קרוב יותר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קרוב יותר
Closer
כרזת הסרט
כרזת הסרט
מבוסס על מחזה באותו שם מ-1997
בימוי מייק ניקולס
הופק בידי מייק ניקולס
קרי ברוקה
ג'ון קאלי
תסריט פטריק מרבר
עריכה ג'ון בלום
אנטוניה ואן דרימלן
שחקנים ראשיים נטלי פורטמן
ג'וד לאו
ג'וליה רוברטס
קלייב אוון
מוזיקה סוזנה פאריק
צילום סטאפן גולדבלאט
מדינה ארצות הברית
חברת הפקה סרטי קולומביה עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה סרטי קולומביה
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 3 בדצמבר 2004
משך הקרנה 104 דקות
שפת הסרט אנגלית
סוגה סרט רומנטי, סרט דרמה עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב 27,000,000 דולר
הכנסות 115,505,027 דולר
הכנסות באתר מוג'ו closer
פרסים מועצת ביקורת הקולנוע האמריקנית: עשרת הסרטים הטובים ביותר עריכת הנתון בוויקינתונים
האתר הרשמי
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

קרוב יותראנגלית: Closer) הוא סרט קולנוע אמריקאי משנת 2004 מסוגת הדרמה הרומנטית. הסרט הוא עיבוד קולנועי למחזה בעל אותו השם (אנ') משנת 1997 מאת פטריק מרבר (אנ') אשר כתב גם את התסריט הנוכחי. את הסרט ביים מייק ניקולס ומככבים בו: נטלי פורטמן, ג'וד לאו, ג'וליה רוברטס וקלייב אוון. הסרט, כמו המחזה שעליו הוא מבוסס, נחשב בפי כמה כגרסה מודרנית וטרגדית לאופרה "כך עושות כולן" של מוצרט ולורנצו דה פונטה, ובמהלך הסרט ישנן התייחסויות לאופרה הן בעלילה והן בפסקול. במחזה היה זה אוון שגילם את תפקידו של דן וולף, אך בסרט גילם אותו לאו.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בסצנת הפתיחה נראים בחורה (נטלי פורטמן) וגבר צעיר (ג'וד לאו) הרואים אחד את השנייה לראשונה משני עברי הרחוב בלונדון. הבחורה מביטה לצד הלא נכון של הכביש כאשר היא חוצה אותו, והיא נפגעת על ידי מונית. הגבר הצעיר ממהר לקראתה, והיא בתגובה מרימה את ראשה ומחייכת "שלום, איש זר". הוא לוקח אותה לבית החולים שם היא מקבלת טיפול רפואי ומשתחררת עוד באותו היום. בדרך לעבודתו הם עוצרים בפארק פוסטמן שם הם מתוודעים אחד לשנייה: היא, בחורה בת 20 אשר רק הגיעה ללונדון מארצות הברית, שם עסקה בחשפנות לפרנסתה; הוא, דן וולף, סופר בריטי שאפתן בדרך לעבודתו שבה הוא כותב מודעות אבל לעיתון לאומי. כאשר הם מגיעים למקום עבודתו הוא שואל אותה לשמה, והיא משיבה כי הוא אליס איירס. מעט אחר כך הם מתחילים במערכת יחסים. שנה לאחר מכן, כותב דן רומן המבוסס על סיפור חייה של אליס, ובשעה שהוא מצולם עבור כריכת הספר, הוא מפלרטט עם צלמת אמריקאית גרושה, אנה קמרון (ג'וליה רוברטס). אנה ודן מתנשקים ורק לאחר מכן היא מגלה שהוא עדיין נמצא במערכת יחסים עם אליס. אליס מגיעה לסטודיו ומשתמשת בשירותים, משאירה את דן ואנה לבדם. דן מנצל את ההזדמנות כדי לשכנע את אנה לנהל איתו רומן, אך השיחה נקטעת כשאליס שבה מן השירותים. אליס מבקשת מאנה שתצלם אותה גם כן, ומדן מבקשת לצאת מהחדר בשעת הצילום. אליס מגלה לאנה כי שמעה את השיחה שלה ושל דן, ואנה תופסת תמונה יפה שלה כאשר היא מתחילה לדמוע. אליס לא מספרת לדן שהיא יודעת על בגידתו, אפילו כשבמשך שנה הוא אורב לאנה מחוץ לסטודיו שלה על אף התנגדותה.

לאחר שנה נוספת, דן גולש בחדר צ'אט בו מנהלים סייבר-סקס ופוגש במקרה בלארי גריי (קלייב אוון), רופא עור בריטי. כשאנה עדיין במחשבותיו, הוא מעמיד פנים שהוא היא, ומגולל בפני לארי את הפנטזיות שלה (המומצאות) ומשכנע אותו להיפגש איתה באקווריום, היכן שאנה סיפרה לו שהיא מבלה לעיתים תכופות. לארי אכן מגיע למקום הפגישה, ואנה במקרה נוכחת שם. הוא ניגש אליה ומשוחח איתה, בתחילה בגסות, עד שהוא מבין שזו טעות ואנה מסבירה שיכול להיות שדן שמעוניין בה כבר זמן רב תכנן את הכל. מאוחר יותר השניים נעשים זוג והם מתייחסים לדן בבדיחות כאל קופידון. ארבעה חודשים לאחר מכן, בתערוכת התמונות של אנה, "זרים", פוגש לארי את אליס. הוא יודע שהיא בת זוגו של דן והם מפלרטטים. בינתיים, דן מנסה לשכנע את אנה להיות איתו. שנה עוברת ואנה ודן בוגדים בבני זוגם אחד עם השנייה, אפילו כשבמהלך הרומן נישאת אנה ללארי. הם מחליטים להתוודות בפני בני זוגם ולחיות ביחד. לארי מתוודה בפני אנה שהוא שכב עם זונה במהלך מסע העסקים שלו, כדי לגלות שאנה ניהלה רומן. דן מתוודה בפני אליס, והיא בתגובה פורצת בבכי ועוזבת בלי לומר לו לאן.

אליס חוזרת לעבוד בחשפנות. היא עדיין מאוהבת בדן. יום אחד, לארי מגיע במקרה למועדון החשפנות בו עובדת אליס ומזהה אותה על אף שהיא חובשת פאה ורודה. הוא שואל אותה אם שמה הוא אליס, אף על פי שהוא יודע זאת, אך לא משנה כמה כסף הוא נותן לה, היא ממשיכה לענות כי שמה הוא ג'יין ג'ונס. לארי מבקש ממנה לבוא אליו הביתה, אך היא מסרבת, והוא בסופו של דבר מסתפק בלהביט במערומיה. לעומתם, אנה ודן כבר ארבעה חודשים במערכת יחסים, ואנה קובעת להיפגש עם לארי כדי שיחתום על מסמכי הגירושין. לארי מסרב, ומנסה לשכנע אותה שתחזור אליו. בסופו של דבר הוא מוכן להתרצות רק אם אנה תסכים לעשות עמו אהבה בפעם האחרונה, והיא מסכימה. לאחר מכן, כשהיא פוגשת בדן, היא מספרת לו את האמת על הפגישה. דן לא מוכן לסלוח לה על כך, והשניים נפרדים.

שנה לאחר מכן, דן מגיע למשרדו של לארי, ומתחנן שירשה לאנה לחזור אליו, מכיוון שהיא איתו עכשיו. הקליניקה הפרטית שלארי הקים משגשגת, ולארי הוא בן אדם עשיר ומצליח מאוד. לארי מספר לדן שאנה בתוך תוכה לא רוצה להיות מאושרת, ושהיא מעולם לא שלחה את מסמכי הגירושים לעורך הדין שלה. לארי מציע לדן לחזור לאליס, ומספר לו היכן הוא יכול למצוא אותה, ורגע לפני שדן יוצא ממשרדו, הוא מדווח לו שהוא שכב איתה. אליס ודן חוזרים להיות ביחד, והיא לוקחת אותו לחופשה באמריקה. הם שוהים לילה לפני הטיסה במלון ליד נמל התעופה לונדון הית'רו. אליס מציינת כי היום לפני ארבע שנים הם נפגשו לראשונה. דן לא מסוגל להרפות, והוא שואל אותה אם היא הייתה עם לארי. אליס מכחישה. הוא שואל אותה שוב ושוב, עד שאליס אומרת לו שהיא כבר לא אוהבת אותו יותר, ומספרת לו שהיא אכן שכבה עם לארי ביום בו הוא פגש אותה במועדון. דן מתוודה שהוא כבר ידע זאת קודם מלארי, ושהוא כבר סלח לה. אליס מתעצבנת עוד יותר על זה שהוא תמרן אותה ודורשת ממנו לעזוב לתמיד. דן מסרב, והם מתחילים לריב ולעלות לטונים גבוהים, ואז אליס יורקת עליו. דן מכין את ידו להכות בה אך עוצר בעצמו. אליס מעודדת אותו להכות בה, והוא מכה. אליס בהלם.

אחרי שדן הכה אותה, חוזרת אליס לבדה לניו יורק, ובמהלך הליכי הבידוק הביטחוני, מתגלה הדרכון שלה החושף כי שמה האמיתי הוא אכן ג'יין רייצ'ל ג'ונס, ושהיא שיקרה בנוגע לשמה במשך כל ארבע שנות מערכת היחסים שלה עם דן. חזרה ללונדון, דן מבקר שנית בפארק פוסטמן. להפתעתו, הוא מבחין בשלט על אליס איירס, אישה שהצילה שלושה ילדים מבניין בוער ושילמה על כך בחייה. הסצנה הסופית מראה את אליס חוצה את הכביש ברחוב ברודוויי באור אדום כשהעוברים והשבים מביטים בה נדהמים מיופיה. הסצנה סימטרית לסצנת הפתיחה של הסרט.

צוות השחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]


הצגת המחזה בישראל[עריכת קוד מקור | עריכה]

המחזה "קרוב יותר" (אנ') הוצג בישראל:

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ קרוב יותר Closer, באתר תיאטרון הספרייה, ‏2012
  2. ^ יורם אמיר (עורך), תוכניית המחזה "קרוב רחוק", באתר התיאטרון הקאמרי, ‏2019 (ארכיון)