צ'אט (מאכל)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
צ'אט
चाट
מאכלים
סוג חטיף עריכת הנתון בוויקינתונים
מוצא הודו עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

צ'אטהינדי: चाट; מילולית: ליקוק, טעימה, מעדן) היא משפחה של חטיפים (מזון מהיר) מלוחים שמקורם בהודו, מוגשים בדרך כלל כמתאבנים ונמכרים במסלולי הדרכים בדוכנים או עגלות מזון ברחבי דרום אסיה בהודו, פקיסטן, נפאל ובנגלדש.[1] [2] עם מקורותיו באוטר פראדש, הודו,[3] צ'אט הפך לפופולרי מאוד גם בשאר דרום אסיה.

אטימולוגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

צ'אט מסאלה היא תערובת תבלינים מובהקת המשמשת במיוחד בחטיפי צ'אט.

המילה נובעת מבמילה בהינדי चाट (טעימה, מעדן), מ-cāṭnā चाटना (ללקק, כמו בליקוק של האצבעות בזמן האכילה), מהמילה Prakrit caṭṭei चटेi चटे (לטרוף בהנאה, לאכול ברעש).[4]

סקירה כללית[עריכת קוד מקור | עריכה]

פאני פורי הוא אחד הצ'אטים הפופולריים בדרום אסיה.
דאהי ואדה צ'אט עם יוגורט

גרסאות הצ'אט מבוססות כולן על בצק מטוגן, עם מרכיבים שונים אחרים. הצ'אט המקורי הוא תערובת של חתיכות תפוחי אדמה, לחם פריך מטוגן דאהי ואדה או דאהי בהלה, גראם או גרגירי חמצה מבושלים ותבלינים חריפים-מלוחים, עם צ'ילי הודי חמוץ וסות' (רוטב זנגביל מיובש ותמרינדי), עלי כוסברה ירוקים טריים ויוגורט לקישוט, אבל גרסאות פופולריות אחרות כוללות אלו טיקי או סמוסה (מעוטר בבצל, תפוחי אדמה, כוסברה, אפונה, תבלינים חריפים וקצת יוגורט), בהל פורי, דאהי פורי, פאני פורי, דאהי ואדה, פפרי צ'אט וסוו פורי.

ישנם אלמנטים נפוצים בין גרסאות אלה כולל דאהי (יוגורט); בצל וכוסברה קצוצים; דבאייל (אטריות מלוחות צהובות מיובשות דקות); וצ'אט מסאלה, המורכב בדרך כלל מאמכור (אבקת מנגו מיובשת), כמון, קאלה נמאק (מלח סלע שחור הימלאיה), כוסברה, זנגביל מיובש, מלח בישול, פלפל שחור ופלפלת. המרכיבים משולבים ומוגשים על צלחת מתכת קטנה או על עלה בננה, מיובשים ויוצרים קערה.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

חלק מהמנות המסווגות כעת כצ'אטים, כגון דאהי ואדה, ניתן לייחס לתקופות עתיקות. מתכון לאנלוג של דאהי ואדה בשם kshiravata מוזכר ב-Manasollasa, אנציקלופדיה בסנסקריט מהמאה ה-12 שחוברה על ידי סומשווארה השלישי, ששלט בקרנאטקה של ימינו.[5][6] לפי היסטוריון המזון KT Achaya, תיאורים של דאהי ואדה מופיעים גם בספרות הרבה קודם לכן משנת 500 לִפנֵי הַסְפִירָה.[7]

מנה נוספת הדומה לצ'אט כתופעה מאורגנת או קבוצת מנות מובחנת, לפי האנתרופולוג הקולינרי קורוש דלאל, מקורה בצפון הודו (כיום אוטר פרדש) בסוף המאה ה-17 בתקופת שלטונו של הקיסר המוגולי שאה ג'האן. הרופאים המלכותיים ביקשו מתושבי דלהי לצרוך חטיפים מתובלים ומטוגנים, כמו גם דאהי, כאמצעי, נגד המים הלא נקיים של נהר יאמונה שזרמו בעיר.[8]

רוב הצ'אטים מקורם בחלקים מסוימים של אוטר פראדש בהודו מאוחר יותר במאה ה-20,[3] אך הם נאכלים כיום בכל רחבי דרום אסיה ובמדינות שכנות. חלקם תוצאות של סינקרטיזם תרבותי.

אזורים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הצ'אט מפורסם כאמור בדרום אסיה בהודו, פקיסטן, נפאל ובנגלדש.

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא צ'אט בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Thumma, Sanjay. "Chaat Recipes". Hyderabad, India: Vahrehvah.com. אורכב מ-המקור ב-3 בנובמבר 2012. {{cite web}}: (עזרה)
  2. ^ "The Chaat Business". infokosh.bangladesh.gov.bd (בBengali). אורכב מ-המקור ב-29 בנובמבר 2012. נבדק ב-17 באוקטובר 2012. {{cite web}}: (עזרה)
  3. ^ 1 2 "10 Best Recipes From Uttar Pradesh (Varanasi/ Agra / Mathura )". NDTV. 25 באוקטובר 2013. אורכב מ-המקור ב-28 באוקטובר 2013. נבדק ב-26 באוקטובר 2013. {{cite web}}: (עזרה)
  4. ^ Oxford English Dictionary. Chaat. Mar. 2005 Online edition. Retrieved 18 February 2008.
  5. ^ K.T. Achaya (2003). The Story of Our Food. Universities Press. p. 85. ISBN 978-81-7371-293-7.
  6. ^ Vishal, Anoothi. "Chaat Masala: Gourmet Indian street food". The Economic Times. נבדק ב-4 בספטמבר 2020. {{cite news}}: (עזרה)
  7. ^ Krishna, Priya (17 באוגוסט 2020). "Chaat Is More Than the Sum of Its Many Flavors". The New York Times (באנגלית אמריקאית). ISSN 0362-4331. נבדק ב-4 בספטמבר 2020. {{cite news}}: (עזרה)
  8. ^ Ramadurai, Charukesi (3 ביוני 2020). "Pani Puri: India's favourite street food... at home?". BBC Travel. נבדק ב-25 באוגוסט 2020. {{cite web}}: (עזרה)