שננדואה (נהר)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
שננדואה
מידע כללי
אורך 241 קילומטרים
אגן ניקוז 2,937 מייל רבוע עריכת הנתון בוויקינתונים
יובלים Passage Creek, Long Marsh Run עריכת הנתון בוויקינתונים
שפך פוטומק עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינות באגן הניקוז ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
Shenandoah River drainage basin
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

נהר שננדואהאנגלית: Shenandoah River) הוא נהר במדינות וירג'יניה ווירג'יניה המערבית שבארצות הברית. זהו היובל העיקרי של נהר הפוטומק. אורכו 89.5 ק"מ, והוא מתפצל בהמשך לשני יובלים, באורך של 160 ק"מ כל אחד.[1] הנהר ויובליו מנקזים את עמק שננדואה (אנ') המרכזי והתחתון ואת עמק פייג' בהרי האפלצ'ים בצד המערבי של הרי בלו רידג', בצפון מערב וירג'יניה ובמזרח וירג'יניה. בחלק מנתיבו, הנהר ממוקם בפארק הלאומי שננדואה.

תחנת כוח הידרואלקטרית שנבנתה בשנת 2014 מספקת חשמל לאזורים נרחבים.

גאולוגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אגם החלומות, בתוך מערות Luray

עמק שננדואה מכוסה באבן גיר. האדמה הפורייה הפכה אותו למקום מועדף להתיישבות מוקדמת. המקום נשאר אזור חקלאי מרכזי בווירג'יניה ובמערב וירג'יניה. ניכרת טופוגרפיה קארסטית מסוימת, ואבן הגיר מוקפת חלת דבש במערות. כמה מערות קראסטיות באזור פותחו כאטרקציות תיירותיות מסחריות, כולל מערות Luray,‏ Shenandoah Caverns ומערות סקייליין.

על גדת הנהר, מספר קילומטרים מעל המעבורת של הארפר, נמצאת מערה כה גדולה, עד כי מקובל לומר כי אדם הרוכב על סוס יכול להיכנס דרכו עם סוסו. אותה מערה מתרחבת בהמשך לרוחב של מאות מטרים, ומקובל להניח כי חייליו של ג'ון מוסבי (אנ') הסתתרו בה כאשר רדפו אחרי חיילי האיחוד במלחמת האזרחים האמריקנית.[2]

נושאים סביבתיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

זיהום כספית[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנים 1929 עד 1950, היה נהר שננדואה מזוהם בכספית אשר שוחררה על ידי מתקן ייצור כימיקלים של חברת דופונט הממוקם בוויינסבורו, וירג'יניה.[3] שרידי כספית קיימת עד היום באוכלוסיית הדגים של הנהר. נתונים שנאספו בעשורים האחרונים מראים שרמות הכספית בגופם של הדגים נשארות יציבות ולא פוחתות.[4] מסיבה זאת, הדגים בחלקים רבים של נהר שננדואה אינם בטוחים למאכל אדם. משרד הבריאות של וירג'יניה (VDOH) קובע כי אין זה בטוח לצרוך כל מוצר דיג, מלבד טרוטה שנלכדת בין וויינסבורו לגרוטו, וירג'יניה עקב רמות כספית גבוהות. באופן כללי, ה-VDOH קובע כי לא בטוח לצרוך יותר משני דגים בחודש, אשר נתפסים על נהר שננדואה במחוזות פייג', וורן, אוגוסטה או רוקינגהאם.[5]

בתביעת ענק נגד חברת דופונט בשנת 2004, נטען כי פעולותיה של דופונט הובילו לזיהום מים נרחב בנהר שוננדואה וסביבתו, אשר תרם לשיעורים גבוהים של סרטן ובעיות בריאות אחרות. למעלה מ-3,000 תביעות אוחדו לתביעה משותפת כנגד החברה, והתובעים פוצו בסכום המוערך ב-700 מיליון דולר. הפרשה עובדה בהמשך לסרט "פרשת המים". בשנת 2017 הסכימה דופונט לשלם 42 מיליון דולר לסוכנות להגנת הסביבה כדי לטפל בנזקי משאבי הטבע וליישם פרויקטי שיקום הקשורים למשאבים המושפעים מפרשת זיהום המים של נהר סאות' פורק שננדואה.[3]

הרג דגים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מאז 2005, היו מספר אירועים של מוות המוני של דגים בנהר שננדואה. בשנת 2005, החלו דגי Redbreast sunfish למות מנגעים שנגרמו על ידי חיידקים ופטריות, לאורך 160 קילומטרים של הנהר. 80% מדגי בס קטן-לוע ודגי Redbreast sunfish הבוגרים נכחדו. עם זאת, אוכלוסיות הדגים צעירים פחות הושפעו.[6] תופעה זאת חזרה גם לאחר שנה.[7] המחלקה לאיכות הסביבה של וירג'יניה קיבלה דיווחים על הרג דגים ליד אלקטון ובין בנטונוויל לפרונט רויאל בסוף אפריל 2007 וניצפו דגים עם נגעים שונים והתנהגות מוזרה.[8]

אטימולוגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

"אור הירח משתקף על נהר שננדואה." תחריט מאת JD Woodward[9]

יש מספר גרסאות לשם הנהר. לפי אחת מהן, הגנרל ג'ורג' וושינגטון קרא לעמק לנהר לכבודו של סקננדואה (או שננדואה), מנהיג השבט הילידי אונידה (אנ'), שבט שבסיסו בניו יורק. אותו מנהיג הנהיג מאות מלוחמי אונידה וטוסקארורה בתמיכה במורדים האמריקאים בזמן מלחמת העצמאות האמריקאית.

אותו מנהיג גם שלח תירס – מזון נדרש, שהיה נחוץ לוושינגטון וחייליו במהלך החורף הקשה שלהם בעמק פורג', פנסילבניה בשנים 1777–1778.[10][11] עם זאת, הסברה כי השם נקרא על שם המנהיג הילידי קלושה, מאחר שהשם היה בשימוש כאשר וושינגטון היה עדיין ילד, כפי שהוכח במסמכים והתכתבויות מאותה תקופה.[12] גרסה אחרת טוענת כי הנהר נקרא שננשדואה שם אנשי סנדו (אנ'), שבט ילידי שאין לגביו תיעוד רב, שחי בצפון הנהר בין 1650 ל-1700.

נופש[עריכת קוד מקור | עריכה]

נהר שננדואה הוא נהר פופולרי מאוד לשיט בקאנו, אבובים בנהר ובילוי מים לבנים כגון רפטינג וקיאקים. מספר חברות מציעות מגוון של טיולים מודרכים והשכרת ציוד.

נהר סאות' פורק שננדואה, עם הר מאסאנוטן ברקע, כפי שנצפה מתצפית בפארק הלאומי נהר שננדואה
File:Shenandoah River Clean Up
מתנדבים מנקים את הנהר, 2015
מבט על נהר North Fork Shenandoah ליד וודסטוק, וירג'יניה
מפגש הנהרות פוטומאק ושננדואה, במעבורת הארפרס

בתרבות[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא שננדואה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ U.S. Geological Survey. National Hydrography Dataset high-resolution flowline data. The National Map, accessed August 15, 2011
  2. ^ Virgil Carrington Jones, Mosby's Rangers (Chapel Hill & University of North Carolina Press, 1944), p. 240 (The Union discovered Mosby's cave only by accident late in the war when a wandering horse fell through a trap door hidden in a burnt-out house on the bluff above the river. A curious Union soldier noticed stairs leading downward, which proved to be the second entrance to the cave. There were stalls, hay, and room enough for 100 to 300 horses).
  3. ^ 1 2 U.S. Department of the Interior. "DuPont Waynesboro Case Details". Natural Resrouce Damage Assessment and Restoration Program. נבדק ב-2023-02-17.
  4. ^ Stewart, Caleb (2016-12-15). "DuPont to pay $50 million over mercury dumped in South River". נבדק ב-2023-02-17.
  5. ^ Virginia Department of Health. "Fish Consumption Advisory". Environmental Health. נבדק ב-2023-02-17.
  6. ^ Michael Alison Chandler (20 ביולי 2005). "Troubled Waters in the Shenandoah". נבדק ב-29 במרץ 2015. {{cite web}}: (עזרה)
  7. ^ Trice, Calvin R. (7 ביוני 2006). "Shenandoah fish kill has afflicted more species". Richmond Times-Dispatch. Richmond, VA. p. B-1. {{cite news}}: (עזרה)
  8. ^ Virginia Department of Environmental Quality. "Virginia Seeks Public's Help in Fish Kill Investigation". Deq.virginia.gov. נבדק ב-29 במרץ 2015. {{cite web}}: (עזרה)
  9. ^ Woodward engraving reproduced from The Aldine Magazine, Vol. VI No. 7, July 1873
  10. ^ ""Cultural Heritage: American Revolution", 5 July 2010, Oneida Tribe of Indians of Wisconsin". oneidanation.org.
  11. ^ ""The Revolutionary War", 5 July 2010, Oneida Indian Nation". oneidaindiannation.com.
  12. ^ Image virginia.gov (הקישור אינו פעיל, May 2023)