שיחה:ניקולס קרוז

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
הוספת נושא
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תגובה אחרונה: לפני 9 חודשים מאת InternetArchiveBot בנושא בעיה בקישורי ארכיון בערך (אוגוסט 2023)

איחוד[עריכת קוד מקור]

אינני מוצא הצדקה לערך עצמאי ונפרד על הרוצח, כאשר יש ערך אודות הטבח. יוניון ג'ק - שיחה 01:19, 12 ביולי 2023 (IDT)תגובה

היחס בין הערכים שקול לזוגות דומים כגון יגאל עמיר-רצח יצחק רבין, ברוך גולדשטיין-טבח מערת המכפלה, אדולף היטלר-השואה, וכיוצא בזאת. די בכך כדי להצביע על קיומם של תקדימים קטנים וגדולים כאחד לקיומם של ערכים מסוג מפגע-פיגוע. עצם היותו של מושא הערך אמריקאי, ובמילים אחרות אינו ישראלי, בהחלט אינה סיבה מספקת כדי לפגוע בחשיבותו העצמאית, גם אם במבט ראשון הדבר נראה לצופה התמים כמרוחק או מיותר.
אם לא הייתי ברור עד כה, אני מתנגד לאיחוד הערכים. הערך על הטבח (גם אם הוא דל במצבו הנוכחי) אמור לספק רקע קצר אודות האירועים שקדמו לו, לתאר את מהלכו, לספק מידע תמציתי אודות המפגע, לציין את שמות הנספים, ולבסוף להציג את ההשפעות להן הוביל, הן חברתית הן פוליטית. הערך על המפגע אמור ללמד אותנו אודות רקעו של האדם העומד מאחוריו, על ההיבטים הפסיכולוגיים והקרימינולוגיים שהובילו אותו למעשיו, ולהסתיים בתיאור גורלו ועונשו, שהרי ”רק כאשר נדע מה גורם לנו לחלות, נוכל לקוות למצוא תרופה”.
קצת מספרים: גודלו של הערך על הטבח בוויקיפדיה האנגלית הינו כ-225 אלף בתים, דף עמוס לכל הדעות, בעוד שהערך על המפגע מכיל כ-50 אלף בלבד. כל אחד מהם מציג פן אחר של המקרה בצורה שאינה רפטטיבית או חוזרת על עצמה. מוכן לקחת על עצמי את העבודה להרחיב את הערך על הטבח אם זאת הבעיה שמסתמנת כאן. Don Aquilino - שיחה 01:37, 12 ביולי 2023 (IDT)תגובה
הטיעון על תקדימים לא כל כך תופס, כי יש גם תקדימים הפוכים, כגון: ישי שליסל אינו ערך, אלא הפנייה להרצח במצעד הגאווה בירושלים. כך גם צבי גור, נדב סלע ואחרים. יוניון ג'ק - שיחה 11:16, 12 ביולי 2023 (IDT)תגובה
כמדומני שהפער המסתמן בין הערכים הללו נובע מסדר הגודל של האירועים המדוברים, ובמילים אחרות, מתוך מספר הנרצחים. תיווכח לדעת שבכל הערכים שהזכרת נרצח קורבן אחד בלבד, או לכל היותר מספר קורבנות בודדים. חשיבותם נגזרת אך ורק מהרקע בו התרחשו (להט"בי או פוליטי, למשל) או מתוך ההד התקשורתי שיצרו. בנימה אישית, אני סבור שזכאותן של פרשות כאלו לערכים עצמאיים, בין אם של המפגע, הפיגוע או שניהם יחדיו, תופיע רק במקרים נדירים כמו רצח תאיר ראדה, כאשר דינם של ערכים זולים אשר מורידים את רמתה של ויקיפדיה לזו של עיתון, כגון רצח יורי וולקוב, לדוגמה, הוא להימחק במהירות.
על כל פנים, אין זה המקרה משום שהערכים שהזכרתי כאן שונים במהותם לחלוטין. איננו מדברים כאן על אירועים שהסתיימו עם שלושה, ארבעה או חמישה הרוגים, אלא על זירות פשע של עשרות, ולעיתים מאות, חפים מפשע שנרצחו בדם קר. ראה טימותי מקווי-הפיגוע באוקלהומה סיטי, סטיבן פאדוק-הטבח בסטריפ של לאס וגאס, אנדרס ברינג בריוויק-מתקפת הדמים בנורווגיה, והרשימה ממשיכה. בן אדם "רגיל" איננו קם בבוקר ויורה למוות בחמישים אנשים, ומן הראוי שנלמד אודות רקעו הפסיכולוגי והקרימינולוגי, בתנאי שאכן נעשה מחקר מעמיק לגביו המספק חומר קריאה מעשיר עבור הקוראים.
אני יודע שהדבר עשוי להיראות לנו זר משום שכל אירועי הירי הללו לא התרחשו בישראל, אבל אינני חושב שנכון לומר כי ויקיפדיה העברית היא בהכרח גם ויקיפדיה הישראלית. עובדת היותם של מושאי הערך מרוחקים מאיתנו אינה מפחיתה מחשיבותם ולו במעט. Don Aquilino - שיחה 18:21, 12 ביולי 2023 (IDT)תגובה
הדיון הזה מתפזר... האם אתה מסוגל להציג טיעונים המתמקדים בערך זה בלבד, ללא התייחסות לערכים אחרים? יוניון ג'ק - שיחה 20:00, 12 ביולי 2023 (IDT)תגובה
  • גודל הערכים - גודל הערכים המאוחדים יעמוד על כ-274,000 בתים כאשר הערך על הטבח יורחב במלואו, דבר שמאוד יעמיס על הקוראים וידרוש פיצול עתידי.
  • תקדימים - ערכי פיגוע-מפגע מקובלים בוויקיפדיות אחרות, כאשר הערך הנוכחי קיים ב-5 ויקיפדיות זרות והערך על הטבח ב-27 מהן. הדבר מקובל גם אצלנו, כאמור, ראה טימותי מקווי, סטיבן פאדוק, אנדרס ברינג בריוויק, ברוך גולדשטיין, וכיו"ב. אין סיבה שהערך הנוכחי יהיה יוצא דופן.
  • הד תקשורתי - חייו ועברו של ניקולס קרוז סוקרו באופן נרחב בתקשורת ובעשרות אתרי חדשות ידועים, ביניהם CNN, ABC, CNBC, הניו יורק טיימס, וושינגטון פוסט, וכן הלאה. כנ"ל לגבי התקשורת הישראלית. בנוסף, חיפוש שמו בגוגל מניב כ-26 מיליון תוצאות.
  • מבחן הזמן - ניסיון העבר מלמד אותנו כי סרטי קולנוע, סרטים דוקומנטריים וספרים מופקים ונכתבים אודות האנשים העומדים מאחורי אירועי הטבח הללו. כך לדוגמה הספר American Terrorist חוקר את חייו של טימותי מקווי, הספר One Of Us את אלו של אנדרס ברינג בריוויק, וכן הלאה. חיפוש קצר בגוגל מוכיח שכבר נכתב ספר אודות ניקולס קרוז בשם Parkland: The Untold Story ואף סרט דוקומנטרי קצר בשם The Truth About The Florida School Shooting And Nikolas Cruz, כל זאת מבלי שנעשה מחקר מעמיק למדי בתחום, היות והאירוע נחשב ליחסית "חדש". די והותר בכך כדי לספק חשיבות למושא הערך.
  • אירוע מכונן פוליטי - חייו של קרוז ניצלו לאחר שחבר המושבעים לא הצליח להגיע להסכמה בדבר עונש המוות בעניינו, ובמקום זאת נידון הלה למאסר עולם. כתוצאה מכך שונה החוק בפלורידה המחייב הסכמה פה אחד, לכדי יחס של 8-4 בעד לטובת עונש המוות, בכדי לגזור אותו. דבר זה הופך אותו לתקדים משפטי ופוליטי.
  • מבנה הולם - אם הערך היה קצרמר עוד הייתי מסכים לאיחוד, וכנראה שגם לא הייתי יוצר אותו מלכתחילה. אך אין זה המקרה, היות שאפשר לראות בבירור כי יש די מידע בידינו על מנת ליצור ערך עשיר שמסקר את מושאו באופן רחב שהולם את ויקיפדיה.
Don Aquilino - שיחה 18:17, 13 ביולי 2023 (IDT)תגובה
אין שום סיבה לאחד. כאן מדובר בתיאור חייו של הרוצח. תיאור מפורט מאוד, שלא יתאים לערך האחר, וגם ינפח אותו שלא לצורך. אלדדשיחה 18:53, 20 ביולי 2023 (IDT)תגובה

בעיה בקישורי ארכיון בערך (אוגוסט 2023)[עריכת קוד מקור]

שלום. בתהליך הארכוב, החזיר הארכיון שגיאות לאחד או יותר מהאתרים ששלחתי לארכיון. להלן קישורים שהחזירו שגיאה והשגיאה המתאימה.

בכל מקרה זו תהיה ההודעה היחידה לגבי קישורים אלו, ולא יעשה ניסיון נוסף לארכוב קישורים אלו.

בידידות.—InternetArchiveBot (דווח על באג) 18:56, 10 באוגוסט 2023 (IDT)תגובה