רייצ'ל גרין

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
רייצ'ל קארן גרין
Rachel Karen Green
תוכנית טלוויזיה חברים
הופעה ראשונה עונה 1 פרק 1: "פיילוט"
הופעה אחרונה עונה 10 פרק 18: "האחרון"
מספר הופעות 236 פרקים
יוצרים דייוויד קריין עריכת הנתון בוויקינתונים
גילום הדמות ג'ניפר אניסטון
מידע
כינויים רייצ', גרין, ריי-ריי, פאמפקין
תאריך לידה 5 במאי 1969
מקצוע מלצרית בסנטרל פרק (עונות 1–3)
עוזרת במותג אופנה (עונה 3)
מוכרת בבלומינגדיילס (עונות 3–5)
מנהלת בראלף לורן (עונות 5–10)
דת יהדות
אזרחות אמריקאית
דמויות קשורות
משפחה ד"ר לאונרד גרין (אבא)
סנדרה גרין (אמא)
ג'יל גרין (אחות)
איימי גרין (אחות)
אמה גרין גלר (בת)
רוס גלר (בעל; 1999–1999)
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

רייצ'ל קארן גריןאנגלית: Rachel Karen Green; נולדה ב-5 במאי 1969) היא דמות בדיונית בקומדיית המצבים האמריקאית חברים (1994–2004). הדמות מגולמת על ידי ג'ניפר אניסטון, אשר קיבלה פרס אמי, פרס גילדת שחקני המסך ופרס גלובוס הזהב על תפקידה בסדרה.

תפקיד[עריכת קוד מקור | עריכה]

רייצ'ל גרין מופיעה לראשונה בסדרה בפרק הפיילוט, כשהיא רצה אל תוך בית הקפה "סנטרל פרק" בשמלת כלה ספוגת מי גשם לאחר שברחה מחתונתה עם בארי פרבר, אורתודנט עשיר, משום שהבינה שהיא לא באמת אהבה אותו. היא מוצאת את מוניקה גלר, האדם היחיד שהיא מכירה בניו יורק, ומוניקה מאפשרת לרייצ'ל לגור איתה. רייצ'ל מתיידדת עם ידידיה של מוניקה - פיבי בופה, צ'נדלר בינג וג'ואי טריביאני, ועם אחיה של מוניקה - רוס גלר, שנשא רגשות אהבה נכזבת כלפי רייצ'ל מאז לימודיהם המשותפים בתיכון. רייצ'ל מתחילה לבסס את חייה העצמאיים ולעבוד כמלצרית בבית הקפה. על אף שהיא רשלנית בעבודתה, גאנת'ר, מנהל בית הקפה, ממשיך להעסיק אותה משום שהוא מאוהב בה.

בסוף העונה הראשונה מגלה רייצ'ל שרוס אוהב אותה ושהיא אוהבת אותו, אך רוס פותח במערכת יחסים עם אישה בשם ג'ולי. עם זאת, לבסוף הוא בוחר ברייצ'ל על פני ג'ולי והם מתחילים לצאת. באמצע העונה השלישית היחסים ביניהם מתחילים להתדרדר משום שרייצ'ל מוצאת עבודה ברשת החנויות בלומינגדיילס ומשקיעה זמן רב בעבודתה. היא מחליטה שהיא ורוס צריכים "לקחת הפסקה" מהיחסים ביניהם. רוס מפרש זאת כפרידה ושוכב עם אישה אחרת, מה שגורם לרייצ'ל להצהיר שהיא נפרדת ממנו סופית. עם זאת, השניים ממשיכים להחזיק ברגשות אחד כלפי השני. בעונה הרביעית מתארס רוס עם אישה בריטית בשם אמילי, אך בחתונתם הוא מחליף את שמה של אמילי בשמה של רייצ'ל במהלך אמירת נדרי הנישואים. הוא מתגרש לבסוף מאמילי משום שהיא מוכנה לשמור על מערכת היחסים ביניהם רק אם יסיים את ידידותו עם רייצ'ל.

בעונה החמישית מתחילה רייצ'ל לעבוד בחברת פולו ראלף לורן. היא ורוס מתחתנים בלאס וגאס מתוך שכרות בסוף העונה, ומתגרשים בעונה השישית. בעונה השביעית רייצ'ל שוכבת עם רוס פעם אחת ונכנסת להריון. בעונה השמינית נולדת בתם, אמה, אותה הם מחליטים לגדל במגורים משותפים. בעונה התשיעית פותחת רייצ'ל ברומן עם ג'ואי, אך השניים נפרדים בתוך זמן קצר. בסוף העונה העשירית מקבלת רייצ'ל הזדמנות לעבוד בחברת לואי ויטון בפריז, אך מוותרת עליה לטובת חידוש מערכת היחסים עם רוס.

בסדרת הבת של "חברים", "ג'ואי", נרמז שרייצ'ל ורוס התחתנו שוב.

משפחה[עריכת קוד מקור | עריכה]

צ'ארלס בינג
(קת'לין טרנר)
 
נורה טיילר בינג
(מורגן פיירצ'יילד)
ג'ק גלר
(אליוט גולד)
 
ג'ודי גלר
(כריסטינה פיקלס)
לאונרד גרין
(רון ליבמן)
 
סנדרה גרין
(מרלו תומאס)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
צ'נדלר בינג
(מת'יו פרי)
 
מוניקה גלר
(קורטני קוקס)
 
קרול וויליק
(ג׳יין סיבט)
 
רוס גלר
(דייוויד שווימר)
 
רייצ'ל גרין
(ג'ניפר אניסטון)
 
איימי גרין
(כריסטינה אפלגייט)
 
ג'יל גרין
(ריס וית'רספון)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
ג'ק בינג
 
אריקה בינגבן
 
אמה

רייצ'ל היא הצעירה מבין ששת הדמויות הראשיות ב"חברים". היא גדלה כבת מפונקת למשפחה יהודית עשירה בלונג איילנד, ניו יורק.[1][2] אביה, לאונרד גרין, הוא רופא, ואמה, סנדרה, היא עקרת בית. למרות שחיי הנישואין של הוריה לא היו מאושרים, הם לא התגרשו עד העונה השנייה משום שהדבר לא היה מקובל בחברה. לרייצ'ל יש שתי אחיות: ג'יל, המפונקת יותר, ואיימי, שנוטה להיות ממורמרת וחסרת רגישות.

פיתוח הדמות[עריכת קוד מקור | עריכה]

כתיבה[עריכת קוד מקור | עריכה]

כותבי הסדרה, מרתה קאופמן ודייוויד קריין, תכננו בתחילה שהזוג המרכזי בסדרה יהיה ג'ואי ומוניקה. לאחר הצלחת הפיילוט, שבו נרמז לראשונה על היחסים הרומנטיים בין רייצ'ל לרוס, ולאחר שהבחינו בכימיה בין אניסטון לשווימר,[3] החליטו קאופמן וקריין שהסדרה כולה תהיה תלויה במערכת היחסים ביניהם. קריין הודה כי שמירת העניין של הצופים במערכת היחסים הזו הייתה מאתגרת.[4]

מערכת היחסים בין רייצ'ל לג'ואי נוצרה משום שהכותבים רצו לעכב את חידוש יחסיה של רייצ'ל עם רוס. צוות השחקנים מחה בתחילה על הרעיון, מחשש שריצ'ל, ג'ואי ורוס יהפכו לדמויות בלתי אהודות. בכתיבת פרק הסיום של הסדרה, סיפרו הכותבים, הדבר היחיד שהם ידעו בוודאות היה שעליהם לאחד את רוס ורייצ'ל. הם שקלו לתת לסדרה סוף פתוח שרק ירמוז לאפשרות של חידוש מערכת היחסים, אך לבסוף החליטו "לתת לקהל את מבוקשו".

בריאיון לשבועון הבריטי "Jewish Telegraph", הצהירה מרתה קאופמן כי רייצ'ל היא יהודיה.[5] היא סיפרה שהכותבים ראו ברייצ'ל דמות יהודיה מההתחלה, משום ש"אי אפשר ליצור דמות עם השם 'רייצ'ל גרין' בלי לעשות כבר מההתחלה כמה בחירות לגבי הדמות".[2]

ליהוק[עריכת קוד מקור | עריכה]

דמותה של רייצ'ל הייתה האחרונה שלוהקה.[3] התפקיד הוצע לטיאה ליאוני, אך היא סירבה לשחק בסדרה. קורטני קוקס נבחרה בתחילה לגלם את דמותה של רייצ'ל, אך העדיפה לגלם את מוניקה.[4] ג'ניפר אניסטון לוהקה לתפקיד לבסוף, אך היא הייתה עסוקה בצילומי סדרת טלוויזיה נוספת, "Muddling Through" (אנ'), מה שגרם למפיקי "חברים" לשקול ללהק את הדמות מחדש. לבסוף בוטלה "Muddling Through" לאחר שלושה חודשים בלבד, ואניסטון נשארה בתפקיד. קריין שיבח את משחקה של אניסטון באומרו שהיא "הפיחה חיים בדמות קשה", משום ש"בידיים הלא נכונות רייצ'ל קצת מעצבנת ומפונקת ולא נעימה".

השפעה[עריכת קוד מקור | עריכה]

רייצ'ל היא אחת הבולטות והידועות שהוצגו בסדרות שנעשו בשנים האחרונות בבחינת קו עלילתי של התקדמות בחיים תוך השגת עצמאות. כבר בתחילת הסדרה מוצגת דמותה במצב של בריחה מחיים קודמים מבית הוריה ומנישואים עם גבר מבוסס שעמד לממן אותה, כשהיא משיגה עבודה כמלצרית ועוברת לגור בדירה עם שותפה, אולם עדיין אינה יודעת לעשות דברים בסיסיים כמו כביסה. בעונה השלישית נוצר מפנה שני גדול בחיי הדמות במעבר לעבודה בתחום האופנה, ובעונות שלאחר מכן מתרחשים קידומים נוספים לתפקידים בכירים יותר יחד עם מעבר לחברות אופנה גדולות יותר. בסוף העונה השמינית חל המפנה הגדול בחיי הדמות כשהיא הופכת לאמא, אולם עדיין מלאה בחששות ולומדת כיצד לטפל בצרכים הבסיסיים של תינוק. לקראת סוף הסדרה היא כבר אם אחראית ובפרקים האחרונים אף מתכננת לעבור לגור לבד עם ביתה הרחק, על רקע הצעת עבודה אטרקטיבית של חברת אופנה גדולה בפריז, מה שמציג אותה בשיא הקריירה שלה. כך גם מתוארת רייצ'ל במאמרים המסכמים את הסדרה ואת אפיון הדמויות, כ"ילדה הקטנה של אבא" בתחילה, שעם הצטרפותה לשאר דמויות "החברים" שבעיר נפתחת עלילת הסדרה, וכמישהי הנתונה בפני ההחלטה בין קידום נוסף של הקריירה שלה לבין חיי משפחה בהישארות עם אבי הבת שלה, גם כדמות המרכזית בעלילה הראשית שחותמת את הסדרה כולה.[6]

עוד השפעה שנקשרת בדמות היא תספורת חדשנית שהייתה לשחקנית בעונות הראשונה והשנייה של הסדרה, אשר הפכה למודל לחיקוי בקרב נשים רבות ברחבי ארצות הברית ובמקומות נוספים ונחשבת לתספורת המבוקשת ביותר בהיסטוריה; דווח כי קרוב ל-11 מיליון נשים הסתפרו באותו סגנון.[7] התופעה כונתה "תספורת רייצ'ל" או "הרייצ'ל".[8] לתספורת יש גם אזכורים בסדרות טלוויזיה אחרות. למשל, באחד מפרקי הסדרה "אבא חורג אמא חורגת", שהופק בתקופה זו, אמרה דמות של ספר כי כל הנשים שבאות למספרה מבקשות להסתפר כמו רייצ'ל.

באחד מפרקי העונה השנייה מקטרת רייצ'ל לבן זוגה רוס על כך שאימה מנסה לחקות את עצמאותה כאשר עזבה את אביה במטרה לחיות לבד, וכך היא מתייחסת לכברת הדרך שעשתה דמותה שלה מאז תחילת עלילת הסדרה. בנוסף היא ממשיכה ואומרת לרוס באותו הקשר לגבי אימה: "היא לא יכלה פשוט להסתפק בהעתקת התספורת שלי?" ברמיזה לכך שהתספורת כבר הייתה ידועה כמודל לחיקוי עבור נשים רבות באמצע הפקת העונה השנייה.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Sandy Rashty, The point is: could Friends be any more Jewish?, ‏4 ביוני 2021
  2. ^ 1 2 Arielle Kaplan, 21 Jewish Facts About ‘Friends’ You Should Know, Kveller, ‏26 במאי 2021
  3. ^ 1 2 Tabatha Leggett וRobin Edds, 61 Things You Probably Didn't Know About "Friends", BuzzFeed, ‏22 ביולי 2014
  4. ^ 1 2 William Keck, Friends: A 20th Anniversary Oral History, Television Academy, ‏16 בספטמבר 2014
  5. ^ "Written off but she co-created Friends". Jewish Telegraph. נבדק ב-3 באפריל 2015. And Marta, 54, confirmed that only Rachel Green (Jennifer Aniston) is Jewish according to halachic law. {{cite web}}: (עזרה)
  6. ^ סקירת הסדרה והדמויות באתר האינטרנט של רשת השידור BBC
  7. ^ Jennifer Aniston’s Rachel Green Haircut - The Most Requested Hairstyle Of All Time
  8. ^ Jennifer Aniston Hairstyles