קתדרלת לאון

קתדרלת לאון
קתדרלת לאון: חזית מערבית (ראשית)
קתדרלת לאון: חזית מערבית (ראשית)
מידע כללי
סוג קתדרלה
כתובת León עריכת הנתון בוויקינתונים
מיקום לאון
מדינה ספרדספרד ספרד
זרם נצרות קתולית
מידע על ההקמה
תקופת הבנייה 12051301 (כ־96 שנים)
תאריך פתיחה רשמי 1205 עריכת הנתון בוויקינתונים
סגנון אדריכלי אדריכלות גותית
מידות
אורך 109 מ' עריכת הנתון בוויקינתונים
רוחב 29 מ' עריכת הנתון בוויקינתונים
קואורדינטות 42°35′58″N 5°34′00″W / 42.59944444°N 5.56666667°W / 42.59944444; -5.56666667
http://www.catedraldeleon.org/
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
פנים קתדרלת לאון
בית המקהלה והאפסיס של קתדרלת לאון
מבט על החלק המזרחי של קתדרלת לאון

קתדרלת לאון (שמה המלא בספרדית: Catedral de Santa María de León), הנקראת גם "בית האור" או "Pulchra Leonina", היא קתדרלה קתולית הבנויה בסגנון גותי, בלאון, צפון-מערב ספרד.

הקתדרלה נבנתה על אתר בו שכנו מרחצאות רומיות עתיקות מהמאה ה-2, שכעבור 800 שנה הוסבו לארמון על ידי אורדוניו השני, מלך לאון. הקתדרלה הנוכחית נבנתה במאה ה-13 על ידי האדריכל אנריקה והושלמה במאה ה-16. היא הוכרזה כ"נכס תרבותי" (Cultural Interest) ב-1844.

הקתדרלה בנויה בסגנון גותי קורן (Rayonnant) היא הראשונה והאחרונה בסגנון זה בספרד. היא ידועה בזכות שעריה, חלונות הרוזטה המרשימים שלה, בית המקהלה הקורן (אחד העתיקים בסגנון הגותי בספרד) ובפיסול העדין של מספר דמויות, כגון הבתולה בלאנקה. הקתדרלה ידועה גם בזכות החזית המערבית שלה, בעלת שני המגדלים (על כל מגדל צריח מחודד, אחד במרקם תחרה עטור קרוקטים והשני במרקם חלק), המופרדים מגוף הספינה הראשית ומשאירים רווח בו ניתן לראות את התמיכות הדואות של הקתדרלה. במרכז החזית חלון רוזטה קורן. המגדל הדרומי ידוע כמגדל השעון. שלושת השערים בחזית מעוטרים בפסלים ונמצאים בין שני המגדלים. ראוים לציון הם הפסלים של הבתולה בלנקה ו-Locus Appellation.

פנים הקתדרלה משלב אדריכלות גותית נאה, ציורים, פיסול, חלונות ויטראז' ויצירות אחרות. בית המקהלה נבנה על ידי חוסקווין, קופין מהולנד וחואן דה מאלינאס. יצירת אמנות שראויה לציון היא מסך הפלאטרסק (סגנון אמנות ספרדי) מאחורי הקבר של המלך אורדוניו. חלונות הויטראז' בסגנון Rayonnant תופסים כ-1800 מטר רבוע, ונעשו במאות ה-13 עד ה-15, ונחשבים למעולים באיכותם.

בקפלה הראשית ישנו מזבח מאת Nicolás Francés (המאה ה-15) וכד כסף המכיל את שרידי סאן פרוילאן, הקדוש הפטרון של העיר לאון, שהוכן בידי אנריקה דה ארפה. הקלויסטר מהמאות ה-13 עד ה-15 מכיל קישוטים פיסוליים על עמודים, אפריזים ואדנים.

מוזיאון הקתדרלה מכיל אוסף גדול של יצירות אמנות ותשמישי קדושה בעל כ-1500 פריטים. האוסף כולל 50 פסלי רומנסק, פסלי מרים, אם ישו וכן פסלים מהעת העתיקה ועד המאה ה-18. הוא כולל יצירות מאת חואן דה חוני, גרגורין פרננדס, מאטאו קרזו. כמו כן הוא כולל טריפטיכון מאנטוורפ, תנ"ך של המוזערבים ומספר קודקסים. ארכיון הקתדרלה מכיל את כתב היד הראשון בשפה הלאונית, הנודיציה דה קסוס (Nodicia de Kesos).

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]