מוחלט, והם אינם מוצאים עצמם בתוך הדואליות הזו של המגדר. הזהות המגדרית הג'נדרקווירית עשויה להיות מורכבת מזהות כגבר וכאישה יחד, בשילובים שונים, או שונה ונפרדת לחלוטין משתיהן. זהות ג'נדרקווירית עשויה אף לעבור באופן חופשי בין סוגים שונים של מגדר. דוגמאות לסוגים שונים של ג'נדרקוויר-

ביג'נדר- מרגיש שייך לשני המגדים בכל רגע נתון ג'נדר פלויד- נע בין מגדרים

א-ג'נדר- חסר זהות מגדרית

סמל קהילת האינטרסקס
סמל קהילת האינטרסקס
  • אינטרסקס הוא כינוי כללי לבני-אדם שיש להם סימני מין זכריים ונקביים כאחד. רבים מהם נולדים עם אברי מין חיצוניים שאינם 'חד משמעיים'; שקשה להכריע בבירור אם הם זכריים או נקביים. במקרים אחרים, אין התאמה בין אברי המין החיצוניים והפנימיים.