קניון מרבל

קניון מרבל
Marble Canyon
מידע כללי
סוג קניון עריכת הנתון בוויקינתונים
מיקום
מיקום אריזונה עריכת הנתון בוויקינתונים
קואורדינטות 36°51′49″N 111°35′25″W / 36.863622222222°N 111.59015277778°W / 36.863622222222; -111.59015277778
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
קטע מקניון מרבל, צולם מהנהר

קניון מרבלאנגלית: Marble Canyon, מילולית "קניון השיש") הוא קניון בנהר הקולורדו השוכן במדינת אריזונה. הקניון מתחיל על פי הגדרה אחת בליז פרי, או, על פי הגדרה אחרת, בסכר קניון גלן, כ-26 קילומטרים מליז פרי במעלה הנהר, ומסתיים בשפך של הקולורדו הקטן לנהר הקולורדו, נקודה שממנה מתחיל הגרנד קניון.[1]

מקור השם[עריכת קוד מקור | עריכה]

מנוחת הצהריים בקניון מרבל של משלחתו השנייה של ג'ון וסלי פאוול
נהר הקולורדו בקטע מקניון מרבל, הגדה השמאלית (הדרומית) בנויה מאבן גיר מואב בעובי שבין 120 ל-180 מטרים ומעליה שכבה בעובי 150 מטרים של אבן גיר רדוול

מסע המחקר המאורגן הראשון שעבר דרך קניון מרבל היה מסע המחקר של ג'ון וסלי פאוול ב-1869. פאוול, גידם כתוצאה מפציעה משירותו בצבא הצפון בתקופת מלחמת האזרחים בארצות הברית ארגן משלחת מחקר שהפליגה בסירות עץ בנהר גרין מנקודה בסמוך לעיירה גרין ריוור ביוטה. המשלחת שטה במורד הנהר גרין עד למפגשו עם הנהר קולורדו ומשם המשיכה דרך קניון קטרקט, קניון גלן, וקניון מרבל, ובסופו של דבר חצתה את הגרנד קניון לפני שסיימה את מסעה בסמוך לשפך הנהר וירג'ין.

כל שמות הקניונים שהוזכרו נקבעו במהלך משלחת זו על ידי פאוול. שמו של הקניון, באנגלית "קניון השיש" הוא שם שגוי מבחינת זו שאין שיש בקניון. אף שפאוול היה מודע לכך בעת שנתן שם לקניון נדמתה לו אבן הגיר של קירות הקניון שעברה ליטוש על ידי פעולת המים כשיש. ובמילותיו, ”לעתים קרובות אבן הגיר של הקניון מלוטשת, תוך יצירת שיש יפהפה. לעתים יש לסלעים גוונים רבים – לבן, אפור, ורוד, וסגול, עם כתמי זעפרן”.

אתרים בקניון[עריכת קוד מקור | עריכה]

בנקודה בה נשפך הנהר פאריה (Paria) לקולורדו מצפון שוכן אתר ליז פרי. האתר שוכן בתוך עמק פתוח במורד הנהר והוא המקום היחיד בטווח של מאות קילומטרים שבו ניתן לחצות את נהר הקולורדו. האתר שימש במהלך ההיסטוריה כנקודת חצייה חשובה והחל מאמצע המאה ה-18 הוא היה אתר של מעבורת שהופעלה על ידי ג'ון דויל לי (John Doyle Lee‏; 1877-1812), שעל שמו קרוי האתר. שירות המעבורת שבוצע בליז פרי בעזרת סירות המשיך ברציפות במשך 60 שנים עד שהוחלף בגשר שהוקם בתחילת המאה ה-20. האתר משמש כיום נקודת השקה למטיילים המבצעים שיט רפטינג דרך הגרנד קניון.

שירות המעבורות בליז פרי הפסיק לפעול עקב הקמת גשר נאוואחו מעל לקניון מרבל בסמוך לליז פרי ב-1929. הגשר היה נקודת חציה העיקרית של הקולורדו עד שנבנה גשר קניון גלן בסוף שנות ה-50 של המאה ה-20. על הגשר נאוואחו עבר כביש 89 עד שהוקם גשר קניון גלן וכביש 89 החל לעבור דרכו. מספרו של הכביש העובר על גשר נאוואחו שונה מאז לכביש 89A.

קניון מרבל מסמן את הגבול המערבית של שמורת האינדיאנים של בני הנאוואחו הקרויה אומת נאוואחו.

עד 1975 היה קטע הנהר שבין הגרנד קניון לליז פרי חלק מהפארק המכונה "המונומנט הלאומי קניון מרבל" (Marble Canyon National Monument). באותה שנה הוא שולב הפארק בשטח הפארק הלאומי גרנד קניון

קניון מרבל הוא האתר של אחד ממיזמי הסכרים הגדולים על הקולורדו, "סכר מרבל קניון". המיזם הוצע ותנאיו נחקרו בתחילת שנות החמישים על ידי לשכת הטיוב של ארצות הברית,[2] המיזם נתקל בהתנגדות רצינית, במיוחד מארגון מועדון סיירה, כאשר ממשלת אריזונה שקלה מחדש את ההצעה כחלק ממיזם מרכז אריזונה (Central Arizona Project) בין השנים 1965 ל-1968. רעיון הסכר ננטש לבסוף ב-1968. חורי מחקר נקדחו בתצורת אבן גיר רדוול של קירות הקניון בשלבים הראשונים של המיזם שננטש, וניתן עדיין לראות אותם בנקודת מייל 39.2 (המרחק נמדד מליז פרי).

אקולוגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קניון מרבל הוא בית הגידול היחידי למין קקטוס Pediocactus bradyi המצוי בסכנת הכחדה.[3]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא קניון מרבל בוויקישיתוף


הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Marble Canyon: Beginning of the Grand Canyon.
  2. ^ Glenn Rink, Grand Canyon River Guides BQR, Life at the Marble Canyon Damsites, spring 1997
  3. ^ Pediocactus bradyi. The Nature Conservancy.
תצפית פנורמית על קניון מרבל מגשר נאוואחו
תצפית פנורמית על קניון מרבל מגשר נאוואחו