קבוצת תמה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קבוצת תמה
נתונים כלליים
תקופת הפעילות 1950–הווה (כ־74 שנים)
ענפי תעשייה פלסטיק
 
https://www.tama.co.il/HE/
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

קבוצת תמה היא חברה לייצור מוצרים מפלסטיק, המתמחה בייצור מוצרי אריזה והגנה לחקלאות. החברה שייכת לקיבוצים משמר העמק וגלעד, והיא אחת מחברות התעשייה הקיבוצית הגדולות בישראל[1] ואחת מחברות הפלסטיק המובילות במדינת ישראל.[2]

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

החברה הוקמה בשנת 1950 כדי לספק פרנסה לחברי קיבוץ משמר העמק שחזרו מקרבות מלחמת השחרור. השם "תמה" הוא ראשי תיבות של "תעשיות משמר העמק". החברה ניסתה לייצר מספר מוצרים שונים, אך היא לא הייתה רווחית.

ב-1970 נכנס קיבוץ גלעד כשותף בחברה, והוא מחזיק בכ-25% ממניותיה.

רק במחצית השנייה של שנות ה-80 החלה החברה לייצר רשתות לחציר, והחלה להיות רווחית. מאז גדלה החברה, התפתחה ורכשה חברות נוספות, וכן הקימה חברות שיווק ברחבי העולם.

החברה כיום[עריכת קוד מקור | עריכה]

בנוסף לאתרי ייצור בישראל (משמר העמק, גלעד ואזור התעשייה אלון תבור), לחברה אתרי ייצור בפולין, בהונגריה, בברזיל ושני אתרים באיטליה, ובעבר גם בבריטניה. כמו כן יש לה חברות שיווק בארצות הברית, בקנדה, בגרמניה, במקסיקו, בצרפת, באירלנד, בסקנדינביהשוודיה), וכן במדינות עם אתרי הייצור, לרבות בריטניה.[3]

החברה רשמה מספר פטנטים, ועובדת בשיתוף פעולה עם חברת ג'ון דיר האמריקאית.

בין המוצרים של החברה נמנים רשתות חציר, עטיפות כותנה, חבלים ועוד. כמו כן, החברה מייצרת כלי בית, ומחזיקה חנות מפעל במשמר העמק.

החברה מעסיקה חברי קיבוץ משני הקיבוצים, במבחי"ם ("בן משק בשנת חופש", צעירים אחרי צבא שבאים לעבוד לתקופה מוגדרת ומקבלים מגורים בקיבוץ וחיים בו בתנאים מיוחדים), וכן שכירים מבחוץ.

החברה מהווה עוגן כלכלי משמעותי לשני הקיבוצים המחזיקים בה, ושניהם משתייכים למטה השיתופי בתנועה הקיבוצית.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]