קחי אותי לגיהנום

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קחי אותי לגיהנום
Drag Me to Hell
בימוי סם ריימי עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי גראנט קרטיס
רוברט טאפרט
תסריט איוון ריימי, סם ריימי עריכת הנתון בוויקינתונים
עריכה בוב מוראווסקי עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ראשיים אליסון לומן
ג'סטין לונג
לורנה רוור
דיליפ ראו
דייוויד פיימר
אדריאנה בראסה
מוזיקה כריסטופר יאנג עריכת הנתון בוויקינתונים
צילום פיטר דמינג עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה Ghost House Pictures
חברה מפיצה אולפני יוניברסל
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה ארצות הבריתארצות הברית 29 במאי 2009
ישראלישראל 28 במאי 2009
משך הקרנה 99 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת הסרט אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה קומדיית אימה, סרט רוחות רפאים עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב $30,000,000
הכנסות $90,842,646
הכנסות באתר מוג'ו dragmetohell
האתר הרשמי
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

קחי אותי לגיהינוםאנגלית: Drag Me to Hell) הוא סרט אימה על-טבעי אמריקאי משנת 2009, שבוים על ידי סם ריימי שכתב את התסריט יחד עם אחיו איוון ריימי. העלילה מתמקדת בפקידת הלוואות כריסטין בראון (אליסון לומן), המנסה להרשים את הבוס שלה על ידי סירוב להאריך הלוואה לאישה צוענייה בשם גברת גאנוש. בתגובה, גברת גאנוש שמה קללה על כריסטין, שלאחר שלושה ימים של ייסורים חריפים, היא תצלול אל מעמקי הגיהנום להישרף לנצח.

הסרט הוקרן לראשונה בפסטיבל הקולנוע בקאן, וזכה לשבחי המבקרים. הסרט היה להצלחה גם בקופות, וגרף 90 מיליון דולר ברחבי העולם על תקציב של 30 מיליון דולר. בשנת 2010, "קחי אותי לגיהינום" זכה בפרס סאטורן לסרט האימה הטוב ביותר.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1969 ילד בשם חואן גונב שרשרת כסף מקבוצה של צוענים, ומאז הוא נרדף על ידי רוח רעה במשך שלושה ימים. הוריו של חואן לוקחים אותו לביתה של מדיום עשירה בשם שון סן דינה, והם מבקשים ממנה שהיא תעזור לו. סן דינה מנסה למנוע מהרוח הרעה להמשיך לרדוף אחרי חואן, אך לפתע הרוח הרעה תוקפת את סן דינה, חואן והוריו, ולאחר שנפתח פתח לגיהנום בביתה של סן דינה, הרוח הרעה לוקחת את נשמתו של חואן להישרף בגיהנום לנצח, ומאותו יום סן דינה שואפת לפגוש שוב את אותה רוח רעה כדי שהיא תוכל לגבור עליה אחת ולתמיד.

בשנת 2008 פקידת בנק בשם כריסטין בראון, שואפת לקבל קידום בעבודתה על ידי קבלת המשרה של "סגן המנהל", אך שותפה לעבודה סטו רובין חושק גם הוא באותה משרה. יום אחד צועניה זקנה בשם סילביה גאנוש מגיעה אל כריסטין, ומבקשת ממנה הארכה שלישית לתשלום המשכנתא שלה. כדי להוכיח את עצמה בפני המנהל שלה ג'ים ג'אקס, כריסטין דוחה את בקשתה של גאנוש. גאנוש משפילה את עצמה בפני כריסטין כדי שהיא תעזור לה, אך זו קוראת למאבטחים. גאנוש מנסה להתנפל על כריסטין, אך המאבטחים מוצאים אותה בכוח מהבנק, בעוד ג'אקס מחמיא לכריסטין על איך שהיא טיפלה במצב.

לאחר שכריסטין מסיימת את העבודה שלה ונכנסת למכונית שלה, גאנוש מתנפלת עליה ולאחר מאבק אלים בין השתיים, גאנוש מסירה כפתור מהז'קט של כריסטין, והיא משתמשת בו כדי להטיל קללה על כריסטין. לאחר מכן כריסטין עוברת ליד חנות של "יועץ רוחני" יחד עם בן זוגה קלייטון דלטון, וכאשר היא וקליי נכנסים לחנות הם פוגשים שם את ראהם ג'אס, אשר מספר לכריסטין שהיא נרדפת על ידי רוח רעה.

כאשר כריסטין נשארת לבד בביתה היא מותקפת על ידי רוח רעה. קליי חושב שגאנוש היא זו שתקפה את כריסטין, אך כריסטין מכחישה את זה מכיוון שהיא לא ראתה אף אחד בבית. באותו לילה כריסטין חולמת שגאנוש תוקפת אותה במיטתה. ביום שלמחרת כריסטין מגיעה לחפש את גאנוש בבית שבו מתגוררים קבוצה של צוענים, ולאחר שהיא מבקשת מנכדתה של גאנוש - אילנקה, לדבר עם גאנוש, היא פוגשת את גאנוש ומגלה שמצבה הבריאותי התדרדר ושבגלל זה היא מרותקת למיטתה. גאנוש מנסה שוב להתנפל על כריסטין, אך הצוענים שבמקום מצליחים להפריד ביניהן, בעוד אילנקה אומרת לכריסטין שמגיע לה כל מה שיקרה לה. לאחר מכן ג'אס מספר לכריסטין שהרוח הרעה שרודפת אותה היא שדה מרושעת בשם לאמיה אשר מזומנת בידי צוענים כנגד אנשים שעושים להם עוול בחיים, ובנוסף הוא גם מספר לה שהלאמיה נוהגת לענות את הקורבנות שלה במשך שלושה ימים, ולאחר מכן היא לוקחת את הנשמה של הקורבן להישרף בגיהנום לנצח. ג'אס מציע לכריסטין להקריב בעל חיים עבור הלאמיה ובכך לנסות לפייס אותו. כריסטין מהססת בהתחלה אך לאחר שהלאמיה תוקפת אותה שוב בביתה, היא הורגת את חתול המחמד שלה ושל קליי כדי להקריב אותו כקורבן עבור הלאמיה. במהלך ארוחה אצל הוריו של קליי, כריסטין עדיין נרדפת על ידי הלאמיה, מה שגורם להוריו של קליי לחשוב שכריסטין מעורערת בנפשה.

קליי משלם עשרת אלפים דולר לסן דינה כדי שהיא תעזור לכריסטין להיפטר מהלאמיה. סן דינה מזמנת את הלאמיה אל תוך גופה כדיבוק, ולאחר מכן כריסטין מניחה את ידה של סן דינה על גופו של עז חי, ובכך היא גורמת ללאמיה לעבור לגופו של העז, אך התוכנית שלהם נכשלת כאשר מילוש (המשרת של סן דינה) שהיה אמור להרוג את הלאמיה בעודה בגוף של העז, נכשל בכך והלאמיה עוברת להשתלט על גופו. הלאמיה (כשהיא בגוף של מילוש) דוחה את החתול שכריסטין הקריבה לה כקורבן, וכשהיא מנסה לתקוף את כריסטין, סן דינה מגרשת אותה מהסיאנס, וכך היא יוצאת מגופו של מילוש, אך לאחר מכן סן דינה מתה. ג'אס אומר לכריסטין שהדרך היחידה שלה להינצל מהלאמיה, היא להעביר את הבעלות על החפץ שקולל למישהו אחר, ובכך הקללה תעבור אליו והלאמיה תבוא בעקבותיו. כריסטין מכניסה את הכפתור שלה שקולל על ידי גאנוש לתוך מעטפה.

כריסטין מתלבטת למי לתת את הכפתור במתנה, והיא כמעט נותנת אותו לסטו אך לבסוף היא מתחרטת ברגע האחרון, וכאשר היא קוראת בעיתון על מותה של גאנוש, היא מחליטה לתת אותו לגאנוש. כריסטין נוסעת לבית הקברות שבו גאנוש קבורה ושם היא חופרת עד שהיא מגיעה לארון המתים שלה. היא פותחת את ארון המתים ודוחפת את המעטפה אל תוך פיה של גאנוש.

ביום שלמחרת כריסטין נוסעת לתחנת הרכבת של לוס אנג'לס כדי לפגוש שם את קליי שבינתיים מתכנן להציע לה נישואים. קליי נותן לכריסטין את המעטפה שבתוכה נמצא הכפתור המקולל, בטענה שהיא הפילה אותו יום לפני כן במכונית, ובנוסף הוא טוען שאצלה נמצאת המעטפה שבה נמצא המטבע שלו (יום לפני כן התפזרו כמה מעטפות במכונית, וכריסטין לקחה בטעות את המעטפה שבה נמצא המטבע במקום את המעטפה שבה נמצא הכפתור, כך שכריסטין נתנה לגאנוש את המעטפה שבה נמצא המטבע בעוד שהמעטפה שבה נמצא הכפתור נשארה במכונית). כריסטין המזועזעת נופלת על מסילת הרכבת בעוד הרכבת נוסעת לקראתה במהירות. בדיוק לפני שהרכבת פוגעת בה, נפתח פתח לגיהנום על מסילת הרכבת, והלאמיה לוקחת את נשמתה של כריסטין להישרף בגיהנום לנצח.

שחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביקורות והכנסות[עריכת קוד מקור | עריכה]

עם יציאתו לאקרנים, הסרט זכה לביקורות חיוביות מצד מבקרי הקולנוע. אתר הקולנוע האמריקאי "Rotten Tomatoes" העניק לסרט ציון 93, בהתבסס על 227 ביקורות[1]. אתר הביקורות "Metacritic" העניק לסרט ציון ממוצע של 83, בהתבסס על ביקורות של 32 מבקרי קולנוע[2].

רוב המבקרים שיבחו את הצלחתו של הסרט לשלב אימה עם מוטיבים של הומור וקאמפ. אוון גלייברמן מהמגזין "אנטרטיינמנט ויקלי" נתן לסרט ציון "A" וציין כי "ריימי יצר את סרט האימה הכי מטורף, מצחיק ומפחיד שנעשה מזה שנים"[3]. בטסי שארקי מה"לוס אנג'לס טיימס" שיבחה את הסרט, וציינה כי "אין לטעות ולחשוב שמדובר על עוד סרט אימה שמיועד רק לבני נוער. יוצרי הסרט השכילו ליצור מותחן פסיכולוגי מורכב ומרתק"[4]

חרף הביקורות הטובות, הסרט זכה להצלחה מסחרית בינונית בלבד. הסרט יצא לאקרנים בארצות הברית ב-29 במאי 2009, ובשבוע הראשון ליציאתו דורג במקום הרביעי ברשימת שוברי הקופות, עם הכנסות של כ-15 מיליון דולר. עם תקציב של 30 מיליון דולר, הסרט גרף בסך הכל הכנסות של כ-42 מיליון דולר בארצות הברית, ועוד כ-48 מיליון דולר בשאר רחבי העולם[5].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "קחי אותי לגיהנום", באתר ביקורות הסרטים Rotten Tomatoes (באנגלית)
  2. ^ קחי אותי לגיהינום, באתר הביקורות "Metacritic" (באנגלית)
  3. ^ אוון גלייברמן, "Drag Me to Hell > Movie Review > Entertainment Weekly", באתר אנטרטיינמנט ויקלי,‏ 27/5/2009
  4. ^ בטסי שארקי, "Review: 'Drag Me to Hell'", באתר לוס אנג'לס טיימס,‏ 29/5/2009
  5. ^ "קחי אותי לגיהנום", במסד הנתונים Box Office Mojo (באנגלית)