שיחת קטגוריה:מקצועות/ארכיון 1

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
הוספת נושא
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תגובה אחרונה: לפני 12 שנים מאת רחל1 בנושא תופרת

שינוי שם הערך[עריכת קוד מקור]

ראוי לשנות את שם הערך ל"מקצועות", בדומה לערך "אישים", שאינו קרוי "רשימת אישים".

עשה זאת... !I challenge you ;) אלעד 18:30, 22 אוק' 2003 (UTC)

"גנב" הוא מקצוע? ועוד ברשימה שבה כתוב "מקצועות מקובלים פחות או יותר"? אולי גם "מתנקש" יהיה מקצוע? ולמה "סרסור" לא ברשימה, אם גנב כן?

כל הערך הזה נראה לי מגוחך.... הוספתי גנב... הוספתי גם זונה... וגם משגיח כשרות...

אם אופטיקאי הוא רופא עיניים אז גנב בוודאי ובוודאי שהוא מקצוע..

יש כמובן גם גנבים חובבים.. ובאשר לסרסור - אכן מקצוע - אמנם בלתי חוקי אבל ..

מקצועות נשיים[עריכת קוד מקור]

מי קבע אלו מקצועות הם "נשיים" (אופנאית, דוגמנית, קוסמטיקאית, דיילת, מזכירה, קופאית) בניגוד לכל היתר?

שיניתי את כולם ללשון זכר. נפתלי 03:40, 28 מרץ 2004 (UTC)

נ.ב. אני בעד למחוק את הערך המטורלל הזה. מי עוד? נפתלי

בעלי מקצוע[עריכת קוד מקור]

מה נעשה עם היסטוריון, פוליטיקאי, מנצח ומתרגם? הם ובעלי מקצוע נוספים נמצאים בצמרת רשימת הערכים המבוקשים. נראה לי שאין טעם להציף את ויקיפדיה בערכי שורה בנוסח "היסטוריון הוא חוקר היסטוריה". רשימה של העוסקים במקצוע שכזה גם נראת חסרת טעם ברוב המקרים (רשימת מתרגמים?).

אני חושב שכדאי לגשת לדפים המקושרים ולשנות את ההפניה משם בעל המקצוע לשם המקצוע (היסטוריון -> היסטוריה). להבא כדאי להמנע מיצירת קישורים כאלו. מה דעתכם? APH 08:02, 13 ספט' 2004 (UTC)

יש הבדל מהותי בין ערך העוסק במקצוע, למשל היסטוריון, לערך העוסק בתחום עיסוקו של בעל מקצוע זה. ערך על מקצוע יהיה הרבה יותר משורה אחת, ויעסוק בדרכי רכישת המקצוע, מקומות העבודה של בעלי מקצוע זה, כללי הרישוי המקצועי (כשיש כזה) וכו'. ראה דוגמה במקצועות עורך דין ומתכנת. מובן שיש הרבה טעם בקטגוריה של העוסקים במקצוע מסוים, שמטבע הדברים, באנציקלופדיה היא תיראה אחרת מאשר בדפי זהב, וייכללו בה העוסקים הבולטים בעיסוק זה, אלה שזכו לערך באנציקלופדיה. מה רע, למשל, ברשימה שמכילה את עמנואל לוטם כמתרגם? בוודאי שיש חשיבות לרשימת היסטוריונים.דוד שי 08:15, 13 ספט' 2004 (UTC)
לדעתי אין טעם בערכים כפולים ("תרגום" ו"מתרגם" למשל) שיגידו בעצם את אותו דבר. בערך על המקצוע אפשר לשים שורה בסגנון "אדם העוסק וחוקר היסטוריה נקרא היסטוריון." רשימה של אנשים העוסקים במקצוע המסויים אפשר ליצור בנפרד כקטגוריה, שאליה יופנו כל הערכים של האישים האלה. ובערך העוסק במקצוע יהיה קישור לקטגוריה. קטגורית המקצוע תקושר לקטגורית אישים ולקטגוריות נוספות המתאימות (למשל ספרות ותרבות, במקרה של מתרגמים). ויש אגב מספיק מתרגמים וסופרים מפורסמים שעסקו גם בתרגום שיש להם ערכים בויקיפדיה, ובהחלט אפשר ליצור עבורם קטגוריה. איצי 08:48, 13 ספט' 2004 (UTC)
יאללה, שכנעתי את עצמי. יצאתי ליצור את הקטגוריה הזאת. איצי 08:49, 13 ספט' 2004 (UTC)
ועוד משהו אחד (איזו נודניקית זותי): צריך להחליט בכל מקרה לגופו. אולי במקרה של היסטוריון, למשל, יש באמת טעם בערך נפרד... איצי 09:19, 13 ספט' 2004 (UTC)
כדי להבהיר את ההבדל בין הערך תרגום לערך מתרגם יצרתי את הערך מתרגם (ועוד ניתן להרחיב, כפי שתראי בקישור החיצוני המופיע בערך). אין שמץ של חפיפה בין שני הערכים. דוד שי 10:23, 13 ספט' 2004 (UTC)
במקרה של תרגום אני עומדת מתוקנת (-;
אני עדיין בדיעה שיש מקרים בהם אין צורך בשני ערכים נפרדים, כמו במקרה של בלשנות ובלשן, כי ההגדרה של המקצוע בהחלט מגדירה גם את בעל המקצוע. לעומת זאת בנוגע לפוליטיקאי והיסטוריון יש מה להוסיף באופן ספציפי לגבי האדם וסוג העבודה שלו, כי פוליטיקה והיסטוריה הם נושאים נרחבים, מעבר להגדרה של "מקצוע" ולכן האיש שעוסק בהם זקוק לערך נפרד כדי שיבהיר מה בעצם נדרש ממנו במסגרת העיסוק שלו.
במקרה של ניצוח ומנצח אפשר להסתפק בערך אחד, אבל הפעם איש המקצוע מנצח יכיל בתוכו את ההגדרה של ניצוח. איצי 11:36, 13 ספט' 2004 (UTC)
יש לי הצעה - בכל מקרה שההגדרה של בעל המקצוע אינה ארוכה מקצרמר, נעביר את ההגדרה לדף הקטגוריה וניצור הפניה מהערך. כך נשיג כמה מטרות: נהפוך את דפי הקטיגוריה ליותר אינפורמטיביים, נספק למשתמשים נקודת פתיחה נוחה לגלישה דרך קטיגוריות (שמאוד חסרה היום) ונמנע מיצירת ערכים בני שורה אחת, שלא סביר שיורחבו. המידה והערך יורחב, ניתן להשיב אותו ל'מקומו הטבעי'. נדב 07:19, 15 ספט' 2004 (UTC)
הצעה זו סבירה בעיני, ובלבד שהערך של המקצוע יהיה קיים, ויכיל הפניה לקטגוריה, כדי שהפרדה עתידית תיעשה בקלות. דוד שי 19:43, 17 ספט' 2004 (UTC)
I'm on it.נדב 19:55, 17 ספט' 2004 (UTC)
כדי להסיר ספק: התכוונתי, כמו שכתבת, לערכים בני שורה אחת, שלא סביר שיורחבו. מתמטיקאי היה ערך בן פסקאות אחדות, ולכן לא היתה הצדקה לשלבו בקטגוריה. החזרתי בעניין זה את המצב לקדמותו, וגם הרחבתי את מתמטיקאי, כדי להדגיש את עצמאות הערך. מוסיקאי הוא כמובן דוגמה טובה להסכמתי, אבל כימאי כבר ראוי בעיני לערך עצמאי. דוד שי 07:47, 18 ספט' 2004 (UTC)
אוקיי, אנהג כך בהמשך. נדב 09:39, 18 ספט' 2004 (UTC)

למה לא מעיפים את הערך הזה לכל הרוחות? רועי אסולין\Keiser_Soze 17:40, 8 ינו' 2005 (UTC)

: העברתי את כל הערכים שישנם ברשימה זו לקטגוריה המתאימה... השאלה עכשיו אם למחוק לגמרי את הערך הזה או לעשות בקטגוריה רשימה של מקצועות שטרם נכתב עליהם ערך ... ? רועי אסולין\Keiser_Soze 18:05, 8 ינו' 2005 (UTC)
מובן שאין למחוק רשימה זו, שמכילה מידע רב, והיא למעשה תוכנית עבודה לפיתוח ערכי המקצועות. לכל היותר ניתן להעבירה לקטגוריה, כפי שנעשה במקרים אחרים. בהתחשב במספר הקישורים האדומים הגדול מאוד שבה, אני ממליץ להשאיר את המצב ללא שינוי. 80.178.36.191 18:24, 8 ינו' 2005 (UTC)
על איזה מידע בדיוק אתה מדבר ??? אני לא מצאתי פה שום מידע חיוני ברשימה הזו. אני חושב שזו הרשימה הכי לא מועילה שראיתי כאן בויקיפדיה ... אני לא רואה סיבה להכנס אליה אלא אם כן אתה משחק ארץ-עיר ומעוניין בעזרה :| רועי אסולין\Keiser_Soze 17:11, 9 ינו' 2005 (UTC)
לפי ההחלטה שהתקבלה יש להעתיק את כל הקישורים האדומים לקט' ולהפוך את הרשימה להפניה. גילגמש 19:03, 9 ינו' 2005 (UTC)

אומנת ואומן[עריכת קוד מקור]

נדמה לי שכעת המקצוע היחיד שאינו בלשון זכר הוא "אומנת". האם אפשר לכתוב "אומן"? האם כדאי לעשות מבצע "זבנג וגמרנו" ולהכין הפניות לערכים עתידיים מכל הגרסאות הנקביות של שמות המקצועות? רק לאלו שכבר קיימים עבורם ערכים? לא תמיד זה "עושה שכל", למשל ל"רבנית" יש משמעות אחרת (כמו גם ל"רבה" אצל הקונסרבטיבים והרפורמים) Eranb 17:58, 3 ספט' 2004 (UTC)

צ"ל: "בניגוד ל"רבה" אצל הקונסרבטיבים והרפורמים". רבה היא רב ממין נקבה, כפי שמהנדסת היא מהנדס ממין נקבה. רבנית זה אכן סיפור אחר לגמרי. נדב 18:53, 3 ספט' 2004 (UTC)
כןכן, אתה צודק. יש לי סיפור על זה מ"האייל הקורא", אבל בוא לא נפתח את זה... 19:53, 3 ספט' 2004 (UTC)
את הפסוק "ומכשפה לא תחיה" מפרש רש"י: "אחד זכרים ואחד נקבות, אלא שדיבר הכתוב בהווה, שהנשים מצויות מכשפות". ברוח דוגמה זו, אני מציע שמקצועות נשיים מובהקים, כגון אומנת וגננת, יופיעו בנקבה, עם הפניה מצורת הזכר. דוד שי 21:19, 14 ספט' 2004 (UTC)

עקרונות לערכי מקצועות[עריכת קוד מקור]

ערך על מקצוע בא לתאר מקצוע זה, והוא יכלול:

  • תיאור של הפעילות במקצוע זה
  • דרכי רכישת המקצוע,
  • מקומות העבודה של בעלי מקצוע זה,
  • כללי הרישוי המקצועי (כשיש כזה).
  • הפניה לקטגוריה של העוסקים במקצוע זה.

ראו דוגמה במקצועות עורך דין, מתכנת, פסיכולוג, מתרגם.

שיוך לקטגוריות[עריכת קוד מקור]

  • אם כדאי לשייך את ערכי מקצועות לקטגוריות משנה אשר מיצגים תחומי מקצוע כמו תחום מדעים , בידור , בריאות , ממשל , משפטי , צבאי וכו'?

האם שימוש בקטגוריות משנה מקובל גם במקרה של ריכוז ערכים אודות אישים שייכים למקצוע מסוים , לדוגמא :

    • כמרים
    • פסלים
    • מדענים
    • משפטנים

Lucius Agrippa 18:23, 14 מרץ 2005 (UTC)

לדעתי כן. טרול רפאים 18:55, 14 מרץ 2005 (UTC)
כעיקרון יש בויקיפדיה חלוקה לקטגוריות משנה. במקצועות קשה לי לראות את היתרון שבחלוקה לקטגוריות משנה, אף שקטגוריה זו כבר אינה קטנה. אישים אכן מחולקים לקטגוריות לפי מקצועותיהם.שאלתך בעניין זה אינה מובנת לי. דוד שי 18:58, 14 מרץ 2005 (UTC)

השאלה השנייה[עריכת קוד מקור]

שאלתי השניה היתה בהקשר לשמירת של רשימות אישים תחת קטגוריות משנה של מקצועות לצד עם קטגוריות משנה אשר מיצגות את תחומי עיסוק...

זה לא ממש נראה לי הגיוני..מבנה קטגוריות הבא עבור ערך מקצועות נראה לי מתאים יותר.

  • קטגורית מקצועות מכילה את ערכים עבור בעלי מקצוע ותפקידים(כותרות ביחיד - עורך דין, משפטן ,שופט ,זגג וכו') וע"י כך יוצרת רשימת מקצעות כללית.
  • קטגוריות משנה מיצגות את תחום העיסוק כותרת לדוגמא (תחום המשפט).
  • קטגוריות משנה מכילות את ערכים עבור סוגי מקצועות בתחום עיסוק(עורך דין , משפטן , שופט) ואת רשימת אישים שקשורים למקצועות התחום (עורכי דין , משפטנים , שופטים וכו').

Lucius Agrippa 20:58, 14 מרץ 2005 (UTC)

המבנה שאת מציעה מורכב מאוד, ויש בו כפילות. די בכך שבקטגוריה יופיעו רק שמות המקצועות, משום שמכל ערך של מקצוע יש קישור לרשימת העוסקים בו ולתחום הקשור אליו. מהערך רופא, למשל, יש קישור לרפואה ולקטגוריה:רופאים.

"זכר ונקבה ברא אותם"[עריכת קוד מקור]

מה יהיה עם הויקי שלנו?!
זוהי אינה רשימה של מקצועות אלא של בעלי מקצוע. מקצועו של א' הוא אדריכלות נוף הוא משמש כאדריכל. מקצועה של ש' הוא אומנות, היא משמשת כאומנת ל2 ילדים. על כן, לדעתי צריך לשנות את כל שמות בעלי המקצועות לשמות המקצועות. זה לא יפה להדיר נשים! --אר 19:40, 14 מרץ 2005 (UTC)

על בעייתן של הנשים (או בעייתה של השפה) ראי בערך שפה נטולת מגדר, ובסעיף אומנת ואומן לעיל.
אין מקום לקיום דרישתך משום שיש הפרדה בין בעל המקצוע (כלשונך) ובין המקצוע. יש ערך רופא ויש ערך רפואה, פיזיקאי ופיזיקה וכו'. דוד שי 21:25, 14 מרץ 2005 (UTC)

זאת תגובה מגוחכת! ציפיתי ליותר ממך. "ככל שתחלק את העולם לשתיים, ככה הוא יחלק אותך בחזרה". אם כך יש גם הפרדה בין בעלות מקצוע למקצוע, לא כן? --אר 22:39, 14 מרץ 2005 (UTC)

את מוזמנת ליצור הפניות בכל הערכים המתאימים, צעקות לא יעזרו לאף אחד. טרול רפאים 22:44, 14 מרץ 2005 (UTC)
מלחמתה של אר מוזרה מאוד. אין שום תועלת בערך רופאה כשיש ערך רופא. הקורא והקוראת מודעים למגבלות השפה, וויקיפדיה לא נועדה להובלת מחאה פמיניסטית (גם לא כל מחאה אחרת). מה הצעד הבא? האם נשנה את כליאת היפנים בארצות הברית ל"כליאת היפנים והיפניות בארצות הברית"? דוד שי 22:50, 14 מרץ 2005 (UTC)
אין בעיה ליצור הפניה מרופאה לרופא (בימינו אולי אפילו צריך להיפך). טרול רפאים 22:52, 14 מרץ 2005 (UTC)
אין בעיה, אבל גם אין טעם ליצור מאתיים הפניות מנקבה לזכר. דוד שי 22:57, 14 מרץ 2005 (UTC)

לדעתי,זה דווקא רעיון טוב לשנות את הערך ל"כליאת היפנים והיפניות...".
אבל למה דווקא ליצור הפנייה מהערכים הנשיים, המשניים אל הערכים הגבריים, עקריים?! ולמה דווקא אישה צריכה לעשות זאת?! ומדוע הערך היחיד שלא מופיע בלשון זכר, הוא זנות, מעניין מאוד, אתם לא חושבים? אתן לא חושבות? לדעתי הקטגוריה הזאת קצת מיותרת אבל אם היא כבר קיימת אז כדאי שלא תחטא לאמת. ובעיניין מגבלות השפה, זאת לא השפה שמוגבלת אלא המחשבה. --אר 23:04, 14 מרץ 2005 (UTC)----

אני חושב שאת מגזימה. כמו קודמי אני חושב שהפניה מנקבה לזכר מיותר. כל קוראי הויקיפדיה העברית מודעים לבעיתיות זו בשפה העברית. את הטענות יש להציג לאקדמיה ללשון העברית שתשנה את החוקים. גילגמש שיחה 23:22, 14 מרץ 2005 (UTC)

והרי האקדמיה ללשון, בעצמה הורתה שבכל קהל שיש בוא מספר שווה או גדול יותר של נשים, צריך להכתב בלשון רבות. כמו כן, אפשר לכתוב עם כאלה /. זה אומנם קצת מסורבל וגן כנראה שיגרום לבעיות עם הסקריפט, אבל אלו בעיות ששוה לתקן. --אר 23:27, 14 מרץ 2005 (UTC)

זה לא נכון שזאת הייתה ההחלטה של האקדמיה, את יכול להסתכל באתר שלהם, זה היה ניפוח של העיתונים.
אין אפשרות להשתמש ב-/, יש לתו הזה משמעות במדיה ויקי (התוכנה של ויקיפדיה). טרול רפאים 23:45, 14 מרץ 2005 (UTC)
הדיון הוא על עניני סמנטיקה ולא על מאפיני ערכים , חבל.אני לא רואה הבדל בין בעלי מקצוע/תפקידים ממין זכר לאלו שמיצגים את מין הנקבה , בכל תחום שיכול להיות.ולא מדובר פה על שפה...

Lucius Agrippa 18:25, 15 מרץ 2005 (UTC)

בחוק זכויות החולה מוגדר "מטפל" - "רופא, רופא שיניים, סטז'ר, אח או אחות, מיילדת..." [1]. הבנת ניסוח זה כפשוטו תוביל אותנו למסקנה שיש מטפלים שהם גברים בלבד ("רופא, רופא שיניים, סטז'ר"), יש שהם נשים בלבד ("מיילדת") ויש הפתוחים לגברים ונשים כאחד ("אח או אחות"). אין ספק שהמחוקק הסתבך כאן. דוד שי - שיחה 23:56, 16 באוגוסט 2008 (IDT)תגובה

זה יותר מתאים לויקימילון?[עריכת קוד מקור]

מה כבר תכתוב על גנב?-קצרמר?-אז זה ויקימילון

הפסימיות שלך מופרזת. אפשר לכתוב ערך ארוך על גנב. דוד שי 07:32, 29 אפר' 2005 (UTC)

הערך זונה[עריכת קוד מקור]

אתמול רשמתי את הערך זונה את מישהו מחק אותו. אינני יודע למה. זונה היא מקצוע לכל דבר, למרות הסטיגמות השליליות. האדם העוסק בו עובד בעבודה קשה, תמורת תשלום. יש משהו מגוחך בעובדה שהערך זנות(כלומר עבודתה של הזונה) מפורט וערוך היטב, בעוד המקצוע לא רשום ברשימת המקצועות. אם על המקצוע "גנב" היו חילוקי דיעות (ושם לא בהכרח קיים מעסיק הנותן ביושר תשלום עבור העבודה...), הרי שעל המקצוע העתיק בעולם לא צריך להיות ספק. חשוב לציין, שבכתיבת הערך ברשימת המקצועות אינני מתכוון להקל בעובדה שמדובר לעתים קרובות בניצול של נשים. היה מקום לציין את זה בערך עצמו (ואולי לתת קישור לאתרי סיוע שונים). אך למה לבטל את הערך? מה דעתכם ויקיפדים ? Danny-w 11:58, 28 יולי 2005 (UTC)

הסיבה איננה עקרונית אלא בירוקרטית: הרשימה בראש הערך נועדה לערכים שעדיין לא נכתבו. בהמשך מופיעים הערכים שכן נכתבו, ושם אכן תמצא את "זנות". נתנאל 13:26, 28 יולי 2005 (UTC)

לא ברור לי למה זה לא מקצוע, יש אנשים שמתפרנסים מזה (ולפי השמועה לא רע בכלל). טרול רפאים 21:49, 8 אוגוסט 2005 (UTC)

מקצוע באות ז'[עריכת קוד מקור]

אני משחקת ארץ עיר עם חברה והיה לנו מקצוע בז'..........אני כתבתי זגג והיא כתבה זונה.............אז למה פה יש זנות בז' ואין זגגות?217.132.161.104 19:52, 30 במרץ 2010 (IDT) ועוד משהו.........זנות זה לא מקצוע..........אמא שלי אומרת שמקצוע זה יכולת לייצר ערכים חומריים או רוחניים.........מה מייצרת זונה? 217.132.161.104 19:54, 30 במרץ 2010 (IDT)תגובה

הסיבה היא שעדין אין לנו ערך על זגגות. מקצוע הוא תחום שעוסקים בו לפרנסה ולכן זנות היא גם מקצוע. דניאל ב. 19:57, 30 במרץ 2010 (IDT)תגובה
אז גם גנב זה מקצוע? ורוצח שכיר? 217.132.161.104 19:59, 30 במרץ 2010 (IDT) ומה הקטע עם המחשבון ויקי שלך? למה הוא לא עובד? 217.132.161.104 20:02, 30 במרץ 2010 (IDT) אני כתבתי שורש של 900 והוא עושה לי תרגיל לא חוקי217.132.161.104 20:04, 30 במרץ 2010 (IDT)תגובה
המילה מקצוע אינה נושאת בהכרח קרונוטציה חיובית, ולכן מגדירים אותה ללא תלות בטיב העיסוק. לכן גם רוצח שכיר ופורץ הם מקצועות. לעתים בוחרים להגדיר 'מקצוע' במובן מצומצם כעיסוק חוקי למען פרנסה, ובמקרים אלו העיסוקים הנ"ל ולעתים גם זונה, אינם מקצועות. דניאל ב. 20:05, 30 במרץ 2010 (IDT)תגובה

תופרת[עריכת קוד מקור]

מה לגבי תופרת/חייט? למה לא מופיע? האם יש עוד בעלי מקצוע שהשם שונה לזכר ונקבה כמו במקרה זה?

הערך חייט קיים והוספתי אותו לקטגוריה. תופרת מפנה כרגע לחייט. בברכה, רחל - שיחה 11:13, 18 ביוני 2011 (IDT)תגובה