רוץ ילד, רוץ (ספר)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
רוץ ילד, רוץ
מידע כללי
מאת אורי אורלב
שפת המקור עברית
סוגה שואה, ספר ילדים
הוצאה
הוצאה הוצאת כתר
תאריך הוצאה 2001
מספר עמודים 200
קישורים חיצוניים
הספרייה הלאומית 002129067

"רוץ ילד, רוץ" הוא ספר מאת אורי אורלב שמבוסס על סיפור אמיתי. הספר מגולל את סיפורו של שרוליק-יורם פרידמן, ילד יהודי שבורח מהגרמנים במהלך מלחמת העולם השנייה. בשנת 2013 עובד הספר לסרט באותו שם.

עלילת הספר[עריכת קוד מקור | עריכה]

שרוליק הוא ילד בן שמונה, בעל עיניים כחולות ושיער ג'ינג'י, בן למשפחה יהודית אורתודוקסית. הוא הקטן מבין חמישה אחים. המשפחה גרה בפולין, בעיירה בלוניה. במהלך מלחמת העולם השנייה נאלצת המשפחה לעבור לגטו ורשה.

החיים בגטו קשים ואביו ואמו של שרוליק מחליטים לברוח מהגטו, יחד איתו, דרך פרצה שמצא אחיו הגדול. ההורים מתכננים את הבריחה במחשבה שאם יצליחו יקראו ליתר האחים. ניסיון הבריחה נכשל, שרוליק ואמו מוחזרים לגטו והאב נעלם.

אמצעי המחיה בגטו דלים ואמו של שרוליק נאלצת לחטט בפחים כדי למצוא אוכל. יום אחד, במהלך ליקוט שיירי מזון, מאבד שרוליק את אמו. הוא אינו זוכר את הדרך לביתו החדש בגטו ומחליט להצטרף לחבורת יתומים שהוא פוגש ברחוב. לאחר זמן מה שבו שוהה שרוליק בחברת היתומים בגטו, מבינים היתומים שסיכויי ההישרדות בגטו נמוכים, והם מחליטים לברוח. במהלך הבריחה נאלץ שרוליק להיפרד מהחבורה, אך הפעם הוא מצליח לצאת מהגטו.

שרוליק מצטרף לחבורת יתומים כפרית: הילדים מסתתרים ביערות וגונבים אוכל מהכפרים. לאחר זמן מה נתקלת חבורת הילדים בגרמנים ומתפזרת. שרוליק מנסה לשרוד לבדו ביער תקופה קצרה ולאחר מכן מתחיל לשוטט בכפרים בחיפוש אחר עבודות תמורת אוכל ולינה, כשהוא מציג את עצמו כיוּרֶק, יתום פולני שהוריו מתו בהפגזות.

באחד משיטוטיו הוא נתקל בחיילים גרמנים שחושדים בו ומתחילים לרדוף אחריו. שרוליק מנסה להימלט אל היער ובמהלך הבריחה הוא נתקל במפתיע באביו, שחשב כבר מזמן למת. כשהם שוכבים בתוך השיחים והגרמנים בעקבותיהם מוסר לו אביו צוואה: עליו להישאר בחיים, להתנהג כמו הגויים כדי לשרוד עד סוף המלחמה, לאמץ שם פולני, אך לעולם לא לשכוח שהוא יהודי. אבא של שרוליק נפרד ממנו, וכפעולת הסחה מסגיר את עצמו לגרמנים כדי לאפשר לשרוליק להימלט אל היער.

שרוליק לומד להתנהג כפולני וכנוצרי, מאמץ את השם יורק סטניאק. הוא חי מעבודות מזדמנות אצל מעסיקים פולניים. כשאינו מוצא עבודה הוא ישן ביער וניזון מפירות יער וחיות קטנות שהוא מצליח לצוד.

באחד מעבודותיו נתפסת ידו הימנית במכונת דיש ומתרסקת, ובבית החולים מתגלה סודו - שהוא יהודי. הרופא מסרב לטפל בו בשל כך וביד מתפתח נמק. עד שמגיע רופא אחר כבר מאוחר מידי, והוא נאלץ לכרות את היד. יורק לומד להסתדר עם מוגבלותו וחוזר לנדוד בין הכפרים והיערות.

לקראת סיום המלחמה פוגש שרוליק בצבא הרוסי, מתיידד עם כמה מחייליו ומחליט להישאר איתם. לאחר זמן מה עוזב הצבא את המקום בדרכו לברלין על מנת לכבוש אותה ויורק נאלץ לחפש שוב עבודה. לאחר זמן מה הוא מגיע למשפחה שיש לה בן בגילו, והמשפחה מאמצת אותו כבן משפחה.

המלחמה נגמרת. יורק נקשר למשפחה ומחליט להישאר איתם, אך אט אט מתחילים להגיע לאזור יהודים ששרדו את השואה ששמעו עליו והם מציעים לו להצטרף אליהם.

יורק, שלמד על בשרו שמוטב לו להסתיר את מוצאו, מכחיש את יהדותו בתוקף ומסרב לכל ההצעות. אך עם זאת מתחילים לכרסם בו לבטים והוא מתנדנד בין הנאמנות לזהותו ודתו החדשות, בהם נאחז משך כל ימי המלחמה, ובין הבטחה שנתן לאביו: לעולם לא לשכוח שהוא יהודי.

ההתלבטות מוכרעת לבסוף כאשר יורק נלקח בכפייה למוסד להצלת יתומים יהודים. גברת רפפורט, העובדת עם מוסד זה, מסייעת לו להיזכר בזהותו האמיתית, ולאחר מכן - גם לאתר את אחותו, שנמצאת בארץ ישראל. יורק, שאף אחרי שהתפייס עם יהדותו החליט להמשיך להיקרא "יורק", נשאר ללמוד בפולין, ומשלים שם את כל לימודי היסודי והתיכון, ולאחר מכן ממשיך גם ללימודים באוניברסיטה. רק לאחר סיום לימודיו, ולאחר שנתקל מספר פעמים בגילויי אנטישמיות, הוא מחליט לעלות לארץ ישראל. שמו מעוברת ליורם, והוא עובד בישראל כמורה מחנך ומורה למתמטיקה. יורם מתחתן נולדים לו בן ובת. למרות שידו נכרתה, יורם מסרב להשתמש ביד תותבת, שבלעדיה הסתדר במהלך כל המלחמה.

פרסום[עריכת קוד מקור | עריכה]

הספר תורגם לשפות רבות וזכה לפרסים רבים כגון:

  • פרס יד ושם לספרות ילדים ונוער לשנת 2003 על שם ברונו ברנד
  • פרס אנדרסן האיטלקי הניתן באיטליה לספר הטוב ביותר שיצא באיטליה ב 2003 בקטגוריית ספרים לבני 12 ומעלה
  • PRENIO CENTO 2003 – הפרס החשוב ביותר לספרות ילדים באיטליה
  • Mildred L. Batchelder award – פרס הספר המתורגם הטוב ביותר

הסרט[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – רוץ ילד, רוץ (סרט)

על בסיס עלילת ספר זה צולם סרט. הסרט צולם בבגרמניה ובמערב פולין, תוך שימוש לרוב בשחקנים פולנים. שחקנים: משה – איתי טיראן. שרוליק/יורק סטניאק: התאומים אנדז'יי וקאמיל טקאש. קצין האס אס – ריינר בוק. גברת הרמן – ג'ינט היין.[1][2]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]