פסגת ארצות הברית – רוסיה (2021)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מימין: שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב, נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן ומזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן במפגש בעת הפסגה

פסגת ארצות הברית–רוסיה (ידועה גם כפסגת ז'נבה 2021 או פסגת ביידן-פוטין) הייתה ועידת פסגה בין נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן לבין נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין ונערכה ב-16 ביוני 2021 בז'נבה שבשווייץ.

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

שתי פסגות דיפלומטיות התקיימו בז'נבה במהלך המלחמה הקרה. הראשונה, שנערכה ב-1955 ובה דנו מנהיגי בריטניה, צרפת, ברית המועצות וארצות הברית בעניין הביטחון העולמי[1]. הפסגה השנייה נערכה ב-1985 ובה השתתפו נשיא ארצות הברית רונלד רייגן ושליט ברית המועצות, מיכאיל גורבצ'וב ובה דנו רייגן וגורבצ'וב על יחסים דיפלומטיים ועל נשק גרעיני.

לפני הפסגה נפגשו ביידן ופוטין פעם אחת, במוסקבה במרץ 2011, כשביידן היה סגן נשיא ארצות הברית ופוטין היה ראש ממשלת רוסיה[2].

חודשיים לפני הפסגה נקט ממשל ביידן במספר אמצעים כדי להעניש את רוסיה על פעילות עוינת שבוצעה נגד ארצות הברית, בין הפעילויות הבולטות שבעקבותיהן הוטלו הסנקציות היו התערבות רוסיה בבחירות לנשיאות ארצות הברית ב-2016 וההתערבות בחירות שנערכו ב-2020[3].

במאי 2021 ביטל ממשל ביידן על סנקציות אמריקאיות על חברת Nord Stream AG שאחראית על צינור הגז הרוסי-גרמני נורד סטרים 2[4][5]. מספר ימים לפני הפסגה הכחיש פוטין שוב את האחריות למתקפות סייבר שנערכו על מתקנים של חברות לעיבוד בשר ברחבי ארצות הברית, חרף ההכשחה, רבים האשימו כנופיות פשע רוסיות במערובות באירוע[6][7].

הפסגה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפסגה תוכננה להיות פגישה שתקבע את כיוון היחסים בין רוסיה לממשל ביידן הנכנס, זו הייתה הפגישה הראשונה פנים אל פנים בין פוטין לבין ביידן מאז שביידן נכנס לתפקידו בינואר 2021. עם זאת, פקידי ממשל הורידו מראש את הסיכויים לפריצת דרך דרמטית ביחסים בין המדינות בפסגה[8].

בפסגה השניים שוחחו על פירוק נשק גרעיני, על זכויות האדם ברוסיה (ובפרט על מצבו של פעיל האופוזציה הרוסי שנאסר, אלכסיי נבלני)[9]. בנוסף לכך, ביידן ופוטין שוחחו על הסכסוך האוקראיני-רוסי, מגפת הקורונה, המלחמה העולמית בטרור ועל קונפליקטים גלובליים נוספים[10].

בסוף הפגישה, שני המנהיגים הסכימו להאריך בחמש שנים נוספות את ההסכם לצמצום נשק גרעיני, הסכם סטארט החדש[11].

לקראת הפסגה הודיעו ארגונים מקומיים רבים על כך שבכוונתם לערוך הפגנות בסמוך למקום בו תיערך הפסגה, שלטונות ז'נבה סירבו להוציא היתרים להפגין במספר מקרים, מה שהוביל לביקורת, וטענו כי הסירוב מהווה פגיעה בזכויות יסוד פוליטיות[12].

הווילה בה נערכה הפסגה בין ביידן לפוטין

משלחות[עריכת קוד מקור | עריכה]

המשלחת של ארצות הברית[עריכת קוד מקור | עריכה]

המשלחת של רוסיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

תוצאות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתדרוך שלו אמר ביידן לכתבים שהאווירה בפסגה הייתה "חביבה וחיובית", אבל קודם כל אמר שהוא הציג שאלות לא נוחות רבות לפוטין: "אנחנו לא רק תוקפים את רוסיה, אלא כשהיא מפרה זכויות אדם... איך אוכל להיות נשיא ארצות הברית ולשתוק אם לא מכבדים את זכויותיו של מישהו? לכן, נציין חששות לגבי מקרים כמו המצב עם מנהיג האופוזיציה אלכסיי נבלני. העליתי גם את סוגיית האמריקנים שהורשעו באופן כוזב, פול ווילן וטרבור ריד." ביידן גם אמר שהוא הזהיר את פוטין מפני התגובה למתקפות סייבר ועל ההשלכות ההרסניות אם נבלני ימות בכלא. ביידן מאמין שפוטין לא רוצה מלחמה קרה חדשה: "אני חושב שהדבר האחרון שפוטין רוצה עכשיו הוא מלחמה קרה חדשה. הוא עדיין חושב שאנחנו רוצים להרחיק אותו, אבל אני לא חושב שהאמונה היא שמניעה אותו."

כתוצאה מהפסגה התקבלה הצהרה משותפת על יציבות אסטרטגית. בו אישרו ראשי המדינות מחדש את העיקרון היסודי שעליו הסכימו מיכאיל גורבצ'וב ורונלד רייגן ב-1985, לפיו לא יכולים להיות מנצחים במלחמה גרעינית ולכן אסור לאפשר אותה, וכן הכריזו על השקת דיאלוג דו-צדדי על יציבות אסטרטגית, שנועד להניח את הבסיס לבקרת נשק עתידית ולהפחתת סיכונים.

באמצע אוקטובר 2021 ביקרה סגנית מזכירת המדינה האמריקאית ויקטוריה נולנד במוסקבה וניהלה שיחות עם סגן שר החוץ הרוסי סרגיי ריאבקוב, סגן שר ההגנה של רוסיה אלכסנדר פומין, עוזר הנשיא הרוסי יורי אושקוב וסגן ראש הסגל הנשיאותי דמיטרי קוזאק.

שיתוף הפעולה בין רוסיה לארצות הברית בנושאי אבטחת מידע הוקפא למעשה בשנת 2014 על רקע הסכסוך באוקראינה. המצב הסתבך עוד יותר לאחר שהרשויות סארצות הברית האשימו את רוסיה בהתערבות בבחירות לנשיאות ב-2016. כתוצאה מכך צומצם למינימום שיתוף הפעולה בין שתי המדינות בתחום הסייבר. נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הציע לחדש את המגעים הבין-מחלקתיים בתחום הסייבר באביב 2021 לאחר שחברות אנרגיה ותעשייה אמריקאיות גדולות הותקפו על ידי וירוסי כופר, שמפיציהם, על פי הרשויות בארה"ב, היו ברוסיה. הנשיאים פוטין וביידן הכריזו רשמית על ההחלטה להשיק התייעצויות דו-צדדיות בנושא אבטחת סייבר בפסגה בז'נבה.

באוקטובר 2021, רוסיה וארה"ב הגישו החלטה משותפת על התנהגות אחראית של מדינות במרחב הקיברנטי לעצרת הכללית של האו"ם. פיתוח החלטה משותפת התאפשר במידה רבה הודות להסכמות שהושגו ביוני 2021.

עם זאת, כבר ב-20 ביוני 2021, עוזר נשיא ארצות הברית לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן הכריז על הכנת סבב חדש של סנקציות נגד רוסיה בשל המצב סביב אלכסיי נבלני, כמו גם הבנייה המתמשכת של Nord Stream 2. חודשיים לאחר מכן, ארצות הברית הטילה סנקציות חדשות עקב הרעלת נבלני נגד הגנרלים והמרכזים המדעיים של השירותים החשאיים הרוסיים המעורבים בהרעלה. הסנקציות הללו כוללות הגבלות על ייצוא סחורות וטכנולוגיות הקשורות לתעשיות הגרעין והטילים ועל ייבוא סוגים מסוימים של כלי נשק ותחמושת רוסיים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Deadlock. East-West Tensions Stymie Geneva Meet, 1955/10/31 (1955). Universal Newsreel. 1955. נבדק ב-22 בפברואר 2012. {{cite AV media}}: (עזרה)
  2. ^ Steinhauer, Jennifer (15 בדצמבר 2020). "Biden to Face a Confrontational Russia in a World Changed From His Time in Office". New York Times. {{cite news}}: (עזרה)
  3. ^ Barnes, Julian E.; Sanger, David E.; Jakes, Lara (15 באפריל 2021). "Biden Administration to Impose Tough Sanctions on Russia". The New York Times. {{cite news}}: (עזרה)
  4. ^ "Biden Says He Waived Nord Stream Sanctions Because It's Finished". Bloomberg. 25 במאי 2021. {{cite news}}: (עזרה)
  5. ^ "Putin-Biden Summit Set for June 16 in Geneva". The Moscow Times. 25 במאי 2021. {{cite news}}: (עזרה)
  6. ^ Geneva Sands and Arlette Saenz. "Criminal group originating from Russia believed to be behind pipeline cyberattack". CNN.
  7. ^ "JBS: FBI says Russia-linked group hacked meat supplier". BBC News. 3 ביוני 2021. {{cite news}}: (עזרה)
  8. ^ Bose, Nandita; Mohammed, Arshad (25 במאי 2021). "Biden, Putin to meet on June 16 amid disagreements". Reuters. Thomson Reuters. נבדק ב-11 ביוני 2021. {{cite web}}: (עזרה)
  9. ^ "Biden to press Putin on respecting human rights in Geneva". Reuters. Thomson Reuters. 31 במאי 2021. נבדק ב-11 ביוני 2021. {{cite web}}: (עזרה)
  10. ^ "Putin says he hopes Geneva summit will help improve ties with the U.S." Fortune. 4 ביוני 2021. {{cite news}}: (עזרה)
  11. ^ "Putin and Biden confirm extension of New START treaty". POLITICO. 27 בינואר 2021. {{cite web}}: (עזרה)
  12. ^ "Biden-Putin Gipfel: Warum Genf beschuldigt wird, die Meinungsfreiheit zu vergessen". watson.ch. 16 ביוני 2021. {{cite web}}: (עזרה)