פורט בנגלור

פורט בנגלור
Bangalore Fort
שער הכניסה למבצר
שער הכניסה למבצר
מידע כללי
סוג מבצר
שימוש מבצר צבאי
אתר תיירותי
מיקום בנגלור
מדינה קרנאטקה, הודוהודו הודו
מייסדים קמפה גאודה הראשון
הקמה ובנייה
תקופת הבנייה 15371790 (כ־253 שנים)
תאריך פתיחה רשמי 1537 עריכת הנתון בוויקינתונים
חומרי בנייה אבני גרניט
מידות
אורך 450 מטר
רוחב 450 מטר
גובה 10 מטר
שטח 200 דונם
קואורדינטות 12°57′46″N 77°34′33″E / 12.962875°N 77.575956°E / 12.962875; 77.575956

מפה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פורט בנגלוראנגלית: Bangalore Fort; בהינדית: बंगलुरु दुर्ग) הוא מבצר שנבנה בעיר בנגלור שבהודו ושירת בעיקר את שליטי ממלכת מייסור. בנייתו החלה ב-1537 וחיזוקו המשיך עד נפילת בנגלור בידי צבאה של חברת הודו המזרחית הבריטית במהלך מלחמת אנגלו-מייסור השלישית. כיום רק חלקים מהמבצר השתמרו והמקום פתוח לביקורי מטיילים.

ההיסטוריה של המבצר[עריכת קוד מקור | עריכה]

שלטון אימפריית ויג'איאנגר[עריכת קוד מקור | עריכה]

המבצר הראשון הוקם ב-1537, בתקופת אימפריית ויג'איאנגר, על ידי קמפה גאודה הראשון (אנ'). גאודה, שהיה צאצא לבית אצולה, נחשב למייסד בנגלור ההיסטורית (אנ') ואף שלט בה בהמשך[1]. לפני הקמת בנגלור כבש גאודה את השטחים שהקיפו את בנגלור. המודל לפיו רצה גאודה לבנות את בנגלור הייתה העיר האמפי שהייתה בירת אימפריית ויג'איאנגר ואותה ביקר לפני הקמת בנגלור.

כדי להגן על העיר הקים במרכזה מבצר מוקף בחומה מאדמה בה נקבעו תשעה שערים. החומה הוקפה בחפיר אותו מילאו במים.

שלטון סולטנות ביג'אפור[עריכת קוד מקור | עריכה]

ממלכתו של קמפה גאודה המשיכה לשלוט על בנגלור וסביבתה גם לאחר מותו ב-1569. ב-16371638 עלו על ממלכתו של גאודה כוחות של סולטנות ביג'אפור (Sultanate of Bijapur) בפיקודו של Rustam i Zaman ולאחר משא ומתן כבשו את בנגלור ללא קרב. לאחר הקרב הפכה העיר והמבצר למפקדה הראשית של הסולטנות.

שלטון ממלכת מייסור[עריכת קוד מקור | עריכה]

לוח הנצחה שהוצב על חומות מבצר בנגלור בנקודה בה פרצו הכוחות הבריטים את החומות ב-1791

ב-1673 עברה העיר לידי Chikkadeva Raya משושלת וודיאר (אנ') שהחל להרחיב את המבצר, תהליך שהמשיך עד 1704.

ב-1761, עם עלייתו לשלטון של חיידר עלי, החל תהליך שיקום המצודה כשבמסגרת פעולה זו הוחלפו חומות האדמה באבני גרניט. במהלך המלחמות האנגלו-מייסוריות, שפרצו ב-1767 התחוללו מספר מערכות בין חיילי ממלכת מייסור לחיילי חברת הודו המזרחית הבריטית והמצודה נפגעה עקב הפגזה של תותחי הבריטים.

טיפו סולטאן, בנו של חיידר עלי, הצליח לתקן את חומות המצודה אולם בתחילת 1791, במהלך מלחמת אנגלו-מייסור השלישית, הטיל מפקד הכוחות הבריטים, לורד צ'ארלס קורנווליס, מצור על המבצר. לאחר שישה שבועות של מצור הצליחו הבריטים לפרוץ את חומות המבצר ולכבוש אותו ואת העיר.

במסגרת ההסכם שסיים את מלחמת אנגלו-מייסור השלישית נסוגו הבריטים וטיפו סולטאן חזר לעיר. ב-1799, במהלך מלחמת אנגלו-מייסור הרביעית, כבשו הבריטים בשנית את העיר. לאחר אירוע זה לא שימש המבצר לצרכים צבאיים.

לאחר כיבוש המבצר[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר כיבוש המבצר על ידי הבריטים ב-1791 הם החלו בתהליך איטי של פירוק חומות המבצר לטובת דרכים ומבנים חדשים כשבמקביל החלו חלק מהמבנים הצבאיים שבתוך המבצר לשמש למטרות אזרחיות.

מבנה המבצר[עריכת קוד מקור | עריכה]

המבצר בוני מחומות בהיקף ומבנה מרכזי עשויים מאבני גרניט (שהחליפו את חומות האדמה). גובה החומות והמבנים כ-10 מטר וצורת המבצר ריבוע כשאורך כל צלע שלו כ-450 מטר. לאורך החומות נקבעו 26 מגדלי שמירה וכן שבעה פתחים מוגנים בשערים כבדים. החומה הייתה מוקפת בחפיר. במרכז החצר היו מבנים ששימשו את החיילים ששירתו במבצר וכן הוקם בו ארמון הקיץ של טיפו סולטאן. שערי העיר קושטו במוטיבים אמנותיים שעדיין ניתן לראותם לייד השער שנותר.

המבצר נבנה במרכזה של העיר בנגלור כשהתפיסה של בוניו הייתה שבמקרה של התקפה על העיר ימצאו אנשיה מקלט במבצר כדי להנות מההגנה שסיפק.

אתרים במבצר וסביבתו[עריכת קוד מקור | עריכה]

האנדרטה

המבצר וסביבתו כוללים מספר אתרים היסטוריים:

  • מקדש Kote Venkataramana (אנ'): מקדש הינדי שנבנה ב-1689 כחלק מהעיר העתיקה של בנגלור.
  • כנסיית המבצר (אנ'): כנסייה פרוטסטנטית שנבנתה בתחומי המבצר ב-1808 על ידי חיילי צבא בריטניה כדי להנציח את הניצחון של הבריטים ב-1799 במהלך המצור על בנגלור במלחמת אנגלו-מייסור השלישית. בחצר הכנסייה נקברו קצינים בריטים שנהרגו במלחמה הזו. בעקבות צמצום השימוש בכנסייה היא נמכרה על ידי הכנסייה האנגליקנית לממשלת מייסור שהרסה את הכנסייה ובית הקברות ב-1932 והקימה במקום שלוחה של בית חולים (אנ'). לשימור זיכרון הנופלים האנגלים במלחמת אנגלו-מייסור השלישית הוקם בסביבות 1912 סנוטף בקרבת כנסיית הדסון (אנ') בעיר. ב-1964, בעקבות הפגנות של לאומנים הודים שגרמו נזק למבנה, ולמרות מחאות של חובבי היסטוריה, נהרס הסנוטף[2][3]. לאחר הליך זה לא נשאר זיכרון לחללי הקרב לכיבוש בנגלור.
  • בית הספר של המבצר: נבנה בשלהי המאה ה-19 סמוך ובאחריות כנסיית המבצר. בית ספר בשם זה עדיין קיים באתר אחר[4].



המבצר בעת החדשה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1930 החליטה מועצת בנגלור לעצור את תהליך הריסת המבצר. בשלב זה שרדו ממנו רק קטע מהחומה ובה שער (שער דלהי), שני מבצרי משנה בחצר הפנימית, מרתף עינויים ושער למרתף. מבנים אלו הפכו לאתרי תיירות. ב-2012, במהלך חפירת תשתיות למטרו עירוני נמצאו שני תותחים מתקופתו של טיפו סולטאן[5].

המבצר באומנות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בנגלור והמבצר תועדו בציורים של ג'יימס הנטר (אנ') ששירת כצייר צבאי בהודו בתקופה בה נכבש המבצר על ידי הבריטים[6]. ציוריו פורסמו בשני ספרים: "A Brief history of ancient and modern India embellished with coloured engravings" ו"Picturesque scenery in the Kingdom of Mysore".

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Caine, William Sproston (1890). Picturesque India: A Handbook for European Travellers. London: London and G. Routledge & Sons, Limited. p. 523. ISBN 9781274043993. נבדק ב-26 באוקטובר 2015. {{cite book}}: (עזרה)
  • "Fort and Pettah of Bangalore". Wesleyan Juvenile Offering. London: Wesleyan Mission-House. VI. 1849. נבדק ב-9 בנובמבר 2015. {{cite journal}}: (עזרה)

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פורט בנגלור בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Metro Plus Bangalore, באתר hindu.com,‏ 2002
  2. ^ This Cenotaph was officially vandalised, באתר ramubangalore.blogspot.com, ‏3 בדצמבר 2012
  3. ^ The Disappearing Heritage Landscape of Bangalore, באתר newindianexpress.com, ‏25 באוקטובר 2014
  4. ^ Bringing back colonial grandeur of Fort High School building, באתר thehindu.com, ‏9 בפברואר 2015
  5. ^ Workers dig up Tipu era cannon weighing more than a ton during Metro rail work in Bangalore, באתר indiatoday.in, ‏25 בנובמבר 2012
  6. ^ James Hunter's Bangalore, באתר flickr.com