שחפית ורדרדת

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןשחפית ורדרדת
זוג שחפיות ורדרדות בפוארטו ריקו
זוג שחפיות ורדרדות בפוארטו ריקו
מצב שימור
conservation status: least concernנכחדנכחד בטבעסכנת הכחדה חמורהסכנת הכחדהפגיעקרוב לסיכוןללא חשש
conservation status: least concern
ללא חשש (LC)‏[1]
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: עופות
סדרה: חופמאים
תת־סדרה: שחפאיים
משפחה: שחפיים
סוג: שחפית
מין: שחפית ורדרדת
שם מדעי
Sterna dougallii
מונטגיו, 1813
תחום תפוצה
מפת התפוצה של שחפית ורדרדת; סגול - יציבה, כחול - חורפת ומשוטטת, כתום - מקייצת ומקננת

מפת התפוצה של שחפית ורדרדת

  יציבה
  מקייצת ומקננת
  חורפת ומשוטטת
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

שחפית ורדרדת (שם מדעי: Sterna dougallii) היא מין של עוף ים מהסוג שחפית. בישראל היא מזדמנת נדירה ביותר עם שלוש תצפיות ממפרץ אילת, בשנים 1982, 1987 ו-1989.[2]

טקסונומיה ואטימולוגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

חוקר הטבע האנגלי ג'ורג' מונטגו תיאר את המין בשנת 1813.[3] מבחינה גנטית, היא קשורה באופן הדוק ביותר לשחפית טרה (אנ'), כשהאב הקדמון המשותף מהווה שושלת אחות לשחפית סומטרה (אנ').[4]

השם המדעי של הסוג Sterna מגיע מאנגלית עתיקה מהשמות Stern, Steam או Starn שניתנו למרומית השחורה (מתבסס על “Sterna” שטבע קונרד גסנר ב-1555). שם המין הספציפי dougallii מנציח את הרופא והאספן הסקוטי ד"ר פיטר מקדוגל (1777–1814).[5]

תת-מינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

למין זה יש חמישה תת-מינים, הנבדלים בעיקר בצבע המקור ובפרטי ניצוי קטנים:[6][7]

  • S. d. dougallii (ג'ורג' מונטגו, 1813) - מקנן באיים וחופים של צפון האוקיינוס האטלנטי, וחורף מדרום לאיים הקריביים ובמערב אפריקה. הן אצל האוכלוסיות האירופיות והן באלו מצפון אמריקה נצפו ירידות איטיות, אם כי צעדי שימור פעילים הפכו את הירידה בשנים האחרונות בכמה מושבות, בעיקר באי רוקאביל שליד חופי דבלין, אירלנד, המחזיק כעת ברוב אוכלוסיית אירופה (כ-1200 זוגות).
  • S. d. korustes (אלן אוקטביאן הום, 1874) - יציב באיים באזורים הטרופיים של האוקיינוס ההודי במזרח אפריקה ומדגסקר. בעל יותר צבע אדום במקור.
  • S. d. bangsi (גרגורי מטיוס, 1912) - יציב באיים באזורים הטרופיים במזרח אוקיינוס ההודי דרך מערב האוקיינוס השקט עד יפן.
  • S. d. gracilis (ג'ון גולד, 1845) - מקנן באוסטרליה ובקלדוניה החדשה, ארוך מקור וקצר כנפיים ביחס לתת-מינים האחרים.
  • S. d. arideensis (גרגורי מטיוס, 1912) - צפון-מערב האוקיינוס ההודי.

כמה מחברים הציעו שיש לשמר רק שלושה תת-מינים: arideensis, gracilis ו-dougallii.[8] [9]

תיאור[עריכת קוד מקור | עריכה]

מגוון מופעים במגדיר קרוסלי

זוהי שחפית קטנה-בינונית, באורך 33–36 ס"מ ומוטת כנפיים של 67–76 ס"מ. ניתן לבלבלה עם שחפית ים, שחפית הקוטב, ושחפית שחורת-מקור הגדולה ממנה; אך בעלת ניצוי דומה. לשחפית הורדרדת מקור חד ודק בצבע שחור, עם בסיס אדום המתפשט במהלך עונת החיזור, שהוא נרחב יותר באוכלוסיות הטרופיות ושל חצי הכדור הדרומי. היא בעלת כנפיים קצרות יותר ובעלת חבטות כנפיים מהירות יותר מאשר שחפית ים או קוטב. העל-כנף אפור בהיר ואילו חלקיה התחתונים לבנים; שחפית זו נראית בהירה למדי בתעופה, כמו שחפית שחורת-מקור קטנה, אם כי אברות התעופה החיצוניות ביותר מתכהות במהלך הקיץ. לבוגרים יש זנב ממוזלג ארוך וגמיש ורגליים כתומות-אדומות. בקיץ, החלקים התחתונים של הבוגרים מקבלים גוון ורדרד שמעניק לשחפית זו את שמה.

בחורף, המצח הופך לבן והמקור לשחור. לשחפיות ורדרדות צעירות יש מראה "קשקשי" בדומה לשחפיות שחורות-מקור צעירות, אבל לעומתן כיפתן השחורה מלאה יותר.

קולות[עריכת קוד מקור | עריכה]

קריאותיה של השחפית הורדרדת הן "צ'וויט" אופייני מאוד, המזכיר את אלו של ביצנית אדומת-רגל, די נבדל משאר השחפיות.

התנהגות ואקולוגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

תזונה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בדומה לשחפיות אחרות בסוג, שחפית ורדרדת ניזונה על-ידי צלילה אחר דגים, כמעט תמיד מהים. היא הרבה יותר ימית מאשר קרובותיה, ורק לעיתים נדירות מבקרת בלגונות מים מתוקים על החוף; בעיקר כדי לרחוץ ולא לדוג במים מתוקים. בניסיונות דיג היא לרוב תצלול ישירות, ולא בשיטת "הריחוף ההדרגתי" המועדפת על שחפית הקוטב. הזכר נוהג להציע דגים לנקבה כחלק מתצוגת החיזור.

בניגוד לשחפיות אחרות, השחפית הורדרדת חוטפת מזון לעופות ים אחרות, במושבות בריטיות לרוב מתוכי ים אטלנטי. הרגל זה מגביר מאוד את יכולת איסוף המזון שלהן במזג אוויר גרוע כאשר דגים שוחים עמוק יותר, מחוץ להישג ידן של צלילות השחפיות, אך בהישג ידם של תוכיי הים, המיטיבים יותר לצלול.

קינון[עריכת קוד מקור | עריכה]

מין זה מקנן במושבות בחופים ובאיים, לפעמים עם עופות ים אחרים. באזור אוסטרליה, השחפית הורדרדת תועדה מקנננת לצד שחפיות סומטרה, שחפיות בנגליות, שחפיות צהובות-מקור, שחפיות אוסטרליות (אנ'), שחפיות רסן ושחפים כסופים.[10] היא בונה תא הקן בשקע בקרקע, לרוב חשוף או מתחת לצמחייה צפופה, ומטילה ביצה אחת או שתיים (לעיתים נדירות שלוש). היא פחות מגוננת על הקן ועל הצאצאים שלה בהשוואה לשחפיות לבנות אחרות, ולעיתים קרובות מסתמכת על נוכחות שחפיות הקוטב ושחפיות ים סביב המושבה כדי שימנעו קרבת טורפים אליהם. לעיתים נדירות, במושבות קטנות יותר, הן עשויות להזדווג עם מיני שחפיות אחרים אלה.

ידוע כי עיטמים לבני-גחון ושחפים כסופים טורפים ביצים וגוזלים וכן אולי גם עם ארנריות, חולדה מצויה והמין חומט המלך (אנ').[10]

סטטוס[עריכת קוד מקור | עריכה]

שחפית ורדרדת על בול מסיישל, 1989

למין זה טווח תפוצה נרחב ואוכלוסייה גדולה. על אף שמגמות האוכלוסייה העולמיות אינן ידועות, הוא אינו מוגדר כמתקרב לסף פגיעות, ומסווג ברמת סיכון "ללא חשש" על-ידי האיגוד הבינלאומי לשימור הטבע ומשאבי הטבע (IUCN). בשנת 2015 הוערך כי האוכלוסייה העולמית מונה כ-200,000–220,000 פרטים.[11]

בסוף המאה ה-19, שחפיות אלו ניצודו בשל נוצותיהן ששימשו לקישוט כובעים. לאחרונה, מספרן ירד באזורים מסוימים עקב תחרות מוגברת וטריפה של שחפים גדולים, שמספרם גדל בתקופה האחרונה. מין זה, נכון לשנת 2019, הוא עוף הים המקנן הנדיר ביותר בבריטניה.[12]

המושבה האירופית הגדולה ביותר, המהווה יותר מ-75% מהאוכלוסייה האירופית, נמצאת באירלנד, באי רוקביל שבמחוז דבלין. בשנת 2013, 1,213 זוגות קיננו ברוקאביל. המושבה באגם ליידי'ס איילנד, מחוז וקספורד, גם היא בעלת חשיבות מכרעת, כאשר 155 זוגות מקננים שם בשנת 2013.[13]

הודות לאתרי הקינון המוצנעים בחלקם, אספקת תיבות קינון הוכיחה הצלחה דרמטית בשימור, כשהשחפיות מסתגלות אליהן בקלות רבה. זה מביא לעלייה בפרודוקטיביות הרבייה עם ההגנה שניתנת לצעירים מפני עופות טורפים כמו שחפים צפוניים. במושבה אחת באי קוקט, נורת'מברלנד, האוכלוסייה עלתה מ-25 זוגות (1997) ל-92 זוגות (2005) לאחר שסופקו תיבות. אמצעים דומים ננקטו במושבות השחפיות של אנגלסי יחד עם פינוי צמחייה, במיוחד חלמיות. בשנת 2018, לראשונה מזה יותר מעשור, זוג הוציא שני אפרוחים בסקריס (אנ'), מחוץ לאנגלסי, לאחר פרויקט של RSPB במהלך שנים קודמות שכלל שמירה, תיבות קינון חדשניות שהוצבו באופן אסטרטגי מסביב לאיים יחד עם פתיונות המשמיעים הקלטות של השחפית הורדרדת קריאות ודגמי עץ בעבודת יד.[12]

באנגליה סומנה השחפית הורדרדת להגנה במסגרת תוכנית הפעולה הלאומית למגוון ביולוגי של הממשלה הרשמית. אחת הסיבות העיקריות שניתנו בתוכנית הבריטית לאיום על המין היא התחממות כדור הארץ, שיוצרת שינוי בחלוקת הפרופיל האנכי עבור מיני הדגים המהווים את מקור המזון שלה. השחפית הורדרדת היא אחד המינים עליהם חל ההסכם לשימור עופות מים נודדים אפריקאים-אירו-אסייתים (AEWA).

שירות חיות הבר הקנדי סיווג את השחפית הורדרדת כמין מאוים. משרד הפנים של ארצות הברית סיווג את האוכלוסייה צפון-מזרחית בסכנת הכחדה ואת האוכלוסייה הקריבית כמאוימת.[14]

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא שחפית ורדרדת בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ שחפית ורדרדת באתר הרשימה האדומה של IUCN
  2. ^ The Israeli Birding Website - birds of Israel checklist, www.israbirding.com
  3. ^ Montagu, George (1813). "Tern-Roseate Sterna dougallii". Supplement to the Ornithological Dictionary, or Synopsis of British Birds. Exeter, England: Printed by S. Woolmer.
  4. ^ Bridge, Eli S; Jones, Andrew W; Baker, Allan J (2005). "A phylogenetic framework for the terns (Sternini) inferred from mtDNA sequences: implications for taxonomy and plumage evolution" (PDF). Molecular Phylogenetics and Evolution. 35 (2): 459–469. doi:10.1016/j.ympev.2004.12.010. PMID 15804415. אורכב מ-המקור (PDF) ב-2011-04-19.
  5. ^ Jobling, James A (2010). The Helm Dictionary of Scientific Bird Names. London: Christopher Helm. p. 139. ISBN 978-1-4081-2501-4.
  6. ^ ITIS - Report: Sterna dougallii, www.itis.gov (באנגלית אמריקאית)
  7. ^ Roseate Tern, Sterna dougallii Montagu, 1813, Observation.org
  8. ^ Gochfeld, M. & Burger, J. 1996.
  9. ^ Tree, AJ (2005) The known history and movements of the Roseate Tern Sterna dougallii in South Africa and the western Indian Ocean.
  10. ^ 1 2 Department of the Environment (2015). "Sterna dougallii — Roseate Tern". Species Profile and Threats Database. Canberra, Australian Capital Territory: Department of the Environment, Water, Heritage and the Arts, Australian Government. נבדק ב-15 באוגוסט 2015. {{cite web}}: (עזרה)
  11. ^ Roseate Tern (Sterna dougallii) - BirdLife species factsheet, datazone.birdlife.org
  12. ^ 1 2 "Celebrating recent successes around Wales - RSPB Cymru Blog - We love Wales! - the RSPB Community".
  13. ^ Annual Report of the Irish Rare Birds Breeding Panel 2013
  14. ^ Nisbet, Ian C.; Gochfeld, Michael; Burger, Joanna (2014). "Roseate Tern". Birds of North America Online. Ithaca, New York: Cornell Lab of Ornithology. נבדק ב-15 באוגוסט 2015. {{cite web}}: (עזרה)