רנאן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
רנאן
Renens
סמל רנאן
סמל רנאן
סמל רנאן
קטע מבית משותף ברנאן
קטע מבית משותף ברנאן
קטע מבית משותף ברנאן
מדינה שווייץשווייץ שווייץ
קנטון וו (קנטון)וו (קנטון) וו
מחוז הלוזאנאים המערביים
ראש העיר מריאן אוגנן
עיר אם לוזאן
שפה רשמית צרפתית
שטח כ−3 קמ"ר
גובה 415 מטרים
אוכלוסייה
 ‑ בעיר 20,927 (31 בדצמבר 2018)
קואורדינטות 46°32′07″N 6°35′23″E / 46.53528°N 6.58971°E / 46.53528; 6.58971 
www.renens.ch

רנאןצרפתית: Renens) הוא פרוור של העיר לוזאן שבשווייץ, המשמש למעשה כ"רובע המהגרים" של העיר. לפי תוצאות המפקד של שנת 2014, כ-42% מתושבי רנאן לא נולדו בשווייץ, ולכ-50% מהם יש אזרחות זרה.

ברנאן וסביבתה הקרובה פועלות עמותות סיוע רבות, כגון עמותת צבא הישועה, עמותה המחזיקה ספרייה עם ספרי ילדים בשפות רבות, ועמותה המשאילה צעצועים. בפרוור נמצאת גם המכללה לעיצוב של לוזאן. אחד מבתי האחוזה העתיקים של היישוב מכונה בפי התושבים "הטירה של רנאן".

מאז 2006, ראש העיר היא מריאן אוגנן (Marianne Huguenin) ממפלגת POP ‏(Parti ouvrier et populair).

גאוגרפיה ודמוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

רנאן מוכר כרשות מקומית ויש לו רצף של שטח בנוי עם העיר לוזאן מחד ועם פרוורים אחרים שלה, המוכרים אף הם כרשויות מקומיות, משאר הכיוונים. רנאן משתייך למחוז "הלוזאנאים המערביים", שבקנטון וו ומנהלת המחוז יושבת בו. רנאן הוא היישוב המאוכלס ביותר באותו מחוז - מתוך כ-72,000 תושבי שמונה הרשויות המקומיות שבמחוז, כ-20,500 הם תושבי רנאן.

גודלו של השטח המוניציפלי של רנאן הוא כשלושה קילומטרים מרובעים, ובניגוד לפרוורים הסמוכים לו, המקצים שטחים רבים יחסית ליערות ולשדות חקלאיים, כ-95% משטחו הוא שטח בנוי. בניגוד לפרוורים השכנים, יש ברנאן גם מעט מאוד קוטג'ים והרבה בתים משותפים. מחיר הדיור בו זול יחסית לרשויות המקומיות השכנות, אם כי הוא עדיין יקר. אחת הסיבות ליוקר הדיור היא מיעוט התחלות הבנייה באזור. סיבה נוספת היא השימוש המקובל בקונסיירז', בבתים משותפים בשווייץ. מעבר לזאת, רבות מהדירות בפרוור הן דירות בשכירות - בשווייץ, קניית דירה מותרת רק לאזרחי שווייץ.

רנאן הוא היישוב המחזיק את השיא השווייצרי באחוז התושבים, שלא נולדו בתוך שווייץ.

תחבורה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לרכבת של חברת הרכבות הפדרלית השווייצרית יש תחנה מרווחת ברנאן, עם מרווח תמרון לרכבות ואפשרות חניה לרכבות. אולם רק רכבות בין-עירוניות, שאינן רכבות אקספרס, עוצרות בה. תושבי הפרוור שרוצים לנסוע למרחקים ארוכים במיוחד מגיעים בתחבורה הציבורית המקומית אל תחנת הרכבת של לוזאן. קו M1 של הרכבת הקלה של לוזאן דרך רנאן ואל הפרוור מגיעה גם מערכת האוטובוסים המקומית של לוזאן, כולל קו אוטובוס מפרקי-חשמלי.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שם המקום בו נמצא כיום היישוב, מוזכר בספרות כבר במאה התשיעית. אולם היישוב עצמו התפתח מכפר קטן לעיר, רק יותר מאוחר - בסוף המאה ה-19 ובתחילת המאה ה-20. העיר התפתחה סביב תחנת הרכבת של רנאן - תחנה שהייתה נחוצה לתמרון הרכבות בין איוורדון-לה-בן ובין מורז'.

ב-11 או ב-12 ביוני 1940 הופצצה בטעות תחנת הרכבת של רנאן בידי חיל האוויר הבריטי. באותו לילה הופצצה בטעות גם העיר ז'נבה, במסגרת שגיאת ניווט של הטייסים, באותה המשימה. ברנאן נהרגו שני אנשים והיו מספר פצועים. ממשלת בריטניה התנצלה ושילמה פיצויים על התקרית.

במחצית הראשונה של המאה העשרים היו ברנאן מפעלים גדולים.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך זה הוא קצרמר בנושא יישובים בשווייץ. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.