דוקטור הו - דמויות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף רורי ויליאמס)
הדוקטור ומלוויו בעונה הרביעית של הסדרה המחודשת. (2008)
מימין לשמאל: דונה נובל (קתרין טייט), ג'ק הרקנס (ג'ון בארומן), מרתה ג'ונס (פרימה אג'ימן), הדוקטור ה-10 (דייוויד טננט), רוז טיילר (בילי פייפר), ג'קי טיילר (קאמיל קודורי), מיקי סמית (נואל קלארק) ושרה ג'יין סמית (אליזבת סליידן).

דוקטור הואנגלית: Doctor Who) היא סדרת טלוויזיה בריטית מז'אנר המדע הבדיוני שמופקת על ידי ה-BBC. בסדרה חייזר דמוי אדם, הרפתקן ומסתורי הידוע רק בכינוי "הדוקטור", אשר מטייל בזמן ובחלל ונלחם בכוחות הרשע. לדוקטור נלווים כמעט תמיד שותפים למסע. המלווה נועד כדי לספק לצופים דמות להזדהות איתה, ולקדם את העלילה על ידי כך שישאל שאלות ויסתבך בצרות. הדוקטור רוכש לו מלווים חדשים ונפרד ממלווים קודמים, חלקם חוזר לבתיהם ואחרים נשארים בעולם החדש אליו הגיעו, ואף בכמה מקרים בודדים, המלווה מת במהלך הסדרה.

הגדרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

המושג "מלווה" (Companion) נמצא בשימוש יותר מחוץ לסדרה, כלומר בקהילת המעריצים. בתוך הסדרה, המושג בקושי נמצא בשימוש והדוקטור לא נוהג להתייחס אל חבריו כ"מלווים", במיוחד לא בסדרה הקלאסית. המושג "עוזרת" (Assistant) הוא שהיה יותר בשימוש בימיה הראשונים של הסדרה, כך למשל תיאר הדוקטור הראשון את מלוותו דוֹדוֹ צ'פלט בפרק "מכונות מלחמה", וכך הבריגדיר הציג את ג'ו גרנט בפני הדוקטור השלישי בפרק "טרור האוטונים".

המושגים "מלווה" או "עוזרת" מעולם לא הוגדרו רשמית בתוך הנרטיב של הסדרה ולכן לפעמים קשה להגדיר מי נחשב\ת מלווה ומי לא. האם המלווה חייבת לטייל עם הדוקטור בטארדיס? אם כן, אז ליז שו לא נחשבת למלווה למרות שכיכבה בתפקיד ראשי לצד הדוקטור למשך עונה שלמה בשנת 1970. האם כדי להיחשב מלווה על הדמות להופיע ביותר מסיפור אחד? אם כן, אז מה מעמדם של אסטריד פת', ג'קסון לייק או ליידי כריסטינה, ששמות השחקנים שמגלמים אותם אף הופיעו בכתוביות הפתיחה? עוד דמויות שיש עליהן ויכוח הן שרה קינגדום, אשר הופיעה רק בסיפור אחד עם הדוקטור הראשון וג'קי טיילר, אשר הופיעה לאורך מספר פרקים, טיילה בטארדיס ואף עזרה לדוקטור העשירי להתאושש אחרי התחדשות.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בימיה הראשונים של דוקטור הו, תפקידן של הדמויות בתוך העלילה היה שונה ממה שמוכר לצופים כיום. במקור, הדוקטור היה דמות מסתורית עם כוחות ומניעים לא ברורים. הדמויות הראשיות של הסדרה היו למעשה המורים איאן צ'סטרטון וברברה רייט, שסיפקו לקהל דמויות אנושיות להזדהות עמן. תפקידו של איאן באופן ספציפי היה גם לשמש כגיבור-אקשן, שכן הדוקטור היה איש זקן. הדמות הרביעית הייתה סוזן, נכדתו של הדוקטור שסיפקה נקודת מבט לצופים הצעירים.

קרול אן פורד, אשר גילמה את סוזן, לא הייתה מרוצה מחוסר ההתפתחות של דמותה ועזבה את הסדרה בעונתה השנייה. דמותה של סוזן עזבה כשהתחתנה עם לוחם חופש ונשארה איתו לשקם את כדור הארץ במאה ה-22 אחרי פלישת דאלקים. מפיקי הסדרה החליפו את סוזן בדמותה של ויקי, נערה צעירה גם היא. כשאיאן וברברה עזבו את הסדרה, משבצת ה"גיבור-אקשן" אוישה על ידי המלווה החדש סטיבן טיילור. התבנית הזאת של "הדוקטור, בחורה צעירה וגבר גיבור" הייתה בשימוש לאורך שנות ה-60.

כשהתוכנית עברה לשידור בצבע בשנות ה-70, הפורמט השתנה; הדוקטור השתקע בכדור הארץ והדמויות סביבו היו קשורות לעבודתו בארגון יוני"ט (UNIT- Unified Intelligence Taskforce). הדוקטור השלישי, שהיה יותר פיזי ואקטיבי מקודמיו בתפקיד, ניכס אליו את תפקיד גיבור-האקשן והפך את המלווה הגברי למיותר. בעונה 11 של שנת 1970, התלוו אל הדוקטור המדענית ליז שו ובריגדיר לת'ברידג'-סטיוארט, כמו גם אנשי צוות נוספים מתוך יוני"ט כמו סמל ג'ון בנטון. ליז שו האינטלקטואלית הוחלפה בשנת 1971 בג'ו גרנט. כשהתוכנית חזרה להרפתקאות בזמן ובחלל, הפורמט השתנה שוב; יוני"ט המשיכו לתפקד כמעין בסיס-אם שהדוקטור חוזר אליו כשהוא בכדור הארץ, אך בהרפתקאות בחלל הדוקטור וג'ו היו צוות נפרד עם קשר משלהם- דוקטור ומלווה. התבנית הזאת של "הדוקטור ומלווה אחת" הפכה לדרך ממנה הסדרה סטתה רק לעיתים נדירות.

לעיתים נוסף גם מלווה זכר. (כדוגמת הארי סאליבן, אדריק, טורלוג, קפטן ג'ק ורורי ויליאמס) דמותו של הארי סאליבן, מלווה של הדוקטור הרביעי, נוצרה כאשר ההפקה תכננה ללהק לתפקיד הדוקטור איש מבוגר יותר. לבסוף התפקיד הלך לטום בייקר, בן 40 בזמנו, והתפקיד של הארי הצטמצם.

לקראת סוף העונה האחרונה של הדוקטור הרביעי בשנת 1981, הדוקטור טייל עם שלושה מלווים, (אדריק, ניסה וטיגן) שהמשיכו ללוות גם את הדוקטור החמישי. אדריק נכתב החוצה מהתוכנית (הדמות מתה, דרך נדירה בה מלווים עוזבים את התוכנית) ובתקופת הדוקטור השישי הוא חזר לטייל רק עם מלווה אחת.

בסדרה המחודשת הוצג הקונספט של "מלווה ראשית"; לדוקטור יש מלווה אחת, אך לפעמים מצטרפים אליהם מלווים נוספים אשר לא מקבלים את אותו הפוקוס שהמלווה הראשית מקבלת. כך למשל המלווה הראשית של הדוקטור התשיעי היא רוז טיילר, ומלווה משני הוא קפטן ג'ק הארקנס שהצטרף אליהם רק לפרקים האחרונים בעונה הראשונה.

ילדוּת, משפחה וחברים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בסדרה הקלאסית (1963-1989), החברים ובני המשפחה של החברים בקושי הוצגו בתוכנית וכמעט תמיד נשארו בחושך בנוגע לעיסוקו של הדוקטור ולטארדיס. יוצאים מן הכלל היו הופעתם הקצרה של בעלה לעתיד של סוזן, דייוויד; סבתא-רבה של דוֹדוֹ משנת 1572, אן; אבא של ויקטוריה, אדוורד; בעלה לעתיד של ג'ו, קליפורד; אבא של לִילה, סול ובעלה לעתיד, אנדרד; דודה של טיגן, ונסה, סבא שלה, אנדרו ובן דודהּ, קולין; אבא של ניסה, טרימאס ואמה החורגת, קאסיה; אביה החורג של פרי, הווארד; אמא של אייס (כתינוקת), אודרי; ואשתו השנייה של הבריגדיר, דוריס.

בסדרה המחודשת (2005-הווה) החברים ובני המשפחה של המלווים לרוב מוצגים בהרחבה, והם מודעים לאופי החיים של אהוביהם עם הדוקטור. הסדרה המחודשת גם הציגה מספר מלווים שקשורים למלווים אחרים, בין אם זה קשר דם או קשר נישואים. (סבא של דונה, וילפרד; בעלה של איימי, רורי; מיקי סמית ומרתה ג'ונס, שליוו את הדוקטור בזמנים שונים, נפגשו והתחתנו בהמשך; גרהאם אובריאן ונדכו החורג, ריאן סינקלייר.) מערכות יחסים שכאלו לא התקיימו בין מלווים בסדרה הקלאסית, למרות שנאמר בסדרה המחודשת שהמלווים המקוריים איאן צ'סטרטון וברברה רייט נישאו ושבן ופולי, מלווים של הדוקטור הראשון והשני, נשארו בקשר קרוב. בני משפחה של מלווים מהסדרה הקלאסית שלא הופיעו בעבר, הוצגו בסדרה המחודשת; בתו של הבריגדיר, קייט סטיוארט, הופיעה בסדרה; בספין-אוף "הרפתקאות שרה ג'יין" הופיעו הילדים המאומצים של שרה ג'יין, לוק וסקיי, ההורים שלה, אדי וברברה והנכד של המלווה לשעבר ג'ו גרנט, סנטיאגו.

עוד שינוי שהגיע עם הסדרה המחודשת הוא הצגת העבר של המלווים לפני פגישתם עם הדוקטור, לרבות תקופת הילדות שלהם. בסדרה הקלאסית, תרחיש שכזה מעולם לא התרחש. המלווים רוז טיילר, מיקי סמית, אדלייד ברוק, איימי פונד, רורי ויליאמס, ריבר סונג וקלרה אוסוולד, כולם הוצגו גם כילדים וגולמו על ידי שחקנים צעירים בסצנות פלאשבק. המלווים שרה ג'יין סמית וקפטן ג'ק הארקנס גם הם הוצגו כילדים בסדרות הספין-אוף שלהם.

אובדן המלווה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אחת הסיבות הנפוצות בגללן מלוות עזבו את הטארדיס בסדרה הקלאסית הייתה בשביל אהבה \ נישואים. (סוזן, ויקי, ג'ו, לִילה, פרי). עוד סיבה הייתה בשביל לעזור לאנשים בכוכב אחר (סטיבן, רומאנה, ניסה) או פשוט כי נמאס להם והם רצו לחזור הביתה. (איאן וברברה, בן ופולי, הארי, טיגן וראיין). לעיתים המלווים לא רצו לעזוב והופרדו מהדוקטור בכוח (ג'יימי, זואי, שרה ג'יין) אך תרחיש זה נהיה נפוץ יותר בסדרה המחודשת. (רוז, דונה, איימי ורורי, קלרה).

מות המלווה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לעיתים רחוקות מאוד מלווה נהרג במהלך מסעותיו עם הדוקטור. מקרים אלו הם:

  • קתרינה, מלווה של הדוקטור הראשון, פתחה מנעל אוויר והקריבה את עצמה למען הדוקטור.
  • שרה קינגדום, מלווה של הדוקטור הראשון, עברה תהליך הזדקנות מואץ שהיה תוצאת לוואי של פעולה של הדוקטור.
  • אדריק, מלווה של הדוקטור הרביעי והחמישי, נהרג בפיצוץ חללית שהייתה במסלול כבידתי סביב כדור הארץ.
  • קמיליון, רובוט ומלווה של הדוקטור החמישי, הושמד על ידי הדוקטור כהמתת חסד אחרי שהמאסטר השתלט עליו.
  • אסטריד פת', מלווה של הדוקטור העשירי, הקריבה את עצמה למען הדוקטור ונפלה אל מותה על סיפון חללית "הטיטאניק". הדוקטור החיה אותה באופן חלקי ושלח את האטומים שלה לטייל בכוכבים.
  • אדלייד ברוק, מלווה של הדוקטור העשירי, התאבדה כדי לשמר אירוע קבוע בזמן.
  • איימי פונד ורורי ויליאמס, מלווים של הדוקטור האחד עשר, נשלחו אחורה בזמן על ידי מלאך בוכה ומתו בשיבה טובה; רורי בגיל 82 ואיימי בגיל 87.
  • קלרה אוסוולד, מלווה של הדוקטור האחד עשר והשנים עשר, נהרגה בשוגג בעקבות פעולה של אשילדר (מייזי ויליאמס). הדוקטור נעזר באדוני הזמן כדי להחזיר אותה לחיים, אך מותה נותר אירוע קבוע בזמן אליו היא תהיה חייבת לחזור.

אדריק, איימי, רורי וקלרה הם המלווים ארוכי-הטווח היחידים שמתו במהלך הסדרה. כל השאר הם מלווים שהופיעו בסיפור אחד או שניים.

רשימת מלווים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הדוקטור הראשון[עריכת קוד מקור | עריכה]

ברברה (ג'קלין היל), סוזן (קרול אן פורד) ואיאן (ויליאם ראסל), המלווים הראשונים של הדוקטור ה-1.
מלווה שחקן/שחקנית עונות הערות
סוזן פורמן קרול אן פורד 1-2, 20 מופיעה בפרק אחד בעונה 20.
איאן צ'סטרטון ויליאם ראסל 1-2
ברברה רייט ג'קלין היל 1-2
ויקי מורין אובריאן 2-3
סטיבן טיילור פיטר פרבס 2-3
קתרינה אדריאן היל 3 מופיעה בשני סיפורים.
שרה קינגדום ג'ין מארש 3 מופיעה בסיפור אחד.
דוֹדוֹ צ'פלט ג'קי ליין 3
פולי אנקה ווילס 3-4
בן ג'קסון מייקל קרייז 3-4

הדוקטור השני[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'יימי מקרימון (פרייזר היינס), מלווה של הדוקטור ה-2.
מלווה שחקן/שחקנית עונות הערות
פולי אנקה ווילס 3-4
בן ג'קסון מייקל קרייז 3-4
ג'יימי מקרימון פרייזר היינס 4-6, 22 מופיע בסיפור אחד בעונה 22.
ויקטוריה ווטרפילד דבורה ווטלינג 4-5
זואי האריוט וונדי פדבורי 5-6

הדוקטור השלישי[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'ו גרנט (קייטי מאנינג), מלווה של הדוקטור ה-3.

הדוקטור השלישי בילה את רוב זמנו בגלות על כדור הארץ ובסיוע לארגון בשם יוני"ט, שמטרתו להתמודד עם איומים מהחלל החיצון.

מלווה שחקן/שחקנית עונות הערות
ליז שו קרוליין ג'ון 7
בריגדיר לת'ברידג'-סטיוארט ניקולס קורטני 7-11, 20 יוני"ט.
סמל ג'ון בנטון ג'ון לוין 7-11 יוני"ט.
ג'ו גרנט קייטי מאנינג 8-10
קפטן מייק ייטס ריצ'רד פרנקלין 8-11 יוני"ט.
שרה ג'יין סמית אליזבת סליידן 11, 20 מופיעה בפרק אחד עם הדוקטור השלישי בעונה 20.

הדוקטור הרביעי[עריכת קוד מקור | עריכה]

שרה ג'יין סמית (אליזבת סליידן), מלווה של הדוקטור ה-3 וה-4.
מלווה שחקן/שחקנית עונות הערות
שרה ג'יין סמית אליזבת סליידן 12-14
הארי סאליבן איאן מרטר 12, 13
לִילה לואיז ג'יימסון 14-15
קיי-9, דגם ראשון ג'ון ליסון (קול) 15
קיי-9, דגם שני ג'ון ליסון \ דייוויד בריירלי (קול) 16-18
רומאנה 1 מרי תם 16
רומאנה 2 ללה וורד 17-18
אדריק מתיו וואטרהאוס 18
ניסה שרה סאטון 18
טיגן ג'ובאנקה ג'נט פילדינג 18

הדוקטור החמישי[עריכת קוד מקור | עריכה]

טיגן (ג'נט פילדינג), מלווה של הדוקטור ה-4 וה-5.
מלווה שחקן/שחקנית עונות הערות
אדריק מתיו וואטרהאוס 19
ניסה שרה סאטון 19-20
טיגן ג'ובאנקה ג'נט פילדינג 19-21
ויסלור טורלוג מארק סטריקסון 20-21
קמיליון ג'רלד פלוד (קול) 20, 21 מופיע בשני סיפורים.
פרי בראון ניקולה בריאנט 21

הדוקטור השישי[עריכת קוד מקור | עריכה]

מלווה שחקן/שחקנית עונות הערות
פרי בראון ניקולה בריאנט 21-23
מל בוש בוני לנגפורד 23

הדוקטור השביעי[עריכת קוד מקור | עריכה]

מל (בוני לנגפורד), מלווה של הדוקטור ה-6 וה-7 ואייס (סופי אלדרד), מלווה של הדוקטור ה-7.
מלווה שחקן/שחקנית עונות הערות
מל בוש בוני לנגפורד 24
אייס סופי אלדרד 24-26

הדוקטור השמיני[עריכת קוד מקור | עריכה]

הופעתו הטלוויזיונית היחידה של הדוקטור השמיני הייתה בסרט שהופק בשנת 1996. הדוקטור השמיני מופיע בהרחבה בתסכיתי אודיו בהם יש לו מגוון גדול של מלווים.

מלווה שחקן/שחקנית עונות הערות
גרייס האלוויי דפני אשברוק דוקטור הו- הסרט (1996)

הדוקטור התשיעי[עריכת קוד מקור | עריכה]

הדוקטור התשיעי הוא הראשון שהופיע בעת המחודשת של הסדרה, שהחלה בשנת 2005. הסדרה היא המשך ישיר לסדרה הקלאסית, אבל ספירת העונות התאפסה.

מלווה שחקן/שחקנית עונות הערות
רוז טיילר בילי פייפר 1
אדם מיטשל ברונו לנגלי 1 מופיע בשני פרקים.
קפטן ג'ק הרקנס ג'ון בארומן 1

הדוקטור העשירי[עריכת קוד מקור | עריכה]

רוז טיילר (בילי פייפר), מלווה של הדוקטור ה-9 וה-10.

לדוקטור העשירי הייתה תקופה ארוכה ללא מלווה ארוך-טווח בה התלוו אליו אנשים לפרק אחד בלבד.

מלווה שחקן/שחקנית עונות הערות
רוז טיילר בילי פייפר 2, 4
מיקי סמית נואל קלארק 2, 4
דונה נובל קתרין טייט 3, 4 מופיעה בספיישל חג המולד בעונה 3.
מרתה ג'ונס פרימה אג'ימן 3, 4
קפטן ג'ק הרקנס ג'ון בארומן 3, 4
אסטריד פת' קיילי מינוג 4 מופיעה בספיישל חג המולד.
שרה ג'יין סמית אליזבת סליידן 4 מופיעה בשני פרקים.
ג'קסון לייק דייוויד מוריסי ספיישלים 2009 מופיע בספיישל אחד.
ליידי כריסטינה דה סוזה מישל ריאן ספיישלים 2009 מופיעה בספיישל אחד.
אדלייד ברוק לינדזי דאנקן ספיישלים 2009 מופיעה בספיישל אחד.
וילפרד מוט ברנרד קריבינס ספיישלים 2009

הדוקטור האחד עשר[עריכת קוד מקור | עריכה]

איימי פונד (קארן גילאן), מלווה של הדוקטור ה-11.
מלווה שחקן/שחקנית עונות הערות
איימי פונד קארן גילאן 5-7
רורי ויליאמס ארתור דארוויל 5-7
ריבר סונג אלכס קינגסטון 5-7 מופיעה לסירוגין.
קרייג אוונס ג'יימס קורדן 5, 6 מופיע בשני פרקים.
קלרה אוסוולד ג'נה קולמן 7

הדוקטור השנים עשר[עריכת קוד מקור | עריכה]

קלרה אוסוולד (ג'נה קולמן), מלווה של הדוקטור ה-11 וה-12.
מלווה שחקן/שחקנית עונות הערות
קלרה אוסוולד ג'נה קולמן 8-9
ריבר סונג אלכס קינגסטון 9 מופיעה בספיישל חג המולד בלבד.
נרדול מאט לוקאס 10
ביל פוטס פרל מקי 10

הדוקטור השלושה עשר[עריכת קוד מקור | עריכה]

יאז (מנדיפ גיל), גרהאם (ברדלי וולש) וריאן (טוסין קול), מלווים של הדוקטור ה-13.
מלווה שחקן/שחקנית עונות הערות
גרהאם אובריאן ברדלי וולש 11-12, 13 מופיע בספיישל אחד בעונה 13.
ריאן סינקלייר טוסין קול 11-12
יסמין (יאז) קאן מנדיפ גיל 11-13
קפטן ג'ק הרקנס ג'ון בארומן 12 מופיע בשני פרקים.
דן לואיס ג'ון בישופ 13
אייס סופי אלדרד 13 מופיעה בספיישל אחד בעונה 13.
טיגן ג'ובאנקה ג'נט פילדינג 13 מופיעה בספיישל אחד בעונה 13.

הדוקטור הארבעה עשר[עריכת קוד מקור | עריכה]

מלווה שחקן/שחקנית עונות הערות
דונה נובל קתרין טייט ספיישלים 2023

הדוקטור החמישה עשר[עריכת קוד מקור | עריכה]

מלווה שחקן/שחקנית עונות הערות
רובי סאנדיי מילי גיבסון 14