קרייג טי. נלסון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קרייג טי. נלסון
Craig T. Nelson
קרייג טי. נלסון בפרמיירה לסרט "ההצעה", 2009
קרייג טי. נלסון בפרמיירה לסרט "ההצעה", 2009
לידה 4 באפריל 1944 (בן 80)
ספוקיין, וושינגטון, ארצות הברית
שם לידה Craig Theodore Nelson עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות 1971 עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים
בן או בת זוג דוריה קוק-נלסון (1987–?) עריכת הנתון בוויקינתונים
צאצאים נואה נלסון עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה פרס אמי
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
קרייג טי. נלסון, 2013

קרייג ת'יאודור נלסוןאנגלית: Craig Theodore Nelson; נולד ב-4 באפריל 1944) הוא שחקן אמריקאי. נלסון זכה בפרס אמי והיה מועמד 4 פרסי גלובוס הזהב על תפקידו בתור מאמן הפוטבול היידן פוקס בקומדיית המצבים "המאמן" (אנ'). כיכב בסדרת הטלוויזיה "הורים במשרה מלאה" (אנ').

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נלסון נולד בעיר ספוקיין שבוושינגטון. בנם של ורה מרגרט, רקדנית ואיש העסקים ארמנד גילברט נלסון. נלסון נשר מלימודיו באוניברסיטת מרכז וושינגטון אך סיים את לימודיו האקדמיים עם תואר בדרמה במסגרת לימודיו אוניברסיטת אריזונה.

לנלסון חגורה חומה בקארטה.

קריירת משחק[עריכת קוד מקור | עריכה]

נלסון החל את הקריירה שלו כקומיקאי בהרכב "The Groundlings". ביחד עם הקולנוען ההוליוודי בארי לוינסון והתסריטאי רודי דה לוקה הקים נלסון הרכב קומי והופיע עמו רבות במועדון "The Comedy Store" הפופולרי שבלוס אנג'לס. את קריירת המשחק החל כשחקן קולנוע, הוא התגלה לראשונה בשנת 1980 בקומדיה של סידני פואטייה "שגעון על תנאי" בתפקיד הסוהר וילסון.

נלסון הוכר כבעל יכולות קומיות בתחילת דרכו, אך בשנות ה-80 הוא הוכיח את יכולות המשחק שלו גם בז'אנרים אחרים. נלסון שיחק במותחן הקלאסי "פולטרגייסט" בהפקת סטיבן ספילברג בתפקיד הראשי של סטיבן אב משפחת פרלינג, אותו גילם גם בסרט ההמשך "פולטרגייסט 2". הוא הופיע בדרמות "דמעות של שתיקה" של רולנד ג'ופה בתפקיד הנספח הצבאי, "סילקווד" של מייק ניקולס בתפקיד עובד המפעל וינסטון ו"כל הצעדים הנכונים" בתפקיד ניקרסון מאמנו של שחקן הפוטבול סטפן דג'ורג'ביץ' (טום קרוז). השתתף גם כן במותחן "תעלומת אומגה", סרטו האחרון של סם פקינפה ובסרט הפעולה "אקשן ג'קסון" בתפקיד איש העסקים פיטר דלפליין.

למירב הסופרלטיבים בקריירה שלו זכה נלסון בזכות משחקו הקומי בסיטקום "המאמן" של רשת ABC. נלסון גילם במשך כעשור את מאמן הפוטבול היידן פוקס, זכה בפרס אמי לשחקן הראשי הטוב ביותר בסדרה קומית והועמד ל-4 פרסי גלובוס זהב.

במהלך שנות ה-90 השתתף במספר סרטים: בקומדיה של רוג'ר ספוטיסווד "טרנר והוץ'" בתור מפקד המשטרה הווארד הייד, בדרמה של רוב ריינר "פסק דין" בתפקיד אד פיטרס ובמותחן "מלכודת לפרקליט" של טיילור הקפורד בתפקיד איל ההון אלכסנדר קאלן אותו מייצג הפרקליט קווין לומקס (קיאנו ריבס). נלסון גילם גם את העיתונאי היהודי אמריקאי וולטר וינצ'ל בהפקת ה-HBO המוערכת "סיפורה של ג'וזפין בייקר".

בשנת 2000 השתתף נלסון בהפקת הטלוויזיה "תמונות מלוכלכות" המצליחה בתור השריף סיימון לייס ובמותחן הקולנועי "מועדון הגולגולות" בתפקיד השופט ליטן אביו של חבר הכנופיה הצעיר קאלב מדקרייק (פול ווקר) . מאותה שנה הוביל נלסון גם את צוות שחקני הסדרה הפוליטית "המחוז" במשך כ-4 עונות. בשנת 2004 דיבב נלסון בסרט האנימציה שובר הקופות וזוכה שני פרסי האוסקר "משפחת סופר-על" את הדמות הראשית - "מר סופר-על". ב-2005 זכה נלסון לביקורות אוהדות כל הופעתו בדרמה הקומית הקולנועית "עד שהמשפחה תפריד בינינו" בתור הפרופסור קלי סטון. ב-2007 השתתף בהפקה הקומית של בן סטילר "להבי התהילה" בתפקיד מאמן הריקוד רוברט. ב-2009 שיחק בקומדיה "ההצעה" בתפקיד ג'ו אביו של אנדרו פקסטון (ראיין ריינולדס).

בשנת 2010 הופיע בסרט "קומפני מן" והחל לשחקן בסדרת הדרמה "הורים במשרה מלאה" בתפקיד זיק ברוורמן אבי המשפחה המורחבת, תפקיד אותו מילא נלסון במשך 6 עונות. ב-2015 השתתף בקומדיה "נראה אותך אסיר" בהפקת ויל פרל בתפקיד מרטין אביה של אליסה בארו (אליסון ברי) והבוס של ג'יימס קינג.

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

לנלסון שלושה ילדים: טיפאני, הסופר כריס נלסון והתסריטאי נוח נלסון מנישואיו הראשונים לרובין מקארתי. אשתו השנייה היא השחקנית לשעבר דוריה קוק נלסון.

פילמוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קולנוע[עריכת קוד מקור | עריכה]

טלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא קרייג טי. נלסון בוויקישיתוף