מרגרטה הבתולה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מרגרטה הבתולה (מרגרטה מאנטיוכיה)
Μαρίνα
מרגרטה הקדושה עם דרקון, איור מ-1440 לערך
מרגרטה הקדושה עם דרקון, איור מ-1440 לערך
לידה 289
אנטיוכיה, פסידיה
פטירה 304 או 305
אנטיוכיה, פסידיה, האימפריה הרומית עריכת הנתון בוויקינתונים
חג 20 ביולי בכנסיות המערביות; 17 ביולי בכנסיות המזרחיות
פטרונית של לידה ונשים בהריון; גוססים; מחלות בכליות; בני מעמד האיכרים; גולים; המואשמים על לא עוול בכפם; אחיות; מקומות: לווסטפט (אנגליה), קווינס קולג' (קיימברידג'), הכפר סאנאט במלטה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מרגרטה הקדושה, הידועה גם כמרגרטה הבתולה או כמרגרטה מאנטיוכיה (שבפסידיה); ובכנסיות המזרחיות כמרינה הקדושה, הייתה, על פי סיפורי הקדושים, בתולה שמתה על אמונתה הנוצרית. היא נחשבת לקדושה בכנסייה הקתולית ובכנסייה האנגליקנית, ואף נמנית על ארבעה-עשר הקדושים המסייעים, שהתפילה אליהם נחשבת בכנסייה הקתולית ליעילה באופן יוצא דופן. יום חגה הוא ה-20 ביולי.

קיומה ההיסטורי מוטל בספק, וב-494 הכריז עליה האפיפיור גלסיוס הראשון כי המידע אינו קאנוני, אבל במהלך מסעות הצלב התחדש פולחן מרגרטה הקדושה בכנסיות המערביות. לדבר סייעה גם האמונה, כי המתעמקים בקורות חייה או העוסקים בפולחנה יזכו לשטרי מחילה רבי עוצמה[1]

מרגרטה הבתולה נחשבת לפטרונית הנשים ההרות והלידה, ועדות לפולחן מרגרטה בהקשר זה מופיעה למשל בציורו המפורסם של יאן ואן אייק, נישואי הזוג ארנולפיני, שבו מצויר (בצד ימין ברקע) כיסא שעל מסעדו מגולפת דמותה של מרגרטה הקדושה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מרגרטה הבתולה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "Margaret of Antioch" The Oxford Dictionary of Saints. David Hugh Farmer. Oxford University Press 2003. Oxford Reference Online. Oxford University Press.