פסי התחממות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
גרפיקה מוקדמת של פסי התחממות שפורסמה על ידי אד הוקינס (אנ'). ההתקדמות מפסים כחולים (קרים) לפסים אדומים (חמים) מתארת את העלייה בטווח הארוך של הטמפרטורה הגלובלית הממוצעת משנת 1850 לשנת 2018 (משמאל לימין).
פסי התחממות ישראל 2020-1901

פסי התחממותאנגלית: warming stripes‏; climate stripes‏; climate timelines או stripe graphics) הם כלי גרפי להדמיית נתונים העושה שימוש בסדרת פסים צבעוניים המייצגים מגמות בשינויי טמפרטורה ארוכי טווח בסדר כרונולוגי, במטרה להנגיש לציבור הרחב את מגמות ההתחממות העולמית ואת משבר האקלים.

כל פס מייצג שנה וכל צבע מייצג טווח טמפרטורות. השימוש באסתטיקה "מינימליסטית", פסי צבע בלבד ללא נתונים טכניים מילוליים או מספריים, נועד כדי למנוע הסחות דעת, וכדי להעביר את המידע באופן אינטואיטיבי.

הרעיון הראשוני של הדמיית נתוני טמפרטורה היסטוריים הורחב כך שיכלול אנימציה, כדי להמחיש עליית מפלס הים ותחזיות נתוני אקלים, וכדי להציג חזותית מגמות טמפרטורה עם נתונים אחרים כמו ריכוז פחמן דו-חמצני באטמוספירה והמסת קרחונים.

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

במאי 2016 יצר אד הוקינס (אנ'), חוקר אקלים מאוניברסיטת רדינג גרפיקה בשם "אקלים ספיראלי" (אנ'), אנימציה בה מרחבים מעגלים המייצגים את הטמפרטורות העולות בכל שנה. האנימציה הפכה לוויראלית. כתב ה"וושינגטון פוסט" ג'ייסון סמנוב (אנ') טען כי הגרף הספירלי היה "הדמיית ההתחממות הגלובלית המשכנעת ביותר שנעשתה אי פעם".[1] הגרפיקה הוצגה בטקס הפתיחה של אולימפיאדת ריו דה ז'ניירו (2016).

ב-22 במאי 2018, פרסם הוקינס גרפיקה המהווה סדרה מסודרת כרונולוגית של פסים אנכיים צבעוניים שהוא כינה "פסי התחממות". הוקינס, שחיבר את דו"ח ההערכה השישי של הפאנל הבין-ממשלתי לשינוי האקלים, קיבל בפרס קוולי של החברה המלכותית לשנת 2018, בין השאר "על תקשור אקטיבי של מדעי האקלים והשלכותיו השונות עם הקהל הרחב".

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פסי התחממות בוויקישיתוף
  • ShowYourStripes.info - אתר המציג פסי התחממות עבור מספר מיקומים שונים (באנגלית)
  • WarningStripes.com - האתר הרשמי (באנגלית)
כתבות
  • אתר למנויים בלבד איתן לשם, תסתכלו על הפסים היפים האלה ותבינו את העתיד הנורא של כולנו, באתר הארץ, 21 ביוני 2023
  • הואווקס, אד (20 בספטמבר 2019). "הסיפור מאחורי הגרפיקה הוויראלית שחשמלה את תנועת האקלים". Fast Company. אורכב מ-המקור ב-21 בספטמבר 2019. {{cite news}}: (עזרה) (באנגלית)

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Samenow, Jason (10 May 2016). "Unraveling spiral: The most compelling global warming visualization ever made". The Washington Post. Archived from the original on 22 February 2019.
ערך זה הוא קצרמר בנושא איכות הסביבה. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.