קוטל דרקון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
גאורגיוס הקדוש הורג את הדרקון, בציור של פאולו אוצ'לו, 1470 בערך

קוטל דרקונים הוא דמות, לרוב של אדם, שנלחמת בדרקונים ומביסה אותם, בדרך כלל באמצעות הריגתם. דרקונים וקוטלי דרקונים היו פופולריים בסיפורי עם ברחבי העולם: מזוהים כסוג 300 בסיווג ארנה-תומפסון.[1] סוגת קוטלי הדרקונים פופולרית גם בתקופה המודרנית, בספרות, סרטים, משחקי וידאו וצורות בידור אחרות. סיפורים בנושא קוטל הדרקונים נתפסים לפעמים כבעלי נושא כאוסקמפף - שבו דמות הגיבור נאבקת במפלצת המייצגת כאוס.

תיאור[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרסאוס מציל את אנדרומדה מאת אמיל בין (1865)

קוטל דרקונים הוא לעיתים קרובות הגיבור העיקרי בסיפורים מסוג "הנסיכה והדרקון". בסוג זה של סיפור, קוטל הדרקונים הורג את הדרקון על מנת להציל דמות נשית ממעמד גבוה, לרוב נסיכה, מלהיטרף על ידי הדרקון. הדמות הנשית הזו הופכת לעיתים קרובות למושא האהבה של הגיבור בסיפור. אחת הדוגמאות הבולטות לסיפור ממין זה היא סיפורו של רגנאר לודברוק, שהרג נחש ענקי ובכך הציל את העלמה, Þóra borgarhjörtr, עמה הוא מתחתן בהמשך.

עם זאת, ישנם מספר חריגים בולטים למוטיב נפוץ זה. באגדה על ג'ורג' הקדוש והדרקון, למשל, לאחר שג'ורג' הקדוש מתגבר על הדרקון הוא אינו מתחתן עם הנסיכה שהציל; במקום זאת, הקורבנות שנושעו מתנצרים.

באגדה נורדית מסאגת Völsunga, קוטל הדרקונים, סיגורד, הורג את פאפניר - גמד שהפך לדרקון לאחר ששמר על הבעת מקוללת שהייתה שייכת פעם לגמד,Andvari . לאחר שהרג את הדרקון, סיגורד שותה מעט מדם הדרקון ובכך זוכה ליכולת להבין את דיבור הציפורים. הוא גם רוחץ בדמו של הדרקון, מה שגורם לעורו להיות בלתי פגיע. סיגורד שומע שתי ציפורים סמוכות דנות בבגידה המתוכננת על ידי בן לווייתו, רג'ין. בתגובה למזימה, סיגורד הורג את רג'ין, ובכך מנע את הבגידה.[2]

חוקרי מיתוס דוגמת ג'וזף קמפבל טענו שניתן לראות במיתוסים של קוטל הדרקונים מטאפורה פסיכולוגית.[3]

קוטלי דרקונים (רשימה חלקית)[עריכת קוד מקור | עריכה]

סוסונו הורג את Yamata no Orochi, מאת Kuniteru

מן הלגנדריום של טולקין[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא קוטל דרקון בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Thompson, Stith. The Folktale. University of California Press. 1977. p. 27. מסת"ב 0-520-03537-2.
  2. ^ Byock, Jesse L. (1990). Saga of the Volsungs: The Norse Epic of Sigurd the Dragon Slayer. Berkeley, Los Angeles, London: University of California Press, 63-70.
  3. ^ The Power of Myth, Joseph Campbell with Bill Moyes, Doubleday, 1988, עמ' 123-150.
  4. ^ קטילת הלויתנים בעלילות בעל וענת
  5. ^ 1 2 אתר למנויים בלבד נועה מנהיים, תולדות המפלצת הפופולרית ביותר, באתר הארץ, 14 בינואר 2015